Лично за мен операта „Хованщина“ от Модест Мусоргски е върхът на руското оперно творчество,даже и на славянското. Тази грандиозна творба, толкова новаторска и толкова руска по дух, представлява огромна фреска на историческите събития през 18 век, по времето на реформите на цар Петър Първи - един преломен момент за руската история. Самият Мусоргски е създал либретото на тази необикновена опера по исторически документи. Изпитвам страхопочитание към тази творба и може би затова дълго се колебах дали да я предложа, още повече, че съм имала възможността да чуя, даже и да видя някои от най-големите изпълнители от втората половина на 20 век на главните роли – Досифей на Борис Христов, Евгений Нестеренко, Никола Гюзелев, Княз Ховански на Николай Гяуров, Димитър Петков, Марфа на Елена Обрацова, Ирина Архипова, Александрина Милчева...
Видеозаписът на „Хованщина“, който се предлага в платформата OperaVision, е на Московкския държавен музикален театър „Станиславски Немирович Данченко“ - един от най-реномираните руски оперни театри, не напразно той носи името на двамата знаменити режисьори. Театърът е създаден през 1941 година при сливането на техните две оперни компании, създадени веднага след 1917 година. Била съм на спектакли на този театър и пазя спомен за великолепните му постановки. И този път не ме разочарова - записът на „Хованщина“ е великолепен и като постановка, и като ансамбъл /великолепни хор и оркестър/, и като солисти! Ще имате възможност да се насладите на красиви, тембристи и мощни гласове. Гост диригент на постановката е знаменитият руски диригент Александър Лазарев - познат ни от дългогодишната си работата в Болшой театър, музикант със световна известност. Под неговата палка операта е изградена стройно, бляскаво и звучи много по руски - нещо, което е много важно за възприемането на този шедьовър. За това допринася и режисурата на Александър Тител - от 1991 година артистичен директор на театъра и професор в Академията за театрални изкуство ГИТИЗ. Няма нищо претрупано в постановката, нито огромни тълпи, движещи се на подиума. Декорите са строги - състоят се само от две дъсчени огради от двете страни на сцената, и костюмите са от епохата. Всяко движение на сцената е логично оправдано – това се отнася за хора, който почти през цялото време е пред очите на публиката. А за хора искам специално да подчертая, че е великолепен - красиви, много меки и изравнени в регистрите гласове, много изразително сценично поведение, и каква динамика, каква чистота на интонирането! Прекрасна работа е свършил диригентът му Станислав Ликов.
От солистите силно впечатление ми направи изпълнителката на Марфа Ксения Дудникова - много красив по тембър глас, много музикална и артистична, много красива физически. От две години насам тя прави шеметна кариера на сцените на големите оперни театри по света. Вече пя в "Ковънт Гардън" и на Залцбургския музикален фестивал. С много красив теноров глас е надарен узбекистанецът Наимидин Мавлианов, който изпълни блестящо ролята на княз Голицин. Солист на театъра е от 9 години, но все по- често го канят да участва в спектаклите на "Мариинския театър" в Санкт Петербург, даже и на турнетата си, с роли като Каварадоси, Дон Хосе, Манрико, Пинкертон. С този красив глас той ще стигне далеч!
В ролята на княз Ховански се представи Дмитрий Уланов, бивш солист на театъра, вече е редовен член на Болшой театър и направи впечатление с артистичното си поведение и красив глас. Той има голяма международна кариера - пее в "Дойче опера" Берлин, Виенската опера, на фестивалите в Екс ан Прованс и Залцбург, по цяла Европа. Николай Ерохин в ролята на княз Андрей имаше сполучлива изява и певчески, и артистично. От 2011 е солист на театъра и носи целия теноров репертоар от Радамес и Каварадоси до Отело. И накрая стигам до любимата си роля от тази опера - на Досифей. Тя бе изпълнена от баса Денис Макаров - певец със солидна муждународна кариера, често пее в Болшой театър, в Израелската опера, но гостува и в Италия, САЩ, Южна Корея и цяла Европа. Красив, школуван глас, изрядно пеене, но артистично интерпретира ролята по различен начин от този, с който сме свикнали – по-строг, затворен, властен... Въобще във всички роли, дори и най-малките, се представят певци с завладяващи гласове, а това е истинско удоволствие!
Финалът на операта не е традиционният, който познаваме - докато църквата с разколниците гори, идват войските на Петър Първи, т.е. идва новото, прогресивното. В тази постановка финалът е променен - когато се запалва църквата и разколниците загиват в пламъците, се разнася висок, женски глас, който се рее в простора, все повече затихва и накрая изчезва, както душите на староверците, отиващи на небето. Музиката е на Владимир Кобекин и впечатлението е потресаващо!
През 2024 година се отбелязват 100 години от написването на първият манифест на сюрреализма от Андре Бретон. Ще надникнем в галерия "Едмонд де Ротшилд" в Тел Авив, на специално подготвена изложба на млади автори, които творят под влияние на сюрреализма. Ще ви срещнем с кураторката на изложбата Керен Залц, самата тя е творец. "Реших да обява..
През месец октомври изявеният български цигулар с успешна международна кариера Евгений Шевкенов отбеляза официално 30-ия сезон на своята творческа дейност във Виена. Музикалната вечер се състоя в залата на Консерваторията „Рихард Вагнер“ в австрийската столица и представи специално изградена като концепция концертна програма, озаглавена „ Моята..
На 19 ноември от 19:00 ч. във Военния клуб Европейският музикален фестивал ще представи за първи път пред софийската публика концерт на Паганини ансамбъл – Виена. Създадена от известния български цигулар Марио Хосен, камерната формация включва още Марта Потулска – виола, Лиляна Кехайова – виолончело и Александър Свете – китара. Целта на..
Започва 12 - тото издание на инициативата "Нощ на театрите". То обхваща 15 града и предлага над 100 театрални събития, съобщи пред БНР Мария Панайотова, която е един от организаторите. Нощта на театрите започва от Пловдив "Нощ на театрите" ще представи различни театрални жанрове и програма, разгърната в различни часове на деня и нощта...
В Одеса отбелязаха 15 години от откриването на паметник на Христо Ботев в Украйна. Ботев и Тарас Шевченко са сред вдъхновителите на тазгодишното издание на Международния фестивал на етнографското кино ОКО . Тарас Шевченко среща Христо Ботев на Международния фестивал на етнографското кино - ОКО Искахме да ги направим по-близки до нас ,..
На 14 ноември в Първо студио на БНР предстои едно особено вълнуващо събитие за почитателите на хоровата музика и за всички, които познаваха големия български диригент и педагог проф. Георги Робев. На същата дата той можеше да навърши 90 години, ако не беше напуснал този свят през 2002 г. Свързваме името му с различни хорови състави, но най-вече с..
В петото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Слушателски музикални желания - Журналистът и опероман Ивайло Спасов ни пренася в атмосферата на спектакъл на операта “Дидона и Еней“ от Пърсел в Кралската опера на Версай със сопрана Соня Йончева в ролята..
" Нито аз, нито другите изключени - те са десетки, а в следващите дни и седмици те ще бъдат стотици, се чувстваме изключени от нашата партия - партията,..
Изборните резултати са изпъстрени с неизчерпаеми нарушения . Масови са нарушенията . Това заяви пред БНР Бойко Рашков, бивш министър на..
Служебните правителства ни отдалечават от еврозоната, това и предишните. Премиерът Димитър Главчев и финансовият министър Людмила Петкова говореха..