Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Ще има ли скоро ограничено движение на автомобили при мръсен въздух

Проблемът със замърсяването в столицата е комплексен

Снимка: БГНЕС

Освен така наречения "зелен билет" с цена от 1 лев за цялата мрежа на градския транспорт за 1 ден, в дните с голямо замърсяване на въздуха Столичната община предвижда да въведе и "бял билет". Той ще дава право на безплатно пътуване с линиите на градския транспорт. Такъв обаче ще се продава, ако парламентът въведе екостикери за колите и даде възможност на кмета на София да забранява движението на по-замърсяващите автомобили.

"Тази тема - за замърсяването, допреди две-три години изобщо не е била коментирана в Общинския съвет сериозно, нито е бил поставен този въпрос за изследвания. Проучванията за фини прахови частици за замърсяване на въздуха са правени от съответните институции, но едва в последните 2-3 години се заговори активно по този проблем. И съвсем естествено е все още общината като институция да търси, да проучва какви мерки да приложи", коментира пред "Хоризонт" проф. Вили Лилков, преподавател в Минно-геоложкия университет и бевш общински съветник.

Проблемът мръсен въздух е на всеки от нас

Проблемът със замърсяването на въздуха с фини прахови частици е дългосрочен, подчерта той.

"Много години ще се работи по този въпрос. Той не предполага едно решение или две решения, приложени към момента и да знаем, че за години наред сме решили този въпрос. И второ - това не е проблем само на Столична община. Ако не се разбере от всеки гражданин на столицата, че проблемът със замърсяването трябва да получи подкрепа от всеки гражданин, че от действията на всеки от нас зависи доколко ще бъде мръсен въздухът в София, този проблем няма да бъде решен", допълни Вили Лилков.

Един от проблемите, с който се сблъсква гражданството в момента е, че масово хора с най-различни методики, с най-различни апаратури правят измервания, публикуват своите данни по различни начини, отбеляза още проф. Лилков.

"За мен меродавни са тези данни, които дава Българската академия на науките. Тя години наред,  както и много институти в София, научни институти, извършват измервания, знаят се източниците на замърсяване. Преди всичко трябва да вярваме на учените и да ги привличаме тях в стремежа да решим този проблем", смята Вили Лилков.

Необходимо е да се построят нови 30 хиляди жилища за социално слаби хора, гласи оценка на Столичната община.

Всевъзможни източници на отопление

"Има около 30 хиляди семейства, които живеят в критични условия и които ползват всякакъв вид твърдо гориво за отопление. Премахването на тези източници, съответно решаването на проблемите с гетата частично ще реши и проблема с мръсния въздух в столицата", изтъкна  Вили Лилков.

В София има сериозно предизвикателство със замърсяването на въздуха и това са фините прахови частици, заяви в предаването "Хоризонт до обед" и Зафир Зарков, общински съветник от групата на ГЕРБ. 

"Това, което се прие с механизма за спиране на автомобилите, моторните превозни средства в дните, когато има прогноза или превишаване на фини прахови частици, програмата от 2018 година - в едно от приложенията им бяхме записали въвеждането на така наречения "бял билет" или иначе казано безплатен транспорт. Но това бе обвързано с това, което се случва в момента с Министерството на транспорта и това, което работим вече около година и половина, а именно - стикирането на всички моторни превозни средства спрямо актуалното им техническо състояние", поясни Зафир Зарков.

Новите екостикери

Министерството на транспорта предвижда да се въведат пет екологични групи за автомобилите.

"Това ще се извършва на пунктовете за технически преглед, процедура, която ще осигури голяма доза прозрачност и най-важното, което всички всъщност очакваме е - реален контрол по време на годишните технически прегледи на автомобилите и на тяхното техническо и експлоатационно състояние", каза Зафир Зарков

Промяната в нормативната уредба вече е в ход, уточни той.

"Знаете, много от автомобилите са манипулирани, премахнат е катализатор, увеличена е мощността или автомобилът има просто някаква неизправност, той да попадне в по-ниска екологична група, такава каквато отговаря на реално отделяните газове. На база на това ние трябва да предприемем механизъм, по който в дните, когато имаме такова замърсяване с фини прахови частици, да ограничаваме движението на автомобилите, които най-много замърсяват. И това ще става посредством устройства, които в реално време ще засичат автомобилите", допълни общинският съветник Зафир Зарков.

Двете гледни точки към проблема с мръсния въздух чуйте в звуковия файл.
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Свързани новини

Фандъкова иска затвор за горенето на отпадъци

Горенето на отпадъци е основна причина за замърсяването на въздуха в София и ще се инкриминира чрез законодателни промени, внесени от ГЕРБ, обяви столичният кмет Йорданка Фандъкова: "Утре група народни представители от ГЕРБ ще внесат..

обновено на 09.12.19 в 19:48
ВИЖТЕ ОЩЕ

Никола Макавеев: Дали има основание за прекратяване на договора за Детската болница, е нужно мащабно проучване

„Първо искам да направя уточнението, че коментарите, които ще направя са на базата на публичната информация , с която разполагаме. Така че нямаме съвсем пълната картина. Така че, можем да кажем, че договорът е сключен на база влязло в сила..

публикувано на 02.08.21 в 10:41
Христиана Бацелова

Д-р Христиана Бацелова: Засега няма препоръка за поставяне на трета доза ваксина

„За съжаление Делта вариантът и четвъртата вълна на Covid- 19 вече настъпва и в България, а 50 на сто от новите случаи в Софийска, Пловдивска и Бургаска област са от делта варианта“, коментира пред БНР д-р Христиана Бацелова, епидемиолог и..

публикувано на 02.08.21 в 09:11

Как Европейската комисия обяви война на хумора

Пандемия, инфлация, икономическа криза, мигрантска вълна, масов гняв срещу политическата класа, рекордно ниско доверие в партии, медии и експерти, исторически проблеми и предизвикателства пред европейските народи. На фона на тази чудесна..

публикувано на 31.07.21 в 14:25

Проф. Кристиян Песталоца: Задължителна имунизация срещу Covid-19 ще бъде въведена до 2-3 месеца

„ Задължителна имунизация срещу Covid-19 ще бъде въведена до 2-3 месеца в много европейски страни “. Това заяви в интервю за БНР проф. Кристиян Песталоца - германски конституционалист и член на етичната комисия в Берлин: „Разбирам опасенията..

обновено на 31.07.21 в 10:52
Евгений Дайнов

Евгений Дайнов: Отдръпна се призракът на правителство на изчегъртването

Вместо да увеличават подкрепата за себе си, от ИТН отварят фронтове навсякъде , каза пред БНР политологът Евгений Дайнов.  „ИТН, които искат да управляват с 65 депутата, вчера доста грозно се изпокараха с естествените си поддръжници в..

публикувано на 30.07.21 в 08:35
Иво Инджов

Доц. Иво Инджов: Правителството на ИТН ще прилича на домоуправител

„Правителството на „Има такъв народ“ ще прилича на домоуправител в българска жилищна сграда. Знаем, че рядко домоуправителят имат голяма власт. Как ще функционира входът,  зависи не толкова от фигурата и тежестта на домоуправителя, колкото от..

публикувано на 29.07.21 в 07:51
Гергана Мутафова

Гергана Мутафова: Всички образувани след 30 юни дела по закон се водят по електронен път

Вече една година единната информационна система работи във всички съдилища на страната. Над 260 хиляди дела в момента се водят по електронен път в тази система . Това каза в интервю за БНР Гергана Мутафова, член на Прокурорската колегия на ВСС и..

публикувано на 28.07.21 в 09:01