Скулптурата представлява фигура от стиропор, увита в черен найлон като в саван. Има и сърп и чук, които скулпторът умишлено е скрил, за да няма прекалено плакатно изражение.
„Това е стара моя идея. Мой приятел ми каза: „Това трябва да го реализираш“ и аз реших, че форматът с този тип акции е подходящ. Оригиналният замисъл е доста по-мащабен за постоянно експониране“, каза Андрей Врабчев пред "Хоризонт".
„От една страна като автор страня от политиката, от друга страна, като личност съм ангажиран и граждански, и обществено. Въпреки че позицията ми в изкуството е да не правя политическо изкуство, въпреки че има политическото послание, специално мумията – тя е най-съдържателна като чисто концептуална и скулптурна работа“, подчерта той.
Невидимите останки от комунизма
Инсталацията не е препратка към мъртвото тяло на лидера по принцип и мумифицираното тяло на Георги Димитров, останало в мавзолея на това място в продължение на десетилетия, категоричен е творецът. „Макар че като политическа личност не го уважавам, по никакъв начин умрял човек или личност не е обект на това“, признава той. Цялата концепция лежи върху неговото наблюдение и усещане за т.нар. преход, който продължава вече 30 години.
„Внушаването, че преход съществува означава, че той е нещо изолирано, а във времето и процесите няма статика. Както човек се ражда и остарява и всичко се променя. Опитът да се внуши, че има преход, че нещо се променя по този начин, е абсурден, тъй като това са процеси. За 90-те години се говори като за някакъв ужас на проява на демокрацията, паднал морал и т.н. Чакайте! Всички хора, активни през 90-те години, са най-истинският продукт на комунизма. Те са оформени, възпитани, образовани от друга система“, изтъкна Врабчев.
Мумията в нас - паралели с миналото
„30 години след промените България е единствената държава, в която прокуратурата е от сталински тип. Това мумификация ли е? Отношенията между хората, в бизнеса, в ежедневието, разчитането на „наши хора“, на „вратички“ в закона – даже те не са „врати“ в закона, а начин да функционира цялата система успоредно, паралелно. Ами това беше комунизмът – там всичко беше паралелно. И това остана като култура – да прескачаш, да нямаш отговорност – тези неща останаха като напластяване. Мисленето, че държавата е вездесъща, че пари се дават за нещо, че някой може изцяло да реши един проблем. Отсъства изцяло съзнанието за личната отговорност, за ролята на индивида в това да има демокрация, да има нещо различно. Това е мумията в нас. Аз затова казвам, че нашето съзнание и нашата култура са всъщност мавзолеят на тази мумия.“
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.Но може ли Великден да бъде безверие? Утрото на Възкресение, 1880-а . Ловешката църква "Успение Богородично", в която служи поп Кръстю Никифоров, е празна. Виното, Христовата кръв, и хлябът, Христовата плът, няма на кого да бъдат раздадени. Слухът, че именно поп Кръстьо е предал Левски, отпраща миряните в друга църква. Без значение..
За първи път в България изложба поставя фокуса върху изкуството от окопите . Автор на експозицията, която можете да бъде видяна в Музея на градския живот в Русе , е етноложката Десислава Тихолова. Близо година тя работи по темата за тренч арт - окопното изкуство и получава подкрепа от много музеи в страната. Досега много от..
" Житието на кмета, който е описан, е сборно. Аз съм наблюдавал много кметове, които познавам . Много практични казуси са събрани в книгата. Персонажът е един кмет, но опитът е по-мащабен, национален". Това каза пред БНР писателят Николай Илчевски, който представи предпремиерно романа си "Д/Гневник на селския кмет". "Кметът е избран от народа, а се..
19-годишна студентка от Смолян събра хранителни продукти в благотворителна кампания за хората от Дома във Фатово. „Щедростта е дар, който принадлежи на душата. Не зависи от това, което имаш, а от това което си! Ценим благородният жест на всеки един дарител, подкрепил каузата“. Това написа във Фейсбук страничката на дома директорът Снежана..
За Великден майстори от Северозападната задруга за стари занаяти подариха на врачани параклис. Той е оформен в хралупата на стара черница в двора на етнографския музей във Враца. Засега в естествената кухина в дървото има красиво изографисана икона на св. Богородица, пана с иконостасна дърворезба, метален кръст и свещник. Те са..
На Възкресение възкресяваме вярата в доброто и обичта между хората. Доказаха го стотици горнооряховци, които се събраха в двора на храма „Свети Три светители“ и се включиха в благотворителния великденски базар, за да подпомогнат лечението на 27-годишната Силвия Пенева. Младата жена се нуждае от операция в Турция, за да може да ходи нормално...
В навечерието на великденските празници признателни пациенти и обществеността на няколко села в община Добричка откриха паметна плоча на д-р Ивелин Тончев. Стотици благодарни за отношението, професионализма, човешката съпричастност и грижите хора се събраха пред кметството и читалището в село Смолница. Датата на освещаването на паметната..
Имаме грях към преподаването на българския език и това е моя позиция като преподавател в средното училище. Виждам, че децата се стремят да..
Много е писано и говорено за първата национална експедиция до Еверест през 1984 г., когато петима българи изкачват върха по Западния гребен. Правени са..
Църквата не трябва да се използва за пропаганда за водене на война . Това каза пред БНР отец Йордан Божилов, свещенослужител в столичния храм..