Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще бъде ли спасен Международният балетен конкурс във Варна

| обновено на 17.02.20 в 19:04
Снимка: IBC Varna


На 6 февруари организаторите на Международния балетен конкурс - Варна от едноименната фондация съобщиха, че  XXIX издание на конкурса, планирано за 15-30 юли, се отлага и няма да бъде проведено през 2020 година. Посочената причина е недостатъчно спонсорство и дарения, които са съществено перо от финансирането на варненската балетна олимпиада. Не е необходимо да говоря дълго за важността на този форум, единственият в света, който се провежда на открита сцена – в Летния театър във Варна. Само ще напомня защо той е толкова значим за България и в световен мащаб: Защото е най-старият, първият в света. Защото за изминалите почти 6 десетилетия от създаването му през 1964 г. някои от най-ярките звезди на световния балет от различни школи са били негови лауреати – като Владимир Василиев, Наталия Макарова, Екатерина Максимова, Михаил Баришников, Патрик Дюпон, Силви Гилем, Максимилиано Гера и т.н. Защото е дал силен тласък и на развитието на българския балет. Сред българите лауреати са големите ни балетисти Вера Кирова, Красимира Колдамова, Калина Богоева, после Бисер Деянов, Ясен Вълчанов, Маша Илиева, после Диляна Никифорова, Вяра Начева, Александър Александров и така до 2020 г., когато за първи път се обявява невъзможност да се проведе международният балетен конкурс във Варна.

Очаквано, лошата новина веднага имаше силен отзвук в социалната мрежа facebook. И балетисти, и ценители на балетното изкуство, и експерти, и любители изказваха и продължават да изразяват гнева, болката, възмущението си, упреци към всички, които имат привилегията и отговорността да осъществяват конкурса. От една страна, към Държавата, която не се грижи добре за културата и изкуството, т.е. към Министерството на културата за безхаберие, а от друга страна – към фондацията „Международен балетен конкурс – Варна“ за това, че не дава информация за каква сума става въпрос като цяло, както и по дялове – участие на Министерството на културата, на Община Варна, на Фондацията с приходи от билети, такси участие и международната Лятна балетна академия и на спонсори, т.е. за непрозрачност и безотговорност. Появиха се както различни предложения за излизане от кризата – благотворителни кампании, предварителна продажба на билети, връщане на грижата и управлението изцяло на Държавата, така и обвинения в жонглиране с предполагаеми цифри и некомпетентни коментари. Премиер-солистът на Националния ни балет и преподавател в НУТИ Росен Канев създаде във facebook публичната група . Можете да следите публикациите и там, и в групата Casta Diva. В следващите издания на предаването ще дадем възможност да бъдат представени различни гледни точки както за възникването, така и за разрешаването на проблема. Но най-напред поканихме г-н Димитър Димитров от фондацията „Международен балетенконкурс – Варна“, за да внесем яснота във фактите, които ще бъдат тълкувани.

„Бюджетът на едно издание на конкурса е 700 000 лв., като това е един много санитарен бюджет - доста орязан, но който с нашите организационни усилия може да покрие изискванията на провеждане, утвърдени в последните издания като ниво на организация. Ако трябва да разгърнем конкурса и да го развиваме в съвременните условия, ще ни трябва бюджет от 800 - 850 000 лв. В бюджета от 700 000 лв. има много пера, които са смущаващо ниски, например - наградният фонд. Не е тайна, че участниците в конкурса идват във Варна не заради скромните парични награди, а заради престижа и тласъка, който призът от Варна дава на тяхната кариера, като им отваря вратите на великите оперни театри.

Приблизително 25% от този бюджет Фондацията получава от държавата и от основния съорганизатор - Община Варна. От тях 70 000 лв. са от Министерството на културата и между 90 и 110 000 лв. от фонд Култура на Община Варна. Подкрепата и от Общината, и от Министерството ние сме приемали винаги като нещо сигурно. Ние винаги сме разчитали на тази подкрепа и никога не сме се съмнявали, че тя ще бъде реализирана за всяко от изданията на конкурса.Сумите от Министерството на културата получаваме от 2004 г., а тези от фонд Култура - от съществуването на общинския фонд. Цялата сума от Министерството е единствено за наградния фонд и ако някоя от наградите не бъде връчена, както често се случва /голямата награда досега е присъждана само веднъж/, ние връщаме парите за нея обратно в Министерството. След като взехме решение да отложим тазгодишното издание, ние няма да кандидатстваме пред общинския фонд Култура и пред Министерството на културата.

Около 25% са постъпленията в конкурса от собствени приходи – такси и билети за концертните вечери.

Приблизително 50% от финансирането набираме от спонсори. Точно в тези 50% е дефицитът, с който не можем да се преборим тази година.

Реакцията на българската културна общественост в подкрепа на Балетния конкурс е окуражителна и ние се надяваме, че много почитатели на балетното изкуство ще ни подкрепят, за да можем да проведем на ниво отложеното издание през 2021 или 2022 г. Всеки дарителски жест има значение, но за съжаление досега по дарителската сметка, която открихме още преди изданието от 2018 г., са пристигнали само парите, които ние самите тестово изпратихме. Но не губим надежда в подкрепата на най-широк кръг от интелигентни българи, които осъзнават, че Варненската балетна Олимпиада е визитната картичка на България на световната карта на танца“ казва Димитър Димитров, председател на фондацията – организатор на конкурса.

В звуковия файл чуйте целия разговор с Димитър Димитров.

Ако трябва да обобщим: и част от балетната общност, и Фондацията смятат, че трябва да се търси нова формула за финансиране на конкурса при по-голямо участие на държавата, което да осигурява провеждането му. Непровеждането му би означавало България да изгуби значението си на първата държава в света, в която се е състоял международен балетен конкурс, където вече има повече от половинвековна традиция и плодове от нея – по цял свят, т.е. „България“ се чете в биографиите на големи балетни звезди по цял свят заради това, че са лауреати на нашия балетен конкурс. Балетният конкурс би могъл да се провежда и с по-малко пари. И тогава много бързо половинвековната традиция ще бъде унищожена. Както знаем, „евтиното си е евтино” и „трудно се изгражда, а много бързо се руши”.  Балетният конкурс би могъл и да не се провежда в Летния театър във Варна, а в София например – състезанията в залата на Софийската национална опера и балет и галаконцертите в зала 1 на НДК. Тогава той ще изгуби облика си, а Варна ще изгуби значението си на първия град в света, в който се е провел международен балетен конкурс и на балетна столица на света през втората половина на месец юли на всеки 2 години.

Всеки път, когато отразявам балетния конкурс във Варна, се впечатлявам как варненци живеят с това събитие, следят го години наред още от деца и пазят скъпи спомени от изгряването на големи балетни звезди на сцената на Летния театър. Кореспондентката на БНР във Варна Даниела Стойнова ни срещна с г-жа Хрисина Беланди, която до 28-годишната си възраст се е занимавала с балет, а от 5-годишна следи конкурса, и с г-н Илия Раев – член на Управителния съвет на Фондацията Международен балетен конкурс Варна. Чуйте в звуковите файлове.

Отчаяние и гордост, обида и надежди изразява балетната общност във Варна. Дали Варненската община ще изрази позиция по темата? Междувременно министър Боил Банов обяви, че Министерството на културата ще вдигне подкрепата за Международния балетен конкурс във Варна от 60 000 на 100 000 лева.

В звуковите файлове чуйте експертната оценка на културолога и изследовател на фестивалите Любомир Кутин за това как се е стигнало до кризисната ситуация и какви са възможните пътища за излизане от нея.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Летящите охлюви и вълшебни механизми на Атанас Хранов

"Героят Наско Х. се появи отново след толкова години на забвение. Най-накрая пак излезе и се надявам да продължи да живее неговия приказен живот . Появи се в три романа, но след това Александър Секулов започна да се занимава с драматургия, написа други романи и малко ми липсваше. Той самият предложи да напише една от историите за Наско Х. Така..

публикувано на 18.04.24 в 09:57
Евгени Иванов, орнамент

Първа изложба на автентични български килими в Париж след повече от век

Първа изложба на автентични български килими в Париж след повече от век се открива утре вечер - 18 април. Изработени преди стотици години екземпляри ще бъдат показани в галерията на Българския културен институт във френската столица. Става дума за 40 оригинални български килими от 19 -ти и 20 -ти век, които до този момент не са показвани и..

публикувано на 17.04.24 в 19:25

Националното радио раздава годишните музикални награди БНР Топ 20

Годишните музикални награди БНР Топ 20 ще бъдат връчени на 3 май, петък, в столичния клуб "Строежа".  Отличия ще бъдат връчени на: -   песента с най-висок резултат от гласовете на слушателите на сайта top20.bnr.bg ; -   песента с най-висок резултат от гласуването на музикалната редколегия на БНР Топ 20;  -   песента, заемала..

публикувано на 17.04.24 в 16:28

В Пловдив откриват изложбата "Хляб наш насъщен"

Поредица от библейски и евангелски сюжети и персонажи, претворени върху старинни дървени предмети от бита, свързани с хляба – това е изложбата "Хляб наш насъщен", която от днес могат да разгледат пловдивчани и гостите на града в галерията на Дружеството на пловдивските художници. Експозицията е дело на Вихра Григорова и съдържа около 30..

публикувано на 17.04.24 в 11:48

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 16.04.24 в 18:29
Мадам Бътерфлай

Великолепно начало на "Опера в киното"

С удоволствие се връщам към скъпите музикални спомени от миналото лято, когато имах щастието да присъствам на два изключително красиви спектакъла от юбилейното стотно издание на оперния фестивал на Арена ди Верона. Гледах продукцията на Уго де Ана на “Тоска“ и възстановка на продукцията на Франко Дзефирели на “Мадам Бътерфлай“. Разбира се, не е..

публикувано на 16.04.24 в 17:22

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 25-ото издание от 31-я сезон на предаването на програма Хоризонт за музикално-сценични изкуства Каста дива:  20.05-21.00 ч.: Отзвук от три изключителни събития: - Бродуейският мюзикъл “Фантомът на операта“ гостува в зала 1 на НДК - Премиера на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – постановка на знаменития хърватски..

обновено на 15.04.24 в 18:53