Няма гара в Израел без пиано в чакалнята. Докато хората поглеждат кога ще дойде влака често някой от пътниците свири, а другите, насядали по пейките, слушат. Дори се чете досада по лицата им, ако мобилният телефон на някого позвъни. Ако друг пътник си носи в калъф инструмент, бързичко го разопакова и се присъединява към свирещия. Могат да участват и певци. И това не е рядкост. Но за да се стигне до тази традиция е извървян дълъг път.
Вкусовете трябва да бъдат възпитавани и в наши дни. За първите стъпки на днешните деца помагат необикновени кътове в парковете, в които има музикални съоръжения за деца. Техен проектант е Елиас Пелес, който заедно със свои приятели създава улични „инструменти“ за деца, а често и за тези, които ги водят на разходка. Най-често това са разновидности на перкусии, на камбанки и мобайли с различни по големина стъклени плоскости, на тимпани и други. До всяко от тези музикални съоръжения има записани музикални текстове, които при желание могат да бъдат изпълнявани от дошлите да си играят. В повечето случаи за това се изисква да се познават нотите. Но за най-малките различните тонове са отбелязани с различни цветове, а половинките или четвъртинките ноти личат по това, че цветните кръгчета може да са половинки или четвъртинки. На самото съоръжение отделните звукови плоскости са в съответния цвят.
Според Елиас Пелес децата на различна възраст се отнасят към музикалните съоръжения по различен начин. За тригодишните е изненада, че те издават звуци и това е тяхното лично откритие. Десетгодишните не само че могат да изсвирят кратките музикални текстове, записани от тези, които са поставили съоръжението, а се опитват да нотират и изсвирят и популярни мелодии. Дванайсетгодишните правят друг експеримент. Всеки свири на различно от музикалните съоръжения в градината, но се опитват да постигнат ансамбъл в изпълнението на една и съща мелодия. Понякога тези деца може и да не се познават предварително, а да са се срещнали на площадката за музикални игри.
Първите „учители“ на децата на парковите музикални съоръжения са тези, които са ги довели на разходка. Случвало се е бавачка да свири на ксилофона приспивни песнички на бебето в количката. Нерядко баба или дядо се опитват именно чрез инструмента на висящите камбанки да накарат внучето да забрави, че има мобилен телефон и да започне да общува с хора не само посредством техниката. Създатели на тези музикални кътове заявиха, че съвсем съзнателно са се отказали от всякаква електроника. Дори не са включили в съоръженията нещо подобно на синтезатор или електрическо пиано. Това е мястото за чисто механично общуване с музиката.
В много от началните училища или в детските градини също са поръчали от музикалните съоръжения. Често те дават подтик детето само да си избере инструмент, на който да свири. Доволни са и учителките по солфеж. На тези градински перкусии правят първите музикални загадки за малчуганите. Едно е особено важно за създателите: съоръженията им да не издават фалшиви тонове. Най-често последващият сервиз е за настройването им. Подобни музикални кътове се правят поне на 150 метра от жилищни постройки.
В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР. На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..
На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..
За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..
90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..
Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..
Изложба "Земята" открива днес в залите си Художествената галерия в Добрич. Избраните творби са изцяло от фонда на културната институция. От създаването си преди 60 години до днес основна тема на събирателската и експозиционната дейност на Художествената галерия в Добрич е тази за земята и хората на Добруджа. Тя е намерила широка и..
"Конклав" е филмът, в който главният герой, изигран от страхотния Ралф Файнс, ръководи избора на нов папа. Продукцията получи високи оценки от зрители и критици, а номинациите за престижни награди продължават да валят. Автор на книгата, по която е създаден филмът, е британският писател Робърт Харис, а най-новата му книга е "Пропаст" . "..
Мария Тенева – директор на дирекция ''Сигурност'' в Столична община сподели за БНР: "В момента всички сили на пожарната, на полицията и 3 екипа..
"Без да се пипат данъци, няма как да се запълни дупката в бюджета. Няма как да се влезе в 3% дефицит, без да се наложат непопулярни мерки "...
Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно..