Няма гара в Израел без пиано в чакалнята. Докато хората поглеждат кога ще дойде влака често някой от пътниците свири, а другите, насядали по пейките, слушат. Дори се чете досада по лицата им, ако мобилният телефон на някого позвъни. Ако друг пътник си носи в калъф инструмент, бързичко го разопакова и се присъединява към свирещия. Могат да участват и певци. И това не е рядкост. Но за да се стигне до тази традиция е извървян дълъг път.
Вкусовете трябва да бъдат възпитавани и в наши дни. За първите стъпки на днешните деца помагат необикновени кътове в парковете, в които има музикални съоръжения за деца. Техен проектант е Елиас Пелес, който заедно със свои приятели създава улични „инструменти“ за деца, а често и за тези, които ги водят на разходка. Най-често това са разновидности на перкусии, на камбанки и мобайли с различни по големина стъклени плоскости, на тимпани и други. До всяко от тези музикални съоръжения има записани музикални текстове, които при желание могат да бъдат изпълнявани от дошлите да си играят. В повечето случаи за това се изисква да се познават нотите. Но за най-малките различните тонове са отбелязани с различни цветове, а половинките или четвъртинките ноти личат по това, че цветните кръгчета може да са половинки или четвъртинки. На самото съоръжение отделните звукови плоскости са в съответния цвят.
Според Елиас Пелес децата на различна възраст се отнасят към музикалните съоръжения по различен начин. За тригодишните е изненада, че те издават звуци и това е тяхното лично откритие. Десетгодишните не само че могат да изсвирят кратките музикални текстове, записани от тези, които са поставили съоръжението, а се опитват да нотират и изсвирят и популярни мелодии. Дванайсетгодишните правят друг експеримент. Всеки свири на различно от музикалните съоръжения в градината, но се опитват да постигнат ансамбъл в изпълнението на една и съща мелодия. Понякога тези деца може и да не се познават предварително, а да са се срещнали на площадката за музикални игри.
Първите „учители“ на децата на парковите музикални съоръжения са тези, които са ги довели на разходка. Случвало се е бавачка да свири на ксилофона приспивни песнички на бебето в количката. Нерядко баба или дядо се опитват именно чрез инструмента на висящите камбанки да накарат внучето да забрави, че има мобилен телефон и да започне да общува с хора не само посредством техниката. Създатели на тези музикални кътове заявиха, че съвсем съзнателно са се отказали от всякаква електроника. Дори не са включили в съоръженията нещо подобно на синтезатор или електрическо пиано. Това е мястото за чисто механично общуване с музиката.
В много от началните училища или в детските градини също са поръчали от музикалните съоръжения. Често те дават подтик детето само да си избере инструмент, на който да свири. Доволни са и учителките по солфеж. На тези градински перкусии правят първите музикални загадки за малчуганите. Едно е особено важно за създателите: съоръженията им да не издават фалшиви тонове. Най-често последващият сервиз е за настройването им. Подобни музикални кътове се правят поне на 150 метра от жилищни постройки.
До 18 юли ще се приемат номинации кой филм да е българското предложение за "Оскар", съобщават от Министерството на културата. На какви критерии трябва да отговаря националното предложение? Съгласно правилата на Американската филмова академия в категорията за международен филм право да участват имат анимационни, документални и игрални..
"Не си отивай" е първата песен на Цветелин Наков . Тя е сбъднатата негова мечта. Цял живот е искал да се занимава с музика. Автор на текста на песента е Дамян Дамянов. "Тук е мястото да благодаря на Надежда Захариева за невероятната възможност да изпея точно този текст на Дамян Дамянов." В избора на песен е замесен Рафи Жамакорцян, който е създал..
Всъщност не ви казвам нищо ново. От двама дълбоки поети, нормално е поне една наследница да продължи поетичната нишка, макар и по свой самобитен начин. Това прави Райна Дамянова, дъщерята на Надежда Захариева и Дамян Дамянов, в стихосбирката "До мръкване", издадена в края на миналата година. Красиво оформена, книгата съдържа изблици от..
В предаването „Алегро виваче“ по "Хоризонт" представяме носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2023“. Галаконцертът се състоя на 31 май 2024 г. в Първо студио на БНР. Галаконцерт "Музикант на годината 2023" - видеозапис 16-годишната цигуларка Олга Дойкова получи специалната награда "Олга Камбурова" в подкрепа на младите..
Подкрепата за културата в Плана за възстановяване и устойчивост е двойно по-висока от тази в националния бюджет . Това обясни пред БНР Асен Асенов, културен мениджър, директор на Фондация "Едно за култура и изкуства". По думите му, налице са гаранции, че българските творци ще получат достатъчно много средства, "за да няма оправданието,..
На 11 юли се навършват 125 години от рождението на големия български диригент Саша Попов - основоположникът на българското професионално симфонично дело. Той е създател на първата симфонична формация у нас - Академичния симфоничен оркестър през 1928 г., по-късно, през 1936 г., прераснал в Царски военен симфоничен оркестър, последван от Държавния..
В Националното изложение на занаятите в троянското село Орешак тази вечер се открива второто издание на джаз, арт и еко фестивал. В първата фестивална вечер, която е със свободен вход, гостите на изложението ще се насладят на изпълненията на джаз-групи от България, Китай и Бразилия, а през всички фестивални дни в парка на изложението ще са..
Високите температури трябва да ни направят особено внимателни към нашето здраве и комфорт. " Топлинният удар е най-често срещан в жегите, поясни за..
" Хората около Пеевски нямат особен ход . Доган се позова на неформалната си власт, която за никого не е новина, че притежава. Но дали Пеевски..
Няма лидерска криза на НАТО, а криза на западния свят като цяло. Европа, Америка и целият Запад са в лидерска криза . Това мнение изрази пред БНР..