За Камелия Щерева професията е хоби, а хобито - професия. Тя е от хората, които са прочели повече от един вагон с книги. Неспокойната ѝ душа ражда образи, които търсят естетиката в тъгата и се опитва да улови посланията на живота в неговата преходност.
Камелия е филолог, част е от платформата „Нова социална поезия“, а с хобито си да рисува с огън върху дърво успява да се изхранва. Не помни стиховете си наизуст.
„Повечето неща, които правя, са образни и може би те ме представят по-добре, чрез образа. Не търся хармония, по-скоро търся някакъв контраст, някакви противоречиви образи и в съчетанието им вече да излезе някакъв по-различен аспект, гледна точка към дадения обект или към дадената идея, малко по-различно извън рамките мислене. Надявам се да провокирам“, споделя Камелия.
И поезията, и пирографията на Камелия Щерева провокират с образите и символите си, защото нищо не е категорично. Загадката присъства постоянно и всеки извлича от нея свои тълкувания.
И литературата, и рисуването са детска любов на великотърновката, която през годините избуявала и се развивала в различна степен и с превес на едното или другото, но днес са вече едно и се преплитат непрекъснато.
„Да си прочета някое стихотворение, което задължително трябва да има дистанция във времето, което съм писала по-отдавна и не си спомням съвсем ясно какви са ми били точно мислите, които са минавали, когато го пиша, и да го интерпретирам по нов начин. И тогава да се промъкне някакъв образ, който да излезе след това в пирографията. Постфактум може да има преплитания, провокация от единия вид изкуство към другия“.
Символите, които авторката използва, са древни и универсални. Ябълки, черепи, живот и смърт, но претворени през пирографията се превръщат във визуални разкази с отворен край.
„Плодните дървета като цяло са много стар символ на възраждането, на продължението. Ябълката библейски се свързва с първородния грях, може да бъде интерпретирана по много линии. Смъртта също я има представена, но това е абстракция. Смъртта се явява в много образи, черепите като най-стандартния образ, изкривените образи също могат да бъдат свързани със смъртта. Всеобхватно – човек като каже смъртта, предполага живота. Приемащият, наблюдаващият ги довършва.”
Много литературни образи на световната класика сякаш са запечатани от горещината на пирографа върху дървото в творбите на Камелия Щерева. Някои от нещата ѝ все едно са интерпретации по творби на Достоевски, Бредбъри, Маркес, Вонегът, Луис Карол.
„Гледам да не е съвсем очевидна връзката, да няма едно тълкуване, да може човек, наблюдавайки ги, да се почувства съавтор. Не казвам - сега ще направя точно това и ще искам да го кажа на хората и който разбере нещо друго, значи просто не го е разбрал. Никога го няма това нещо. Може би помага и това, че аз самата не зная какво точно ще се получи накрая. Има някаква динамика. В самия процес е възможно първоначалната ми идея да е имала едни очертания, накрая да излезе нещо съвсем различно, което дори да е по-близко до това, което интуитивно съм усещала и е трябвало да бъде“.
Мисълта трябва да е в основата на всичко в ежедневието ни, вярва поетесата, която рисува с огън върху дърво.
„Всички дизайни, които съм направила, ми се ще хората да мислят върху това, което виждат, върху това, което им се случва. Не само пряката естетика, стандартната, която ни заобикаля и която е рекламна и в повечето случаи ни вкарва в някакви клишета и калъпи. Това е най-пагубно за мисленето. По-добре нещо да те разтърси, да има някакъв шок, който да те накара да преразгледаш нещата, какво те е докарало до този сблъсък“.
За провокацията на поезията в пирографията и образите на библейските символи, за живота и смъртта с Камелия Щерева разговаря Здравка Маслянкова.
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато реката е скована за цели 74 дни. Според статистиката в периода 1900 - 1964 г. Дунав е замръзвал 27 пъти . След това обаче - през 1985-а това продължава 2 месеца - от 16 януари до 16 март, а..
Асоциация на родители на деца с епилепсия представи нов наръчник "Пътеводител към по-добър живот". Той съдържа насоки и отговори на важни въпроси, свързани с живота и ежедневието на младежи с епилепсия на възраст между 14 и 28 години. На 10.02 организацията отбеляза Световния ден за борба с епилепсията, като отново стана ясно, че липсата на лекарства..
Писателката Виктория Бешлийска гостува на Българското неделно училище в Барселона. В каталунската столица тя се срещна с децата и техните родители в разговор за силата на езика и нишките, които свързват българите по света. Езикът е нашата идентичност и колкото повече изучаваме богатството му, толкова по-близо сме до същността си, каза..
Мисията да показваш, че различните хора не са опасни, и че всеки човек заслужава шанс, продължава и след смъртта - в това вярват близките и приятелите на пеперудения Георги от Перник, който стана звездичка на небето на крехката възраст от 9 години. В негова памет беше представен филмът "Пеперудена прегръдка", в който участват Гого,..
Поредицата "Бесарабски хроники" вече има своя нов том с наслов "Следа в историята ", излязъл през декември миналата година. Описан е периодът от 1762 до 2024 г. Всяка важна дата е разказана в три статии. Съставители са Анна Малешкова, общественичка, писателка, художничка, бивш директор на Дома на профсъюзите в Сливен , на Кинефикация. Тя е..
Кафето сутрин е едно от най-важните сутрешни ритуали за някои хора, за други е отделно изживяване. За това какво е да си бариста в България и какво не знаем за кафето, разказва Момчил Искренов: " На 29 години съм, от два месеца работя като професионален бариста в Coffe shop , отделям време и за заниманията си тук, но иначе имам икономическо..
На 1- ви февруари православната църква почита свети мъченик Трифон. Той е един от най- славните светци лечители. В народната традиция този ден се нарича Трифон Зарезан и се отбелязва и на 14 февруари, по стар стил. В българската традиция Св. Трифон е свързан с лозарството. На 1 ви февруари се извършва ритуално обработване на лозата,..
Политиците никъде, никога не работят за хората, те работят за себе си. Навсякъде е било така и така ще бъде. И за се чудя защо гласуваме за тях...
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на..
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато..