Всеки дебют е събитие. Особено когато става въпрос за дебют в съвременната опера „Берницки“ в парижкия „Пале Гарние“. На израелската балерина Рина Шайнфелд е отредена нямата роля на компаньонка на внучката на Ирод - Берницки. В главната роля е именитата канадска певица Барбара Ханиган. Певците по либрето изпяват партиите си и излизат. Според режисьорското виждане Рина Шайнфелд е на сцената през цялото време. Танцува. А балерината- дебютантка пред парижката публика, е на 80 години– време, когато повечето възрастни хора са щастливи, ако могат да се движат без помощни средства като бастун или инвалидна количка. Гледайки певците, Рина Шайнфелд си мисли, че е „излишният човек на сцената“, докато получава кратко писъмце от Барбара Ханиган. В него сопраното изразява своето възхищение от енергията, която балерината излъчва и пише,че нейният танц „превежда“ на езика на движенията целия дух на операта. Оттогава започва приятелството между певицата и танцьорката, чиято кулминация е балетът „Офелия“.
Създател на балета „Офелия” е датчанинът Ханс Абрамсен. Тази творческа среща води до ново осмисляне на пиесата на Шекспир. Според танцьорката образът на Офелия е по-сложен дори от този на Хамлет. За разлика от неготя не е напускала двореца и знае със сигурност неща, които датският принц само предполага. По тази причина нейният образ на самоубилото се момиче не е на водна фея, а на ангел или на пеперуда с криле. Всъщност танц с определени предмети е „запазената марка“ на Рина Шайнфелд. Нейните балети приличат на оживели скулптури, на диалози между предмета и танцьора и между душата и тялото на танцьора.
Роденото през 1938г. в Галиция момиче започва да учи балетна 12 години. Заедно с родителите си е пристигнало в Израел. Преподавателките му по класически танц са поразени от пластичността на тялото му, което прилича на каучук. Тази пластичност остава и до днес. С времето танцьорката осъзнава, че не сложната техника,а намереното настроение при дори несложни движения създава танца. Гостуването в Израел на американската балерина Марта Греъм променя начина на мислене на младата Рина Шайнфелд и не след дълго тя успява да си издейства стипендия и да учи при своя кумир. После се запознава със своята „духовна близначка“ Пина Бауш, също една от знаковите фигури в съвременния балет. Подобно на Бауш, Рина Шайнфелд поставя началото на новия танцов език от края на ХХ век.
Рина Шайнфелд е една от основателките и първа солистка на емблематичната израелска трупа Батшева. По-късно се отделя и създава трупа, носеща нейното име. Въпреки Covid 19 Рина Шайнфелд продължава да изнася своите представления на откритото пространство на центъра за танц „Сузан Делал“ в Тел Авив. Само в първите няколко минути се удивлявахме как една 83-годишна жена и един шал в ръцете й могат да създадат цял нов свят, изразен с танца. След това забравихме и за възрастта й, и за вируса, който дебнеше някъде около нас. Хармонията на движенията, защото танцът беше почти без музика, ни завладяха така, че нищо друго нямаше значение. А шалът в нейните ръце се превръщаше ту в платно на яхта, ту в саван на гроб, ту в детска люлка или просто в дъждобран, с който изостанала може би сред пустинята женасе опитваше да се скрие от пороя…
В Израел пожеланието е да живееш до 120 години, а да изглеждаш и да се чувстваш на 20. Вярваме ,че за Рина Шайнфелд тези думи не са само метафора!
"Изотопия" се размечта не просто за Ден на будителите, а за цял месец (защо не и повече), в който да се срещаме с хората, превърнали се в будната ни национална съвест . Средновековно невъзможен? Хамлет в омагьосания замък (първа част) Сред тях е Кирил Маричков , а и всички познати и непознати нему, с които..
Вярващите са убедени, че 40 дни след смъртта душата на покойника е сред нас, едва след това отлита към отвъдното. На този специален ден за помен християните подават храна и дарове, раздават и дрехите на мъртвия. Всичко дадено ще му се намери на оня свят. "Изотопия" поднася на Кирил Маричков спомените и емоциите на..
В рубриката „Горещо сърце“ отиваме в балчишкото село Гурково, където ни отвежда кореспондентът ни в Добрич Мая Райнова. Там тя се срещна с председателя на читалище „Свобода“ Наталия Георгиева, която родом е от Велико Търново, но след години в чужбина решава не просто да се завърне в България, а да се премести близо до морето. "Човекът, който..
Юркие Фейзи вдъхновява всеки, който я познава. Вярва, че винаги има път и надежда. Все още никой не е открил лек за лупуса, с който е принудена да живее, но вярва, че хората сами могат да се справят с всичко, стига да имат воля и любов към себе си. Това е най-важното нещо, на което се е научила от лупуса. "Да обичам повече себе си и когато..
"Националното радио , без никакво притеснение мога да кажа, че е в основата на успеха на "Сигнал", каза Йордан Караджов пред "Нощен хоризонт". "Да те жадувам", "Може би", "Сбогом", "Липсваш ми" са само няколко заглавия, които вече 46 години пренасят поколенията в свят на рок емоция и дълбоки спомени , създадени от музиката на "Сигнал"...
"Когато отидете в космоса…." директорът на НАСА Бил Нелсън се срещна с ученици и студенти . Посещението на Нелсън у нас беше част от европейската му обиколка. Защо НАСА се връща на Луната след 50 години? Как го прави с почти три пъти по-малък бюджет от преди. И дали войната в Украйна би била пагубна за отношенията между космическите сили? Много..
Вирусологът професор Радка Аргирова е потомствен лекар. Успява ли да се справи в живота с вирусите? "Вирусите са най-голямото предизвикателство за мен. Те ме карат непрекъснато да чета, да уча, да съм нащрек. Трябва винаги да бъда във висша форма. Първо, защото никога не знаеш точно кога какъв вирус ще се появи. Второ, точно кога кой..
Тежки обвинение към посланика на България в Украйна - Николай Ненчев, е отправила бившата вече служителка в мисията - преводачката Олга Хвостенко. В..
Кълнях се, че ние ще сме различни от другите партии, а се оказа, че на някои нива - вземане на решения, нарочване на тези, които не са съгласни - не е..
Няма промяна в позицията ни и няма да подкрепим Силви Кирилов за председател на Народното събрание. Това заяви пред БНР Йордан Иванов -..