Всеки дебют е събитие. Особено когато става въпрос за дебют в съвременната опера „Берницки“ в парижкия „Пале Гарние“. На израелската балерина Рина Шайнфелд е отредена нямата роля на компаньонка на внучката на Ирод - Берницки. В главната роля е именитата канадска певица Барбара Ханиган. Певците по либрето изпяват партиите си и излизат. Според режисьорското виждане Рина Шайнфелд е на сцената през цялото време. Танцува. А балерината- дебютантка пред парижката публика, е на 80 години– време, когато повечето възрастни хора са щастливи, ако могат да се движат без помощни средства като бастун или инвалидна количка. Гледайки певците, Рина Шайнфелд си мисли, че е „излишният човек на сцената“, докато получава кратко писъмце от Барбара Ханиган. В него сопраното изразява своето възхищение от енергията, която балерината излъчва и пише,че нейният танц „превежда“ на езика на движенията целия дух на операта. Оттогава започва приятелството между певицата и танцьорката, чиято кулминация е балетът „Офелия“.
Създател на балета „Офелия” е датчанинът Ханс Абрамсен. Тази творческа среща води до ново осмисляне на пиесата на Шекспир. Според танцьорката образът на Офелия е по-сложен дори от този на Хамлет. За разлика от неготя не е напускала двореца и знае със сигурност неща, които датският принц само предполага. По тази причина нейният образ на самоубилото се момиче не е на водна фея, а на ангел или на пеперуда с криле. Всъщност танц с определени предмети е „запазената марка“ на Рина Шайнфелд. Нейните балети приличат на оживели скулптури, на диалози между предмета и танцьора и между душата и тялото на танцьора.
Роденото през 1938г. в Галиция момиче започва да учи балетна 12 години. Заедно с родителите си е пристигнало в Израел. Преподавателките му по класически танц са поразени от пластичността на тялото му, което прилича на каучук. Тази пластичност остава и до днес. С времето танцьорката осъзнава, че не сложната техника,а намереното настроение при дори несложни движения създава танца. Гостуването в Израел на американската балерина Марта Греъм променя начина на мислене на младата Рина Шайнфелд и не след дълго тя успява да си издейства стипендия и да учи при своя кумир. После се запознава със своята „духовна близначка“ Пина Бауш, също една от знаковите фигури в съвременния балет. Подобно на Бауш, Рина Шайнфелд поставя началото на новия танцов език от края на ХХ век.
Рина Шайнфелд е една от основателките и първа солистка на емблематичната израелска трупа Батшева. По-късно се отделя и създава трупа, носеща нейното име. Въпреки Covid 19 Рина Шайнфелд продължава да изнася своите представления на откритото пространство на центъра за танц „Сузан Делал“ в Тел Авив. Само в първите няколко минути се удивлявахме как една 83-годишна жена и един шал в ръцете й могат да създадат цял нов свят, изразен с танца. След това забравихме и за възрастта й, и за вируса, който дебнеше някъде около нас. Хармонията на движенията, защото танцът беше почти без музика, ни завладяха така, че нищо друго нямаше значение. А шалът в нейните ръце се превръщаше ту в платно на яхта, ту в саван на гроб, ту в детска люлка или просто в дъждобран, с който изостанала може би сред пустинята женасе опитваше да се скрие от пороя…
В Израел пожеланието е да живееш до 120 години, а да изглеждаш и да се чувстваш на 20. Вярваме ,че за Рина Шайнфелд тези думи не са само метафора!
Иван Въжаров е майстор на спортния бридж, играе този олимпийски спорт повече от 40 години. Той е треньор на млади бриджьори - шампиони. Създател е на кръстословици. Участвал е във викторини и в "Минута е много". Дълго време е бил спортен журналист. Като студент в първи курс се е запалил по спортния бридж. Стига до младежкия..
"Тук са вманиачени по традициите и миналото и всичко е наопаки. Навсякъде другаде да свириш на китара ще е твой плюс. А тук китара…?! Управителите настръхват. "Твърде модерно е, на туристите няма да им хареса." Миналата есен си купих една стара джазова кухарка с кръгъл отвор, дето ще речеш, че е точно като..
Тя е вдъхновяваща, цветна, усмихната и вечно търсещ творец . Печели престижни награди като художник, но и притежава рядкото умение да работи с деца. Творчески ги провокира да виждат красивото навсякъде , което остава за цял живот. Тя е Майя Ананиева -гост на рубликата "Горещо сърце". Вече 35 години нейната школа "Колорит" кара..
Сийка Гълъбова върви към Бога от 27-годишна възраст. Сега е на 60 години. Работи в модна къща като продавач-консултант. Вярва, че заради трудностите, които ѝ е изпратил Бог, е намерила пътя към него. За нея покаянието е животът, то дава мир, дава на душата да стане по-чиста, да се приближи до Бога, да го намери. Когато е намерила пътя..
На 16-ти и 17-ти април от 19.00 часа в Народния театър "Иван Вазов" ще са премиерните дати на спектакъла "Последна стъпка". Режисьор и автор на текста е режисьорът, драматург, писател и педагог Йордан Славейков , а заглавието е неговият дебютен роман. Издаден преди десет години, "Последна стъпка" печели вниманието на читатели и литературни..
"Fall on me" е песента, с която световноизвестният тенор Андреа Бочели представи сина си Матео през 2018-а година. Младият Бочели ще има концерт у нас на 11 юни в Античен театър - Пловдив . Матео е на 27 години, а през 2023-та издаде и своя дебютен албум. Младият талант даде първото си интервю преди концерта в България за "Понеделник вечер"...
Оксана Цветанова е директор на Регионалната библиотека „Хр. Смирненски“ в Плевен“. Работи от 1989 г. в културния институт. Владее италиански, руски, английски и немски език. Как ще се развива библиотеката, какви проекти се реализират, за да стане привлекателно място в града? Латинка Светозарова разговаря с Оксана Цветанова в звуковия файл.
Подготвяната смяна на председателя на ДАНС е "предизборен опит за овладяване на службите от ГЕРБ". Това мнение изказа пред БНР лидерът на партия..
" Този проект най-вероятно, след изхарчени много пари, ще се спъне и няма да бъде изпълнен, тъй като управляващите го правят по един много грешен начин,..
Председателят на ВАС Георги Чолаков има огромно влияние върху Конституционния съд . Имало е срещи във формата Пеевски – Чолаков – Сарафов след..