Сякаш не стигаха мъките на французите с пандемията, заради която посрещнаха Нова година с полицейски час и затворени концертни зали, та не можаха да се насладят на „Лешникотрошачката“ „Баядерка“ или Лебедово езеро“, балетната класика в прочит на Рудолф Нуреев, без която в Операта на Париж не минава нито една новогодишна програма. Не стига това, а и един упорит слух разлюти френските културни разговори навръх Коледа: че емлбематичните балети ще изчезнат от репертоара в името на етническото многообразие и новата естетика.
„Слух“ е по-точно от „фейк“: той дойде от интервюто на новия директор на операта Александър Нийф в изданието „Монд“. Под заглавие „Културното многообразие излиза на сцена“ той говори за промените, които планира да извърши в голямата музикална къща. А именно „заличаването на практики, произлизащи от колониалното минало и робството...според представите на автора за екзотика. Наследство, което откриваме в естетическите избори на Рудолф Нуреев“ - казва направо директорът и веднага добавя, че някои творби „несъмнено ще изчезнат от репертоара“. Оттам пътят към спекулациите е една крачка - интервюто беше тълкувано и доукрасявано в социалните мрежи: Класическите балети щели да изчезнат, след тях наред са „Травиата“ и „Кармен“, за да ги заменят с хип-хоп.
Крайната националистка Марин льо Пен обяви в Туитър поредния акт на „мракобесие“ от „псевдопрогресистите“. Отвъд тези спекулации обаче и в самата Парижка опера, където хореографиите на Нуреев са емблема, възникват безпокойства. Идеята за заличаването на творби напомня на идващата от Америка Cancel култура (от англ. „култура на отказа“).
Ръководството на Операта побърза да разсее съмненията. „Никога не е ставало дума да се премахват тези творби, това е недоразбиране“ - уверява институцията в съобщение в Туитър. В същото време уточнява, че промени действително предстоят.
Това не е неочаквано, като имаме предвид профила на новия директор Александър Нийф, който наскоро пое спешно поста. Дългогодишен ръководител на Канадската оперна компания в Торонто, той е изразител на всички актуални идеологии и артистични тенденции от отвъд Океана. Въпросът за културното многообразие явно е в приоритетите му. Той вече е назначил проучване по темата и очаква доклад в края на месеца. Още повече, че миналото лято цветнокожите артисти в Операта, които наистина са единици, излязоха с манифест за промяна както на политиката на прием на артисти, така и на практики, които ги дискриминират: като изкуственото гримиране на чернокожи лица в някои екзотични сцени (каквато има в „Баядерка“, например), или неподходящи за тях норми за прически и костюми - като задължителните розово-бели чорапогащи за балерините. По този повод телевизионното предаване „Котидиен“ припомни малко иронично идеала на Джордж Баланчин за балерина с кожа „като обелена ябълка“. Според други мнения френската опера и балет винаги са носели универсален и отворен дух и не се нуждаят от идеологии, за да еволюират естествено. Припомнено беше, че и самият Рудолф Нуреев, директор на балета на Парижката опера през 80-те години на миналия век, е бил емигрант и неговите новаторски за времето идеи далеч не са били приемани без полемика.
Балетът „Баядерка“ впрочем беше в програмата на Операта по Нова година и излъчен онлайн в платформата „Опера вкъщи“, която сега замества липсващия жив спектакъл.
Всъщност така и не стана ясно кои творби точно мисли да премахне новият директор на Парижката опера, пред когото етническото многообразие далеч не е единствена задача. Той трябва да се справи с огромната икономическа и социална криза, която тегне над институцията, претърпяла драматични загуби след стачките срещу пенсионната реформа и последвалата пандемия. Александър Нийф вече обяви, че наред с традиционната ще търси и нова, по-широка публика, за да подготви Операта за бъдещето. Как ще стане това, трябва да разберем от следващите епизоди.
Кореспонденцията можете да чуете в звуковия файл.Програмата за популяризиране на литература сред децата „Пижама“ има 12 годишна история, но през 2020 година, когато и родители, и деца бяха по-често по пижами в домовете си, тя стана още по-необходима. Проведе се и първият дигитален конгрес на „библиотекарка „Пижама“. Половин милион израелски деца от различни етноси и религии, които учат в..
В Регионалната библиотека „Христо Смирненски“ в Плевен нито за миг не прекъснаха връзката със своите читатели заради ограниченията, свързани с пандемията. "Променяше се начинът на получаване и връщане на книгите заради по-строгите мерки, но в работата ни винаги на първо място беше и си остава бързината и точността към нашия читател", каза Аня..
Михаил Милчев е режисьор на постановката „План Б“ - документален спектакъл за зависимостите. Постановката ще бъде представена в Сити Марк Арт Център на 22 и 23 януари от 19,30 часа. „Това е една моя стара идея. От доста години я обмислям. Появи се заради това, че около мен си отидоха страшно много мои приятели - отидоха си поради много..
Китаристът Ангел Дюлгеров представя първия си сингъл „Муза“, който е част от предстоящия му албум със същото име. Талантливият китарист и композитор Ангел Дюлгеров е един от основателите на TubeHedzz, Freestyle, Bobo & The Gang, свири с Любо Киров и Орлин Павлов, а години наред вече е движещата сила на бенда на Лили Иванова. Този път Ангел не..
На българския пазар излезе книгата "Бетовен", събрала написаното за виенския класик (две книги и две статии) от Андрей Букурещлиев - българския пианист и композитор, който живя дълги години в Париж. Предговорът представлява пространна студия върху Бетовен и Букурещлиев от Лоран Фенейру - водещ съвременен френски музиколог, възпитаник и почитател на..
В Плевен беше открита първата за тази година изложба. В най-голямата градска галерия „Илия Бешков“ гостуват двама млади и много талантливи автори - Калина Мавродиева и Юлий Таков. Представянето им носи заглавието „Да можеш да летиш“ и се реализира с подкрепата на Национален фонд „Култура“. Част от картините са рисувани и показвани преди началото на..
На 18 януари се навършиха 90 години от рождението на забележителния хоров диригент, композитор и педагог Ивелин Димитров. Най-голямата му заслуга като диригент е, че създаде един великолепен дамски хор - камерната капела „Полифония“, която и днес е един от най-ярките примери за постиженияата на българското хоровото пеене. Концертите на този хор..
„ Демократите в САЩ спечелиха властта, сега остава да я задържат ... Либералното управление трябва да поеме претенциите на улицата... Това ще бъде труден..
„ Байганьовщината е нещото, което у нас никога не се променя . Все същата завист, все същата злоба, омраза към успелите, постоянна и неприкрита..
„ Изключително политкоректен кабинет, изключително политкоректна администрация. Очевидно това е посланието – че оттук насетне всички ще бъдат включени..