От 3 ноември 2020 г. културните институции в Австрия се намират в пореден локдаун заради пандемията от COVID-19, а строгите ограничения засягат отново провеждането на всички видове артистични събития с публика. Въпреки първоначално обявените четири седмици като срок, вече пети месец драматични и оперни театри, както и симфонични оркестри нямат възможност да представят своите спектакли и концерти в салон пред зрители.
Австрийското правителство не допусна изключение дори за авторитетната Виенска филхармония и прочутия в цял свят Новогодишен концерт, който също се състоя в напълно празна зала под диригентството на Рикардо Мути.
Настоящата ситуация е безпрецедентна за културния сектор в Австрия от края на Втората световна война досега и разбираемо потискаща като атмосфера за изпълнители и творци. При поетапното отпадане на някои от ограничителните мерки в тази сфера бе направен единствено компромис по отношение на музеите, които от 8 февруари възстановиха своята дейност. На регионално ниво - австрийската област Форарлберг получи самостоятелно изключителната възможност от 15 март да провежда избирателно културни събития при спазване на строги мерки: максимално разрешен брой от 100 зрители, задължително носене на маски по време на мероприятията и представяне на отрицателен резултат от бърз тест за коронавирус преди влизане в залата.
Актуална е темата за финансовите загуби, които индивидуалните творци и изпълнители на свободна практика отчитат в периода на пандемия, както и резонния въпрос какви форми на подпомагане се прилагат от австрийското правителство в тази ситуация. Специфика за Австрия е съществуването на Главна асоциация на австрийските социалноосигурителни институции, която от своя страна обединява всички пет осигурителни институти, които тук са браншово профилирани. На този принцип в Австрия съществува Осигурителен институт за самостоятелно заети лица – именно към него свой индивидуален фонд имат представителите на творческите професии. Всеки от тях, който преди началото на пандемията COVID-19 през март 2020 г. е бил официално регистриран и е заплащал своите месечни вноски като самоосигуряващ се артист, получава право на финансова подкрепа и компенсация.
Една от формите на подпомагане в сегашната ситуация е така наречената Überbrückungshilfe - в превод означава вид помощ за оцеляване и преодоляване на кризата от липса на доходи. Държавният секретар с ресор "Култура" в австрийското Министерство на изкуството, културата, спорта и публичните дейности Андреа Майер въведе и допълнително възнаграждение под формата на специален „Lockdown-Bonus“ в размер на 1000 евро месечно.
Официално бяха обявени данни за конкретните измерения на финансовата подкрепа за творци и изпълнители, упражняващи своята професия на свободна практика в областта на изкуствата. Според актуална статистика към 31 януари 2021 г. са били одобрени общо 25 153 заявления за финансово подпомагане на самоосигуряващи се артисти, като изплатените досега суми за обезщетения възлизат приблизително на 81 милиона евро. Самият фонд за подкрепа на творческите професии в условията на пандемия от COVID-19 е дотиран със 120 милиона евро. Допълнително още 914 представители от сектора на културата са били компенсирани с 2 000 евро “Lockdown-Bonus“ за месеците ноември и декември. Артисти, които не са официално регистрирани в Осигурителния институт за самостоятелно заети лица в Австрия, са получили отказ за финансиране.
В условията на пандемия, продължаваща вече цяла година, австрийското правителство гарантира бюджета и на държавните културни институти - и особено на сценичните изкуства. Три от водещите австрийски театри: Виенската Щатсопер, Виенската Фолксопер и драматичния Бургтеатър са обединени в Държавен театрален холдинг (Bundestheater Holding) и получават обща годишна субсидия от правителството в размер на 165 милиона евро. Това държавно финансиране съставлява между 55% и 60% от целия бюджет на холдинга, като остатъкът е собствено финансиране с приходи от продажба на билети, наеми на зали, спонсори и постъпления от Виенския оперен бал.
Счетоводният баланс на австрийския Държавен театрален холдинг за предходния сезон - 2019/2020 - вече отчита негативните последици от пандемията и първия локдаун, в резултат на който собственото финансиране на Щатсопер, Фолксопер и Бургтеатър регистрира спад от 35% , равняващ се на 28,5 милиона евро по- малко приходи в сравнение със сезон 2018/ 2019.
Какви ще бъдат финансовите измерения на загубите от сегашния, продължаващ вече пети месец локдаун в културния сектор, е трудно да се прогнозира, но в тази ситуация финансовият аспект, разбира се, не е единствен проблем. Артисти и музикалнти в Австрия понасят тежко невъзможността да се изявяват пред публика и в оптималния вариант да представят пред празен, тъмен салон един или два спектакъла месечно, които се излъчват онлайн в интернет. Според директора на Щатсопер Богдан Рошчич това компромисно решение все пак е опция при действащите рестрикции да бъдат реализирани заплануваните за настоящия сезон премиери и част от гастролите на звездни имена в оперния свят.
Паралелно с лайв стрийминг, тези спектакли без публика се заснемат и излъчват и от Австрийската държавна телевизия ORF III, с която Щатсопер си партнира успешно. От началото на ноемврийския локдаун досега на този принцип бяха телевизионно документирани и показани няколко съвместни продукции: през декември 2020 г. операта “Тоска“ от Пучини с участието на Анна Нетребко, последвана от “Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус и “Прилепът“ от Йохан Щраус. През януари 2021 г. Пласидо Доминго отбеляза онлайн своя 80-годишен юбилей в празния салон на Щатсопер с участие в операта “Набуко“ от Верди. Достъпни за меломаните като безплатен стрийминг бяха и двете най-нови премиери на Щатсопер – “Кармен“ от Бизе на 21 февруари с режисъор Каликсто Бийето и участието на Анита Рачвелишвили и Пьотр Бечала, както и “Травиата“ от Верди на 7 март, постановка на Саймън Стоун, отново със звезден състав – Прити Йенде като Виолета и Хуан Диего Флорес в ролята на Алфредо.
Друго персонално решение на Богдан Рошчич е от 8 февруари до приключване на строгия локдаун забележителната сграда на Щатсопер, проектирана в стил неоренесанс, да функционира временно като архитектурен музей – посещенията са безплатни, провеждат се в петък, събота и неделя и се радват на интерес.
В момента ръководствата на театрални и музикални институции в Австрия изразяват надежда за възможно най-скорошно възобновяване на спектакли и концерти в зала пред публика. През изминалата седмица група творци и артисти внесоха дори конституционен иск за отмяна на актуалния локдаун в Австрия, но реалността засега опровергава оптимистичните очаквания. Следейки епидемичната обстановка, австрийското правителство не се ангажира с очертаване на конкретни перспективи за отменяне на действащия локдаун в културния сектор.
В тази ситуация резонно беше обявено и отменянето на традиционния, ежегоден Великденски музикален фестивал в Залцбург, който беше планиран да се състои от 2 до 5 април. Концертният афиш на престижния форум предвиждаше участието на Дрезденската държавна капела с диригент Кристиан Тилеман и звездни солисти, сред които оперните изпълнители Анна Нетребко и Юсиф Айвазов, пианистът Денис Матцуев и др. Интендантът на Залцбургския Великденски фестивал Николаус Бахлер обяви своето алтернативно решение - музикалното събитие да бъде отложено за по-късен период и да се проведе за първи път в своята история през есента на тази година - от 29 октомври до 1 ноември. Адаптираната фестивална програма ще бъде съобщена през месец май.
Кореспонденцията от Виена, излъчена в предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт", можете да чуете в звуковия файл.
Днес - 26.11, се навършват 115 години от рождението на писателя Йожен Йонеско. Той е ненадминат представител на "театъра на абсурда". "След Втората световна война живеем във все по-атеистични времена. Обществото се потапя в една хедонистична среда. Театърът на абсурда отчита това. С него се занимава и драматургията на Йожен Йонеско", разказа..
Интересът на американския писател Грегъри Магуайър към света на "Магьосникът от Оз" се появява в детските му години. Спомня си с носталгия моментите, в които е гледал, заедно със семейството си, класиката от 1939 по романа на Лиман Франк Баум. Признава, че започва да си създава свои истории в тази вселена още след финалните надписи на..
Росен Димитров е родом от Казанлък.Немска езикова гимназия завършва в Бургас, Висше военно училище в Шумен. По образование машинен инженер, по призвание - писател. Живее, твори и работи в Германия. Но широкият му дух не го оставя на мира и той задълбава в една трилогия - фентъзи: " Момичето от моите мечти", "Силата в теб", " Легендата..
В седмото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Пренасяме ви в атмосферата на международния оперен конкурс “Николай Гяуров“ в Модена в разговор с един от членовете на журито – директорката на Варненската опера Даниела Димова - Специален гост: оперната..
Гьоте институт – България е домакин на премиерата на най-новото видеопредставление на творческия колектив "Метеор" - "Вълшебната гора". Става дума за видеопредставление и пърформанс на живо тази вечер от 19 часа. Събитието обещава да ни отведе към границите на другостта чрез ритуална трансформация. "Образът на гората и планината като..
На 12 ноември се надършиха 100 години от рождението на цигуларя Петър Арнаудов - български музикант, който дълги години неотменно присъства в концертния живот на страната, същевременно един от най-известните наши цигулкови педагози. Петър Арнаудов е роден в София, син е на уважавания професор Михаил Арнаудов. Учи цигулка при Владимир Аврамов,..
26 песни отиват на големия финал на Младежкия конкурс за нова песен, който ще се проведе днес, 22-ри ноември , съобщиха от "Музикаутор". Финалистите са определени с лед оспорвано състезание в двете конкурсни вечери в сряда и четвъртък – 20-и и 21-ви ноември. Финалът ще се проведе в Националния студентски дом от 17 часа, а входът е 10 лева...
За планирано масово изселване на българи от Дуисбург, Германия, алармира неформалната мрежа "Столипиново в Европа". "Това, което се случи, е,..
По-добре избори, отколкото правителство на всяка цена . Коментара направи пред БНР социологът Кънчо Стойчев и уточни, че изборите са демократична..
Пеевски е човекът, с когото Борисов води разговора, а не с ПП-ДБ . Това каза пред БНР Арман Бабикян, ПР експерт и бивш депутат от "Ние идваме". "..