"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".
Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.
"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".
Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.
"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.
Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:
"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига".
Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев
Обединеното кралство избра лявата Лейбъристка партия да управлява през следващите 5 години. " Не става дума за някакъв завой вляво, не става дума за голяма земетръсна победа на Лейбъристката партия ", казва Валери Чуков, бивш редактор в някогашната Българска секция на Световните служби на BBC. " Благодарение на мажоритарната..
Поморие е може би с най-дългата плажна ивица по Българското Черноморие, но това, което го прави уникално, е Поморийското езеро, което е свръхсолена лагуна с лечебна кал. Избрали веднъж Поморие за своята лятна ваканция, след това хората години наред се връщат там. Изобщо градът се променя, но любовта към него остава. Градът е разположен..
Митът за Озирис и Изида обяснява сътворението на света . Той разказва за борбата между доброто и злото. Хилядолетия наред в гробници и храмове египетските майстори разказват в своите рисунки за смелия Озирис и красавицата Изида, за раждането, Възкресението и качването на престола на египетския владетел. Култът към божествата в Древен Египет е..
Намираме се в разгара на активния летен сезон и всеки пътува или ще пътува нанякъде. В последните години българите имат все по-голям избор за това, къде да отидат на лятна почивка . Избират близки или далечни дестинации, познати или екзотични места. Някой търсят развлечения, други хубави плажове, трети евтин пазар. Важното е почивката да..
Те вярват, че ходенето в космоса е по-лесно. Те вярват, че това е бизнес възможност и начин да развиват компании за милиони. Те са двама български космически предприемачи , който бяха гости на едно от последните издания на „Тех Парк толкс'' на София Тех Парк. Това са Делян Аспарухов - съосновател и президент на американската компания Varda Space,..
В света има любители на нетрадиционни туристически дестинации, а също и такива които съчетават традиционните – културно-исторически и кулинарен туризъм с нетрадиционните. Какво имам предвид – това са туристи, които искат да станат свидетели на грандиозни зрелища, като изкачвания в близост до активни вулкани. "Вече има и българи, които се интересуват..
"В началото сформирахме творчески екип, който да подбере млади хора, които да възстановят дейността на трупата за античен театър с патрон Огнян Радев, както и да подготвим първия спектакъл", разказа в "Нощен Хоризонт" историкът и преподавател Радослав Илиев, председател на фондация античен театър "Огнян Радев" . Това е единственият античен..
Поискахме създаване на комисия за "Исторически парк" , защото трябваше да дадем много ясен знак за това, че трябва да се даде много точен и ясен..
"Доган, колкото и да е ненавиждан, колкото и да е един потаен политик - стои винаги зад кулисите, успя все пак да обедини турската общност около себе си...
С пети пореден законопроект се прави опит да бъдат консолидирани ВиК услугите. Общините за пореден път се обявяват "против" окрупняването на водния..