Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Тодор Калайджиев: Почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер

Снимка: личен архив

Софтуерът в автомобилите ще е също толкова важен, колкото и характеристиките на колата и в бъдеще ще играе значителна роля. Това казва Тодор Калайджиев, бивш инженер в Google и Amazon, основател на фирма за софтуер за автомобилна диагностика. 
Стратегическият отдел на "Прайсуотърхаускупърс" подготви доклад, свързан с развитието на автомобилния сектор. Автомобилите малко или много ще станат интелигентни – в това вече никой не се съмнява. Но докладът на консултантската компания отчита тенденции, които могат да изненадат
Минавало ли ви е през ума, че в бъдеще може да не ходите на сервиз, защото операционната система на колата сама ще подава данните през 5G мрежата, ще получава ъпдейти и в краен случай може сама да „отиде“, за да ѝ направят ремонт. Последното е все още далече, но Тодор Калайджиев твърди, че автомобилостроенето е излязло от времето, в което контролните системи са били самостоятелни.

"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".

Тодор Калайджиев                  Снимка: личен архив

Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.

"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".

Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.

"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.   

Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:

"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига". 

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев


Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

НДК отбелязва 40 години от основаването си с изложба "Различности"

"Различности" е заглавието на експозицията, подредена в Арт галерия - НДК. Повече от 50 произведения на 18 художници могат да бъдат разгледани до 8 юли. Тя е продължение на проект от 2019 г. и е част от програмата на Пловдив като Европейска столица на културата. Изложбата, която беше планирана за миналата година, вече може да бъде видяна..

публикувано на 20.06.21 в 11:14

Вътрешнополитически цели вкарват Ердоган в мир с Европа и САЩ

Оптимизъм лъхаше от оценките на Джо Байдън и Реджеп Ердоган в оценките им за техния първи разговор лице в лице в качеството им на президенти на Съединените щати и на Турция.  "Няма проблем в двустранните отношения, който да не можем да решим", заяви Ердоган на неговата пресконференция. "Имахме позитивна и плодотворна среща", посочи Байдън на..

публикувано на 19.06.21 в 13:27

Кореспондентът на БНР Пламен Христов пътешества с круизен кораб

Кореспондентът на програма "Хоризонт" на БНР Пламен   Христов направи пътешествие с круизен кораб. Корабът е тръгнал от Рим, преминал е покрай Неапол, Палермо, Генуа, Малта и е пристигнал отново в Рим, пътувайки по Средиземно море. Мерките за дезинфекция и безопасност са били строги, разказа Пламен Христов.   "Непрекъснато се..

публикувано на 18.06.21 в 21:33

Ден на отворените врати ще се проведе в НАО Рожен

На празника на "Света Троица" ще се проведе ден на отворените врати в Националната астрономическа обсерватория   в Рожен. В Обсерваторията ще пристигне представител на австрийска фирма, производител на новия телескоп с оптична система, чието изграждане предстои. Обсерваторията в Рожен е единствената в света с параклис. Непосредствено..

публикувано на 18.06.21 в 20:15
Телевизионната кула в Русе

Телевизионната кула в Русе е най-високата в страната

Телевизионната кула е едно от важните технически съоръжения, благодарение на които в северната част на страната се разпространяват радио- и телевизионните сигнали. Ако сте в Северна България и слушате радио, а телевизорът ви работи, това се случва благодарение на най-високата радио релейна телевизионна станция в Русе. Телевизионната..

публикувано на 18.06.21 в 16:52

Пандемията като възможност за нови печеливши икономически ниши

Много държави вече предлагат сериозни стимули и специални условия за чужденци, работещи от разстояниe. До 2035 година броят на дигиталните номади по целия свят се очаква да достигне 1 милиард. Затова и конкуренцията да бъдат привлечени от редица страни е доста ожесточена, но пък броят на избралите този работен лайфстайл е достатъчен, за да има за..

публикувано на 18.06.21 в 16:51

Проф. Иван Станков: Около 20% от козите и овцете са „виртуални“

Проблеми с работната ръка, със субсидиите, с мнимите стада, с които се крадат субсидии, имат българските овцевъди. Десетки животновъди се събраха на поляните край Петропавловския манастир до Лясковец на деветото издание на Националния събор на овцевъдите. Няма категорична яснота какви са щетите за бюджета от неправомерно раздадени..

обновено на 18.06.21 в 15:43