Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Явор Гърдев поставя "Опашката" от Захари Карабашлиев в Плевенския театър

Режисьорът Явор Гърдев
Снимка: Латинка Светозарова

Всяка среща с режисьора Явор Гърдев е едно предизвикателство. Този път удоволствието да се срещнат с неговата най-нова постановка е на плевенчани. В Драматично-кукления театър "Иван Радоев" след броени дни е премиерата на „Опашката“ от Захари Карабашлиев.

Режисьорът Явор Гърдев е поканил талантливи актьори от плевенския театър, както и гост-актьори - Владимир Карамазов, Надя Керанова, Михаил Билалов, Екатерина Стоянова, Бориса Сарафова, Красимира Кузманова – Кокран, Адриан Филипов, Антъни Пенев, Диана Ханджиева, Александър Кънев, Ованес Торосян и  Асен Данков. 

Сценографията и костюмите са създадени от Свила Величкова и Ванина Цандева, а музиката е на Калин Николов.

"Опашката" разказва за известен писател, в разцвета на жизнените и творческите си сили, се поддава на изкушението да влезе в борбата за президентския пост. Междувременно обаче се случва нещо смущаващо, притеснително, странно и необяснимо, което заплашва не само да сложи прът в колелата на политическата му кариера, но и да промени изцяло и необратимо живота и съдбата му. 

"Романът на Захари е много на място, освен че е и на време в този момент. ... Нашето представление, което не се занимава с целия роман, а въпросът е да вземе най-чистата линия на действие и ако може да постигне някакъв образ на квинтесенцията на романа, голямото предизвикателство за нас е как да постигнем сърцевината и да я изразим в друг тип комуникация от белетристичния, защото театърът е различно нещо", обясни Гърдев.

По думите му и романът, и пиесата са много актуални, но тази актуалност е важна с това, че ни въвежда в действителното положение на вътрешния свят на индивида:

"Какво се случва в душата на един човек, приел да участва в тази игра (политиката - б.р.). Това е въпрос ежедневие, това е въпрос за много хора в страната. Идентификацията с него е много директна и това прави романа много ценен".

Режисьорът подчерта, че романът "Опашката" има притчова стойност - вечен сюжет от фаустовски тип - за изкушението, което ти се предлага:

"Важното е, че Захари е успял да направи интерпретация, която да е много съответна на времето, в което живее. Тя е много съвременна. Много е важно как тази притча е пласирана в съвременната чувствителност, защото тя се изразява в най-наболелите за конкретно това общество въпроси".

Главният герой е известен писател, (в ролята блести актьорът Владимир Карамазов), който е изправен пред избора дали да влезе в политиката, да се кандидатира за президент и да промени света, или да остане с любовта на живота си, тъй като двете са несъвместими.

"Ситуацията, която третира темата за президентските избори, се появява в момента на предизборната президентска ситуация в България. Това само усилва ефектът на тази директност, която аз преследвам. Тази притча говори директно. ... Ако трябва да изведа две основни теми, те биха били - темата за изкушението от властта и темата за разликата между нашето декларирано отношение към различието и нашето действително отношение към него", каза пред БНР Явор Гърдев. 

Романът „Опашката“ на Захари Карабашлиев е започнат преди 7 години, но е завършен преди няколко месеца, като още с появата си завладя читателите. 

Дали любовта на главните герои Павел и Невена ще устои на всичко, е главният въпрос в романа. И ако успее, то на цената на какво и как точно. Главният герой – известен писател, (в ролята блести Владимир Карамазов) е изправен пред избора дали да влезе в политиката, да се кандидатира за президент и да промени света, или да остане с любовта на живота си, тъй като двете са несъвместими.

Идеята за опашката, израсла внезапно върху тялото на красивата Невена, се появява преди много време, при разговор със съпругата на Карабашлиев – Вера. След това се развила и цялата история. „Има една приказка „от главата към опашката“, но този роман започна от опашката към главата“, коментира авторът. И добавя, че книгата не е фантасмагорична, тъй като освен опашката, всичко друго е съвсем реалистично. И с разгръщането на тази история се поставят колкото философски, толкова и ежедневни въпроси. Един от тях е имаме ли право да кажем, че сме свободни – това вълнува съзнанието и на главния герой. Той самият пише роман, който се казва „Свобода“ и това го вълнува през цялото време. „Свободни сме били, ала не сме го знаели“ – това е първото изречение, което главният герой търси много дълго време. То се оказва първо и за романа „Опашката“.

Премиерните спектакли на "Опашката" ще са на 22 и 23 май 2021 г. от 19 часа в Плевенския театър "Иван Радоев"

Неотдавна Явор Гърдев постави в Плевенския театър видеоспектакъла „Унизените. Беларус“ от Андрей Курейчик, който получи две номинации за наградите „Икар“ 2021.

Интервюто на Латинка Светозарова с Явор Гърдев в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.


Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ивайло Петров

Ивайло Петров търси корените на гнева

„Гняв“ е третата самостоятелна изложба на Ивайло Петров. Тя ще се състои в галерия „Синтезис“ в София от 9 декември до 22 януари догодина. „Гняв“ е продукт на един неособено лек период в личен план за мен, в живота. Винаги е на приливи и отливи всичко. Като човек, който живее и диша за работата си, тогава исках да се дръпна от всичко – от..

публикувано на 06.12.21 в 13:10
Нина Кираджиева

Спомен за Нина Кираджиева

На 26 ноември се навършиха 110 години от рождението на голямата българска балерина, хореограф и педагог Нина Кираджиева. Родена в София, тя от малка свири на пиано. Мечтае да стане актриса и се насочва към балета. Учи в школата на Анастас Петров, после при Татяна Гзовска и Борис Князев, след това при Вера Лукашевич Александрова в София...

публикувано на 03.12.21 в 22:44
Виенската Щатсопер, символично осветена с надпис

Нов пълен локдаун в Австрия – къде са музикантите

На 22 ноември австрийското правителство обяви 20-дневен пълен локдаун на национално ниво. Той е четвъртият тук от началото на пандемията Ковид-19 и за пореден път строгите ограничения засягат провеждането на всички артистични събития с публика в цялата страна.  Австрийското правителство реагира своевременно и обяви серия от финансови мерки в подкрепа..

публикувано на 03.12.21 в 19:37

Мирела Иванова: С литература ще одухотворим сложната политическа и здравна атмосфера

" Поетичният Никулден и Софийският международен литературен фестивал са възможност да одухотворим сложната и политическа, и здравна атмосфера, които ни владеят толкова време , да се посветим на нещо по-високо. И да се почувстваме част от едно голямо литературно семейство".  Това каза пред БНР поетесата и драматург на Народния театър "Иван Вазов" -..

публикувано на 03.12.21 в 16:32

Премиера на "Хари Потър и прокълнатото дете" в Хамбург на 5 декември

В Хамбург на 5 декември най-сетне ще се състои премиерата на "Хари Потър и прокълнатото дете". Хари Потър и Прокълнатото дете“ е пиеса в две части със сценарист Джак Торн, създадена въз основа на оригинална нова история за Хари Потър от Торн,Джоан Роулинг и Джон Тифани. "Това е четвъртият опит пиесата да има своята премиера в немскоезичния..

публикувано на 02.12.21 в 14:03

Изложба на непоказвани експонати на големите Модернисти на XX век

Галерия Vivacom Art Hall Оборище 5 представя 14 нови и непоказвани експонати на големите Модернисти на XX век. "Галерията е първата в България, която показва и продава оригинални графични творби на големите майстори в изкуството. Работи с оторизирани фондации, издателства и семейства на артисти" посочи за "Хориознт до обед"  Деница Гергова, арт..

публикувано на 02.12.21 в 13:46

Борис Панкин възражда и преосмисля посланията от „Коса”

"Вълнуващото е непреходно в този мюзикъл, заради музиката. Общо от онези дни и днес е неистовият стремеж на човекът към свобода, обич и хармония . Всички остри ръбове в живота ни тласкат към "Коса": да се обичаме и приемаме такива, каквито сме", споделя режисьорът  Борис Панкин в предаването "Сценична треска". 20 години след първото поставяне..

публикувано на 02.12.21 в 09:33
Подкасти от БНР