Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Александър Бабанин: Вече има интерес към полуавтономни автомобили

Александър Бабанин
Снимка: Личен архив

По време на изложението „Трък експо“ бяха представени системи за полуавтоматично управление на камиони, дори и такива, които са в серийно производство.

„Все още сме далеч от ситуации, в които автономните камиони ще са господарите на пътя, но пътят към подобни автономни машини вече е поет. Производители и дистрибутори вече пробват интереса на клиентите си поне с полуавтономни машини“, каза в „Хора, пътища, автомобили“ Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители:

„Всички работят в тази посока. Шофьорът трябва да е вътре и да пусне волана да работи сам, като спазва осовата линия, до края на пътното платно, като се правят и завои, но трябва да има коректна маркировка и пътен ръб“.

Александър Бабанин  поясни, че подобен тип системи, като начало, ще бъдат прилагани само на магистрални участъци:  

Контролът, поне за Европа, ще е в нови регламенти, които се обсъждат и подготвят. Но дебатът за това кой как да носи отговорността на пътя е вкаран в по-голямата дискусия за регулациите на изкуственият интелект. Системите за автономните автомобили бяха определени като високорискови в наскоро предложената от ЕК класификация на риска при използването на изкуствен интелект. Това означава, че при пускането им в употреба, доверието в тях ще е най-ниско и те винаги трябва да бъдат под наблюдение. Татяна Евас от генералната дирекция, която отговаря за координация на политиката за изкуствен интелект в ЕС обяснява: 

Автомобилният сектор определено ще е заинтересован от тези регулации. Защото елементи от тях попадат в групата на системите с висок риск. Затова в предложението сме включили изисквания като на например, данните от обучителния процес да бъдат висококачествени. Да има проследима документация, да има определено ниво на прозрачност, за да може потребителят да знае как да ползва системата. Изискваме потребителят да има възможност да „надзирава“ действията на системата, както и мерки, свързани с киберсигурността на системата. 

Радио Видин

Автомобилният сектор уверява, че вече се работи по създаването на сигурни методи за тестване на автономните превозни средства. Консорциумът за автоматизирана безопасност на превозните средства, който обединява доста световни производители, вече е фокусиран върху безопасното внедряване на автоматизирани системи за управление от 4-то и 5-то ниво“, уверява Ейми Чу: 

„Ние вярваме, че събирането на възможно най-много данни е важно не само, когато се случи някакъв инцидент, за да можем после да го реконструираме. Но е и важно, за да разберем какво е поведението на системата, което да доведе и до подобряване на сигурността. Данните, които записваме, стават особено важни когато трябва да обучим системата която автоматично трябва да се ориентира. Тези действия обикновено се изпълняват от човека-шофьор, но в един момент ще бъдат поети от изкуствения интелект, който ще се намира в автомобила. Интересува ни какво прави този автономен автомобил. Втората категория я нарекохме „откровеност“. Тоест, какво самият автомобил е помислил, че е важно да бъде отчетено. Това е важно, защото преди да поеме управлението, трябва да сме сигурни, че изкуствен интелект е изпълнил определени процедури. Като например какъв е бил статусът на подадените сигнали -  за спирачките, за мигачите. В третата голяма група данни влиза статистиката за това какво са „видели“ сензорите“. 

Дора Атанасова

Дебатите за сигурността на автономните автомобили продължават да са пълни с множество технически детайли. Но очевидно е, че вървят заедно с развитието да законодателството за автономните коли. Последният пример е от Германия. Преди седмици германските депутати одобриха законодателство, което ще позволи на превозните средства без шофьор да тръгнат по обществените пътища до 2022 г.

Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители свидетелства, че България е далече от подобни мерки:

„Това ще дойде и у нас рано или късно, когато се осъществява и връзка между движещите се превозни средства, но такава система все още не ни е била представена. Мисля, че има такива определени трасета на Запад – от точка А до точка Б, които ще бъдат изпробвани как се експлоатират такива превозни средства. Може и да се отделят лентите първоначално автономните от неавтономните автомобили".

Още по темата в звуковия файл.


Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стефан Караджа

„Караул на паметта“ пред паметника на Стефан Караджа в Добрич

„Караул на паметта“ организират учители и ученици от ЕГ „Гео Милев“ в Добрич. Инициативата е по повод 153-та годишнина от смъртта на Стефан Караджа. Младежите са подготвили интересни факти за живота на революционера, направили са и вестник, който е бил издаден през 1935 година със статии и стихове за Стефан Караджа. Това е шестият поред..

публикувано на 30.07.21 в 08:50
Димитрина Петрова

Димитрина Петрова: По време на пандемията медиите бяха рупор на властта

По време на пандемията медиите у нас не са застанали на критична дистанция, а са се превърнали в рупор на властта - това установява проучване на Българската общност за либерална демокрация (БОЛД), Българския хелзинкски комитет и Сдружение „Маргиналия“. По време на пандемията е констатиран  проправителствен уклон , „особено на..

публикувано на 30.07.21 в 07:58
Лияна Панделиева

Лияна Панделиева: Санторини е много популярно място за фотосесии за двойки

Журналистката Лияна Панделиева посети Санторини заедно с 5 нейни приятели: „За първи път на такова място аз отидох с дрон и всяко излитане с дрона е това великолепно откритие на свободата на птица и изведнъж това, което виждаш се оказва или още по-красиво или фасадата е онова, което скрива нещо, което не е предвидено всички очи да видят",..

публикувано на 29.07.21 в 22:30

Програма „Хоризонт“ на БНР и „Пътна полиция“ започват кампания за намаляване на катастрофите

Програма „Хоризонт“ на БНР и „Пътна полиция“ започват кампания за намаляване на нарушенията от страна на шофьорите и ограничаване на катастрофите. Кампанията се казва „Летните послания на „Хоризонт“ и Пътната полиция“. „Лятото е изключително приятно за всички, защото са във ваканция, започват отпуските и човек си почива. Много е..

публикувано на 28.07.21 в 17:04

Предприемат мерки срещу превоза с джипове в района на Седемте рилски езера

Проведе се операция на полицията с участието на жандармерията и екипи на НАП срещу нерегламентиран превоз на туристи с джипове в района под Седемте рилски езера. Това се случва, след като в социалните мрежи се появиха снимки на високопроходими джипове по единствения път до седалковия лифт, въпреки въведената забрана за достъп на МПС в..

публикувано на 28.07.21 в 15:02
40% ръст на търсенето на електрически велосипеди

Инвестират 60 милиона евро в завод за производство на велосипеди

Край Пловдив започна изграждането на нов завод за електрически велосипеди и други двуколесни електрически превозни средства . Планира се инвестицията да надхвърли 60 милиона евро, а реализацията на проекта ще доведе до разкриването нови 1000 работни места. Очакванията са страната да стане водеща в Европа по производството на електрически..

публикувано на 28.07.21 в 13:13
Фестивалът Узана поляна фест

"Узана поляна фест" постави акцент върху темата за екологията

Фестивалът Узана поляна фест се проведе от 23 до 25 юли в местността Узана над Габрово. „Децата и екологията, защото за нас всички публики са изключително важни, но най-интересни са най-малките, защото те са инвестиция от гледна точка на нашата институция и създаването на лоялност и любопитство към това, което правим, но и защото..

публикувано на 28.07.21 в 11:42