Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Трябва да се преструктурира ТОЛ-системата

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в студио на програма „Хоризонт“
Снимка: Ирина Недева

Институтът за пътна безопасност изпрати отворено становище за неефективността на ТОЛ-системата. В него се припомня, че на практика тя се е превърнала в заложник на политически и корупционни зависимости.

Критичното становище Институтът базира на вече оповестени от пътната агенция факти, че за да излезе на печалба ТОЛ системата трябва да събере поне още 185 милиона лева до края  на годината, защото приходите от събраните такси до май месец тази година са 205 милиона лева, което е наполовина по-малко от събраните 392 милиона лева приходи от електронни винетки през 2019 година, когато нямаше ТОЛ система. От регионалното министерство признаха, че за година има над 200 хиляди необработен нарушения за 70 милиона лева.

"С много перипетии и много надежди тръгна ТОЛ-системата. С много скандали. Тогава българското правителство ни убеждаваше колко е добро всичко това. Но транспортните фирми и политиците са в тясна симбиоза, когато дойдат избори. Политиците, понеже имат своите зависимости от транспортните фирми, те се огънаха. Намалиха на половина обхвата, намалиха и наполовина цената. И какво се получи накрая - ние, българските граждани, в момента дотираме транспортните фирми. Плащаме, за да могат да се движат и да рушат пътищата транспортните фирми. Включително и международните транспортни фирми, които минават транзит през България, ние ги дотираме. Ние плащаме. Защото нашата ТОЛ-система работи на загуба. Оптимизацията обхваща транспортните фирми. Обхваща тежкотоварния превоз над 3 тона и половина. Този, който руши пътната мрежа. Дяволът е там заровен. Защото аз ще ви припомня, те протестираха, вдигнаха се на стачка. Тръгнаха да блокират страната само и само да извият ръцете на правителството. Но вижте, ако имаме правителство, което е независимо от транспортните фирми и което е зависимо от българските граждани, то няма да се поддаде на този шантаж. Защо не протестират, когато минават през Гърция, Италия, през Германия. Защо там не протестират“, каза за БНР.

Богдан Милчев казва, че за диалог между фирмите и държавата трябва силна държава. И трябва диалог, който го няма. Милчев не е оптимист са скорошно решаване на казуса. Защото дори и служебното правителството, в лицето на регионалния министър Виолета Комитова, не е поставило въпроса ребром:

„Служебното правителство услужливо по различни теми извадиха, проблеми сложиха на масата. Но този проблем нито служебно, нито редовно правителство ще му стиска в началото да го реши. Защото веднага транспортните фирми ще скочат и ще започнат да протестират. Защото на тях им е добре така. Аз имах лична среща с Комитова и всичките тези неща сме ги проговорили още преди два месеца. Директно ви го казвам - тази жена няма да свърши нищо. Освен просто общи приказки по темата. Но не ти пречи, след като служебният кабинет може да назначи главен секретар на МВР, който е висшата фигура за управление на системата на МВР, значи служебното правителство може абсолютно всичко да направи. Където не се изискват законодателни промени. Вижте, за да променим обхвата, не се изискват законодателни промени. Изисква се воля. Изисква се характер. Но понеже предстоят избори, никой няма да хваща тези теми. Защото те мислят единствено и само за себе си. Те не мислят за българските граждани“. 

Богдан Милчев припомня, че има и анализ на Световната банка, за ТОЛ системата у нас. Според Милчев необходимо е да бъде намален щатът на служителите, които в момента са 912.

Трябва да се преструктурира цялата система. Вече е модерен този израз - да изчегъртаме и да създадем една нова структура, в която да обединим Държавната агенция за пътна безопасност, заедно с Агенция „Пътна инфраструктура“. На базата на информационна система, която всеки ден ще подават данни за травматизма, ще изготвим оценка на риска. И на базата на тази оценка на риска ще започнем да харчим нашите пари. На второ място - веднага ще създам и ново законодателство. Законът за движение по пътищата, който вече седем-осем години го дъвчем, че трябва да има нов закон. Ние смятаме, че трябва да се извърши и кодификация на цялото законодателство. Подготвили сме и съответните юристи и визията, която трябва да има в тази посока. И оттам вече да премахнем наредби и да създадем стандарти за управление“.

По думите му трябва да се въведат нови методи за обучение, за контрол.

Контролът в България е статичен, той е от 80-те години на миналия век. Всички страни, които имат успехи в пътната безопасност, са преминали към динамичен контрол. Ще контролираме движението в движение. Ще използваме камерите не само за скорост- да снимат снимки за скорост. А ще ги използваме да документират и други нарушения. Което законът сам по себе си разрешава. Но аз, непонятно защото, тоест то ми е понятно, просто за хората, които управляват транспортната система за тях това е досадно служебно задължение. И още много неща. Просто няма да ни стигне деня да ви разказвам. Но пътната карта ще стане обществено достъпна, в момента в който ние имаме редовно правителство. Ние ще го предизвикаме. Ще му я предложим и ще искаме да чуем дали са готови да работят по нея“. 

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Валери Чуков за вота на Острова: Не голяма победа на лейбъристите, а катастрофална загуба на консерваторите

Обединеното кралство избра лявата Лейбъристка партия да управлява през следващите 5 години. " Не става дума за някакъв завой вляво, не става дума за голяма земетръсна победа на Лейбъристката партия ", казва Валери Чуков, бивш редактор в някогашната Българска секция на Световните служби на BBC. " Благодарение на мажоритарната..

публикувано на 08.07.24 в 08:12

Поморие - балнеотуризъм, романтика и спектакъл на птици и кайтисти

Поморие е може би с най-дългата плажна ивица по Българското Черноморие, но това, което го прави уникално, е Поморийското езеро, което е свръхсолена лагуна с лечебна кал. Избрали веднъж Поморие за своята лятна ваканция, след това хората години наред се връщат там. Изобщо градът се променя, но любовта към него остава.  Градът е разположен..

публикувано на 07.07.24 в 15:11
Д-р Весела Атанасова

"Египетските култове край Черно Море" - как древните божества достигат до бреговете на Черно море

Митът за Озирис и Изида обяснява сътворението на света . Той разказва за борбата между доброто и злото. Хилядолетия наред в гробници и храмове египетските майстори разказват в своите рисунки за смелия Озирис и красавицата Изида, за раждането, Възкресението и качването на престола на египетския владетел. Култът към божествата в Древен Египет е..

публикувано на 03.07.24 в 14:02

Павлина Илиева: За българина цената е водеща при избор на почивка

Намираме се в разгара на активния летен сезон и всеки пътува или ще пътува нанякъде. В последните години българите имат все по-голям избор за това, къде да отидат на лятна почивка . Избират близки или далечни дестинации, познати или екзотични места. Някой търсят развлечения, други хубави плажове, трети евтин пазар. Важното е почивката да..

публикувано на 01.07.24 в 13:42

Двама български космически предприемачи за разрастването на иновации в Космоса

Те вярват, че ходенето в космоса е по-лесно. Те вярват, че това е бизнес възможност и начин да развиват компании за милиони. Те са двама български космически предприемачи , който бяха гости на едно от последните издания на „Тех Парк толкс'' на София Тех Парк. Това са Делян Аспарухов - съосновател и президент на американската компания Varda Space,..

публикувано на 29.06.24 в 08:30
Людмила Кирилова

Людмила Кирилова за усещането да посетиш вулкан

В света има любители на нетрадиционни туристически дестинации, а също и такива които съчетават традиционните – културно-исторически и кулинарен туризъм с нетрадиционните. Какво имам предвид – това са туристи, които искат да станат свидетели на грандиозни зрелища, като изкачвания в близост до активни вулкани.  "Вече има и българи, които се интересуват..

публикувано на 25.06.24 в 11:51
Радослав Илиев

Радослав Илиев: Започнахме с древни текстове, които никога не са поставяни на театралната сцена

"В началото сформирахме творчески екип, който да подбере млади хора, които да възстановят дейността на трупата за античен театър с патрон Огнян Радев, както и да подготвим първия спектакъл", разказа в "Нощен Хоризонт" историкът и преподавател  Радослав Илиев, председател на фондация античен театър "Огнян Радев" .  Това е  единственият античен..

публикувано на 24.06.24 в 11:57