Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Задава ли се решение на кризата със заседналия край Камен бряг кораб

Снимка: БГНЕС

Престъпно бездействие на институционално ниво“ – така описа реакциите след засядането на товарен кораб край Камен бряг Борислав Сандов от ДБ („Зелено движение“). В интервю за БНР той посочи, че има разписани законови действия и мерки, които не са били изпълнени, а времето напредва драматично.

„Сега, в момента там е пусто и празно. Екипажът продължава да стои на кораба. Корабът – необезопасен“, описа картината Сандов в предаването „Преди всички“.

Борислав Сандов предупреди, че това ще бъде екологична бомба и опроверга твърденията, че няма екозаплаха от товара на кораба.

Там е люпилня. Там е пълно с малки риби. Там има огромно биоразнообразие.“

Ще бъде унищожена както жътвата на рибарите в доста голям периметър, така и условията за развитие на туризъм, изтъкна Сандов.

Екологичните щети могат да бъдат много сериозни и могат да стигнат доста голям периметър във времето.“

„Пробите, които ние сме взели - очакваме днес резултати“, поясни още Сандов.

Във всяка друга държава с акватория при такава случка щеше да има още от първия ден хора и лодки, нещо на море, подчерта той и добави, че корабът стои неохраняем.

Сандов нарече случващото се абсурдно и отбеляза, че директорът на „Морска администрация“ не може да бъде вдигнат от дивана, за да започне да работи онова, което му е вменено по закон.

Ролята на мениджъра на кораба и застрахователите е водеща. Те трябва да поемат инициативата, за да се уреди този казус, коментира пред БНР Андриан Вълчев, капитан далечни плавания и експерт по корабно застраховане.

Разходите по спасяването на кораба и довършването на рейса са за застрахователите, уточни той.

„В интернет намерих данни за този кораб. На мен ми изглежда всичко добре направено. В Холандия е строен, 1989 г. Наблюдението върху експлоатацията на кораба се осъществява от индийския корабен регистър.“

Вълчев заяви, че всички морски застраховки покриват риска при грешка на екипажа.

„Тоест тук застрахователят не може изобщо да има претенции.“

Обезпечението за плащане на разходи на държавата е в ръцете на държавата, каза още експертът.

Ако не се плати, държавата конфискува товара и кораба.“

Андриан Вълчев смята, че държавата трябва да действа решително.

Своята гледна точка пред БНР представи и Димитър Димитров, заместник-председател на Асоциацията на морските капитани.

Според него „товарът е с по-висока стойност от кораба, най-вероятно“, защото плавателният съд е стар.

Държавата не е бездействала, посочи Димитров.

„Мерки са предприети, включително и преди засядането, ако проследите нещата. Има и други такива случаи – поради небрежност на екипажа, корабът тръгва в грешна посока.“

Такива случаи има много, заяви Димитър Димитров и даде пример с гръцки кораб край бреговете на Ирландия.

Ако се действа прибързано, възможно е катастрофата да настъпи по-бързо.“

Специалистът допълни, че „2 хиляди тона не могат да се разтоварят с гумени лодки по никакъв начин“, каквито версии бяха тиражирани.

Трите мнения чуйте в звуковите файлове. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лъчезар Вълев: Румъния винаги е гледала на запад

В Румъния предстои триседмичен изборен маратон – президентски и парламентарни избори. Новината за пълноправното членство на Румъния в Шенген е чудесен предизборен кампаниен подарък за румънския премиер Марчел Чолаку - главно действащо лице в преговорите и с австрийците, и с унгарците, които са начело на европредседателството. Това каза..

публикувано на 23.11.24 в 12:13
Радостин Върбанов

Кои са "вратичките" в Закона за движение по пътищата?

На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия..

публикувано на 22.11.24 в 18:30

Технологиите като "глас" на невербалните хора

Над 100 000 деца и възрастни у нас имат затруднения в говора и комуникацията . Това са хора с ДЦП, аутизъм, афазии, деменция, интелектуални затруднения и други състояния. Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) помага на хиляди невербални хора по света да общуват и да се развиват. "Темата е много важна. Тя касае много хора, които..

публикувано на 22.11.24 в 12:23

Епохата на Водолея - ера на приятелство и разбирателство, на бум от нови открития

Семейство Галина Герасимова и Андрей Грива разказват за ерата на Водолея - за човека между технологичния напредък и непреходните човешки ценности . Тя е историк, богослов, режисьор и издател, а той е музикант и лектор по теми за живота и словото на Учителя Петър Дънов. И двамата са изкушени от астрологията и имат много познания в..

публикувано на 22.11.24 в 09:01

Проф. Николай Габровски: Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве

Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве. Това каза проф. Николай Габровски, председател на фондация „Съвет за мозъчно здраве“, организатор на кръгла маса „Мозъчните заболявания – предизвикателства и решения“. По думите на проф. Габровски 180 милиона души в Европа живеят с мозъчни заболявания, но вероятно са повече, тъй..

публикувано на 17.11.24 в 07:01

Кончетата и децата със специални потребности: Среща между приятели

От няколко месеца конната база "Ахил", в която се провеждат терапевтични занимания за деца със специални потребности, е в новия си дом – терен в близост до софийското село Бистрица , закупен благодарение на дарителска кампания за спасяването на базата. Към момента е изградено място за настаняване на шестте коня, които работят с децата. Предстоят още..

публикувано на 15.11.24 в 15:09
Владимир Темелков

Дигитализират ключови административни услуги в Пловдив

Започва най-мащабната дигитализация в Община Пловдив . Служебното правителство е отпуснало 20 милиона лева за целево изграждане на Географската информационна система. Тя ще бъде изградена до година и половина. Новата система ще обхваща всички отдели, както и 90% от предлаганите от общината услуги.  С въвеждането на системата ще има..

публикувано на 15.11.24 в 11:01