Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:
„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Русия е освободила осъдения на 14 години затвор американски гражданин Марк Фогел. Той е напуснал страната със самолет, придружаван от специалния пратеник на американския президент за Близкия изток Стив Уиткоф. Това съобщи в социалната мрежа Х съветникът по националната сигурност Майк Уолц. Уолц уточни, че Фогел е освободен в рамките на..
Украинският президент Володимир Зеленски приветства решението на парламента на страната - Върховната Рада, да одобри закупуването на двата реактора от АЕЦ "Белене", като го определи като "съществена стъпка" към енергийната сигурност на Украйна. Парламентът на Украйна позволи купуването на двата ядрени реактора, предназначени за АЕЦ "Белене" НС..
Северна Корея (КНДР) е предоставила на Русия 200 единици далекобойна артилерия, твърди източник от южнокорейското военно разузнаване, цитиран от АФП. Според източника, пожелал анонимност, през последните месеци Северна Корея е предоставила и значително количество боеприпаси наред с 11 000 войници, които се включиха в боевете край Курск миналата есен...
При изпълнение на тренировъчен полет днес самолет РС-12 с регистрационен знак 020 от състава на 16-а авиационна база на Военновъздушните сили спука гума на основната стойка на колесника при кацане на Летище София в 19:15 часа, съобщиха от Министерството на отбраната (МО). Екипажът не е пострадал и не са нанесени други щети на самолета,..
За първи път тази зима водата в езерото в парк "Монтанензиум" в центъра на Монтана замръзва. От петък температурите паднаха под нулата. В последните дни в града бяха отчетени до минус 10 градуса, което доведе до покриването с лед на водата в езерото. В него има и много риба, като през последните години от местната управа пуснаха шаран и бял..
Подбалканският път София-Бургас в района на сливенския квартал "Речица" е затворен заради катастрофа. Инцидентът е станал след 18:00 ч., сблъскали са се пикап и камион, превозващ дърва. На място е загинал водачът на пикапа. В момента се прави оглед на мястото на инцидента. Комисар Димитър Кикьов - началник на "Охранителна полиция" Сливен, обясни..
Ремонтът на ул. "Опълченска" продължава, написа кметът на София Васил Терзиев в профила си във Фейсбук. Вчера от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) съобщиха, че са издали заповед за спиране изпълнението на строежа по ул. "Опълченска" до отстраняване на допуснатите нарушения. ДНСК спира ремонта на столичната ул. "Опълченска"..
Според Закона за противодействие на корупцията всички лица, заемащи публични длъжности, трябва да подават декларации, в които да описват имотното и..
Случай като този от село Брезе следва да бъде сигнал . Той трябва да ни покаже, че промяна трябва да има и по отношение на законодателството, и по..
"Нещата са набрали скорост заради глобалните настроения . Български политици, които имат история с атаки срещу медии, с овладяване на медии и..