На 17 май 2022 г. Софийската филхармония имаше своята трета значима изява в Златната зала на Музикферайн - Виена. След гостуване през 2000 г. под диригентството на Емил Табаков, през 2019 и 2022 г. оркестърът гастролира успешно на най-престижната сцена за класическа музика в австрийската столица под палката на Найден Тодоров.
В рамките на концертната програма на 17 май прозвучаха: Антонин Дворжак – Славянски танц №2 в ми минор и Славянски танц №8 в сол минор; Веселин Стоянов – гротескна сюита "Бай Ганьо" и Пьотр Илич Чайковски – Симфония №5 в ми минор, оп. 64.
Местата в Златната зала отново бяха разпродадени, а емоционалната реакция на публиката и продължителните възторжени аплаузи след всяко произведение допълниха облика на една вдъхновяваща, успешна концертна вечер, в края на която като бис прозвуча отново българска творба – “Ръченица“ от Петко Стайнов.
След събитието имах възможността да разговарям с г-н Кристиан Май, който ръководи концертната агенция “Melos“, осъществила гастролите на Софийската филхармония в Музикферайн през 2019 и 2022 г. Той разказа специално за слушателите на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" за началото на своето сътрудничество с маестро Найден Тодоров и за мотивацията да организира двете гостувания на оркестъра на една от най-престижните световни концертни сцени:
“Kато музикален мениджър имам дългогодишен контакт с г-н Найден Тодоров и го определям като отличен музикант. Имах впечатления от неговата диригентска кариера и преди да започна да го представлявам като импресарио. Препоръчах го на Берлинския симфоничен оркестър, с който той успешно гастролира през 2007 г. във Верона, Венеция, Япония. Координирал съм и други негови творчески ангажименти. Винаги съм бил изключително удовлетворен от резултата и щастлив от нашата съвместна дейност. Смятам, че маестро Тодоров притежава изявени ръководни качества, съумява да обедини ансамбъла, да мотивира оркестрантите на сцената и същевременно да вдъхновява и въздейства емоционално на публиката в салона.
Познавах Софийска филхармония отпреди 10-15 години като име и от нейни записи, които бях слушал. Когато Найден Тодоров оглави този оркестър като директор, той ме покани в София, за да чуя формацията на живо. Бях изключително впечатлен от Софийската филхармония и ще посоча три от причините, които са съществено важни, особено при организиране на гастрол: На първо място – професионалното ниво на Филхармонията е много високо и по мое мнение тя принадлежи в момента към най-добрите оркестри в Европа. На второ място - аз усетих едно хармонично взаимодействие между маестро Тодоров и членовете на оркестъра - оприличавам ги на едно голямо семейство, което следва обща творческа цел, а това се среща рядко като взаимоотношения в музикалните състави. И трето - констатирах устрема, както при диригента Найден Тодоров, така и при оркестъра, да надграждат постигнатото, да продължават да се усъвършенстват в посока най-висша форма на професионално музициране. Когато това желание присъства, подплътено от потенциала на ансамбъла като възможности, тогава аз виждам голямо бъдеще за този оркестър и предпоставка за реализиране на престижните гастроли в Музикферайн.
Да се организира концерт в Залцбург, Мюнхен, Кьолн или Париж е разбира се хубаво, но изява в Златната зала на Музикферайн е съвсем различно ниво. Достатъчно е да се види афиша с имената на най-известните оркестри и диригенти в дните преди и след изявата на Софийската филхармония, и се добива представа в какво обкръжение беше този гастрол, при това в период, когато се провеждат Виенските фестивални седмици и конкуренцията от събития е огромна. Златната зала на Музикферайн е именно мястото, където се срещат и изявяват световните елитни оркестрови формации.“
Г-н Кристиан Май сподели какви са били рисковите фактори при повторното гостуване на българския национален оркестър във Виена, както и идеи за нови проекти, свързни с бъдещи изяви на Софийска филхармония:
“Съвместно с мой колега, представител на японска концертна агенция, планираме турне на Софийската филхармония под диригентството на маестро Найден Тодоров в Япония, вероятно за сезон 2023/2024 година. Тази покана също е резултат от успешната изява на оркестъра на престижната сцена в Музикферайн. В края на репетицията на Филхармонията преди концерта, в залата присъства и големият италиански диригент Рикардо Мути, с когото аз се познавам. Ще се надяваме на положително развитие за Софийска филхармония и от тази среща.“
Цялото интервю с Кристиан Май чуйте в звуковия файл.
Юджийн Чаплин ще представи у нас концерт – спектакъл, който разказва за живота на неговия баща – Чарли Чаплин. "Останах впечатлен от предствата на Юджийн за неговия родител. Тя е различна от образа на легендарния комик. Чарли Чаплин е бил тих и спокоен човек, който е играел със своите деца, правил им е фокуси и ги е разсмивал. Често е..
Цялата история на България може да се разкаже през историята на железниците. Това обясни пред БНР Емил Спахийски, сценарист на филма "Железни момчета". "Има изключителна романтика, свързана с времето на парните локомотиви. Оказва се, че тези машини, създадени от човешката ръка, са изражение на гениалността на инженерната технология...
В 27-ото издание от 31-я сезон на предаването на програма Хоризонт за музикално-сценични изкуства Каста дива : 20.05-21.00 ч.: Специален гост: младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова – единият от гласовете в саундтрака на видеоиграта Baldur's Gate 3, който беше отличен с награда на Британската..
Най-новата книга на великолепната разказвачка Елена Петрова от Пловдив, която живее в Гърция, със заглавие "Храмът на греховете" засяга една жестока тема от нашата история - принудителното еничарство на българи по време на турското робство. Конкретни лица и образи превъплъщават по истински случаи темата за любовта и греховете, но..
През април отбелязваме 105-годишнината на един много обичан баритон през 50-те и 60-те години на отминалия век - Петър Петров. Предполагам, че всички, които са гледали спектакли на Софийската опера с негово участие, веднага ще си го спомнят - той беше много емоционален певец, веднага привличаше вниманието на публиката със сърцатата си..
На 23 април в Добрич започва Седмицата на камерната музика "Константин Илиев". С изданието тази година се отбелязва 100-годишнината от рождението на диригента Константин Илиев, един от основателите на фестивала, както и на местния камерен оркестър. Концертите са четири и се провеждат всяка вечер до 26 април включително в концертната зала..
Песен за заслепеното човечество, което иска да се предреши, но не може. Така, както не успява да се предреши в измислената история за несъществуващата Астория. Зойфер не е особено познат в България. Единствената книга с негови пиеси, публикувана на български, Валерия намира случайно в библиотеката на НАТФИЗ. " Стоеше на едно..
Навършиха се 6 години от показния арест на кмета на столичния Район "Младост" Десислава Иванчева и на нейната заместничка Биляна Петрова. В..
Една от причината за пробива в имунизационното покритие са новите тенденции при разработването и създаването на ваксини – натискът те да бъдат..
Всеки, който отива в телевизия, изказва собствените си мисли и носи отговорност. Това заяви пред БНР Диана Дамянова, бивш пиар на ПП. В..