Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Посланици на българската култура: Софийската филхармония гостува в Музикферайн - Виена

7
Софийската филхармония и маестро Найден Тодоров в Музикферайн - Виена
Снимка: В. Балевска

На 17 май 2022 г. Софийската филхармония имаше своята трета значима изява в Златната зала на Музикферайн - Виена. След гостуване през 2000 г. под  диригентството на Емил Табаков, през 2019 и 2022 г. оркестърът гастролира успешно на най-престижната сцена за класическа музика в австрийската столица под палката на Найден Тодоров. 

В рамките на концертната програма на 17 май прозвучаха: Антонин Дворжак – Славянски танц №2 в ми минор и Славянски танц №8 в сол минор; Веселин Стоянов – гротескна сюита "Бай Ганьо" и Пьотр Илич Чайковски – Симфония №5 в ми минор, оп. 64.  

Местата в Златната зала отново бяха разпродадени, а емоционалната реакция на публиката и продължителните възторжени аплаузи след всяко произведение допълниха облика на една вдъхновяваща, успешна концертна вечер, в края на която като бис прозвуча отново българска творба – “Ръченица“ от Петко Стайнов.

След събитието имах възможността да разговарям с г-н Кристиан Май, който ръководи концертната  агенция “Melos“, осъществила гастролите на Софийската филхармония в Музикферайн през 2019 и 2022 г. Той разказа специално за слушателите на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" за началото на своето сътрудничество с маестро Найден Тодоров и за мотивацията да организира двете гостувания на оркестъра на една от най-престижните световни концертни сцени:

“Kато музикален мениджър имам дългогодишен контакт с г-н Найден Тодоров и го определям като отличен музикант. Имах впечатления от неговата диригентска кариера и преди да започна да го представлявам като импресарио. Препоръчах го на Берлинския симфоничен оркестър, с който той успешно гастролира през 2007 г. във Верона, Венеция, Япония. Координирал съм и други негови творчески ангажименти. Винаги съм бил изключително удовлетворен от резултата и щастлив от нашата съвместна дейност. Смятам, че маестро Тодоров притежава изявени ръководни качества, съумява да обедини ансамбъла, да мотивира оркестрантите на сцената и същевременно да вдъхновява и въздейства емоционално на публиката в салона.

Найден Тодоров и Кристиан МайПознавах Софийска филхармония отпреди 10-15 години като име и от нейни записи, които бях слушал. Когато Найден Тодоров оглави този оркестър като директор, той ме покани в София, за да чуя формацията на живо. Бях изключително впечатлен от Софийската филхармония и ще посоча три от причините, които са съществено важни, особено при организиране на гастрол: На първо място – професионалното ниво на Филхармонията е много високо и по мое мнение тя принадлежи в момента към най-добрите оркестри в Европа. На второ място - аз усетих едно хармонично взаимодействие между маестро Тодоров и членовете на оркестъра - оприличавам ги на едно голямо семейство, което следва обща творческа цел, а това се среща рядко като взаимоотношения в музикалните състави. И трето - констатирах устрема, както при диригента Найден Тодоров, така и при оркестъра, да надграждат постигнатото, да продължават да се усъвършенстват в посока най-висша форма на професионално музициране. Когато това желание присъства, подплътено от потенциала на ансамбъла като възможности, тогава аз виждам голямо бъдеще за този оркестър и предпоставка за реализиране на престижните гастроли в Музикферайн. 

Да се организира концерт в Залцбург, Мюнхен, Кьолн или Париж е разбира се хубаво, но изява в Златната зала на Музикферайн е съвсем различно ниво. Достатъчно е да се види афиша с имената на най-известните оркестри и диригенти в дните преди и след изявата на Софийската филхармония, и се добива представа в какво обкръжение беше този гастрол, при това в период, когато се провеждат Виенските фестивални седмици и конкуренцията от събития е огромна. Златната зала на Музикферайн е именно мястото, където се срещат и изявяват световните елитни оркестрови формации.“

Г-н Кристиан Май сподели какви са били рисковите фактори при повторното гостуване на българския национален оркестър във Виена, както и идеи за нови проекти, свързни с бъдещи изяви на Софийска филхармония:

“Съвместно с мой колега, представител на японска концертна агенция, планираме турне на Софийската филхармония под диригентството на маестро Найден Тодоров в Япония, вероятно за сезон 2023/2024 година. Тази покана също е резултат от успешната изява на оркестъра на престижната сцена в Музикферайн. В края на репетицията на Филхармонията преди концерта, в залата присъства и големият италиански диригент Рикардо Мути, с когото аз се познавам. Ще се надяваме на положително развитие за Софийска филхармония и от тази среща.“

Цялото интервю с Кристиан Май чуйте в звуковия файл.

  




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Синът на Чарли Чаплин ще представи концерт – спектакъл в България

Юджийн Чаплин ще представи у нас концерт – спектакъл, който разказва за живота на неговия баща – Чарли Чаплин. "Останах впечатлен от предствата на Юджийн за неговия родител. Тя е различна от образа на легендарния комик. Чарли Чаплин е бил тих и спокоен човек, който  е играел със своите деца, правил им е фокуси  и ги е разсмивал.  Често е..

публикувано на 23.04.24 в 19:32
Железни момчета

"Железни момчета" и романтиката на българските железници

Цялата история на България може да се разкаже през историята на железниците. Това обясни пред БНР Емил Спахийски, сценарист на филма "Железни момчета". "Има изключителна романтика, свързана с времето на парните локомотиви. Оказва се, че тези машини, създадени от човешката ръка, са изражение на гениалността на инженерната технология...

публикувано на 22.04.24 в 19:34

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 27-ото издание от 31-я сезон на предаването на програма Хоризонт за музикално-сценични изкуства Каста дива :  20.05-21.00 ч.: Специален гост: младата звезда на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ Илона Иванова – единият от гласовете в саундтрака на видеоиграта Baldur's Gate 3, който беше отличен с награда на Британската..

обновено на 22.04.24 в 18:53

Еничарството – болната тема в нашата история

Най-новата книга на великолепната разказвачка Елена Петрова от Пловдив, която живее в Гърция, със заглавие "Храмът на греховете" засяга една жестока тема от нашата история - принудителното еничарство на българи по време на турското робство. Конкретни лица и образи превъплъщават по истински случаи темата за любовта и греховете, но..

публикувано на 22.04.24 в 13:45
Петър Петров, баритон (1919-2005)

Спомен за баритона Петър Петров

През април отбелязваме 105-годишнината на един много обичан баритон през 50-те и 60-те години на отминалия век - Петър Петров.  Предполагам, че всички, които са гледали спектакли на Софийската опера с негово участие, веднага ще си го спомнят - той беше много емоционален певец, веднага привличаше вниманието на публиката със сърцатата си..

публикувано на 19.04.24 в 19:25
Български камерен оркестър - Добрич с диригент Арто Чифчиян

Седмицата на камерната музика в Добрич с почит към диригента Константин Илиев

На 23 април в Добрич започва Седмицата на камерната музика "Константин Илиев".  С изданието тази година се отбелязва 100-годишнината от рождението на диригента Константин Илиев, един от основателите на фестивала, както и на местния камерен оркестър. Концертите са четири и се провеждат всяка вечер до 26 април включително в концертната зала..

публикувано на 19.04.24 в 18:51

Независимите артисти на път: Историята на "Астория"

Песен за заслепеното човечество, което иска да се предреши, но не може. Така, както не успява да се предреши в измислената история за несъществуващата Астория. Зойфер не е особено познат в България. Единствената книга с негови пиеси, публикувана на български, Валерия намира случайно в библиотеката на НАТФИЗ. " Стоеше на едно..

публикувано на 19.04.24 в 14:59