Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Може ли водородният автомобил да замени електрическия като кола на бъдещето

Снимка: GettyImages

Докато възходът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии, започна, автомобилният сектор не спира да хвали версията за това ново гориво, насърчавана от публичните власти. Френското списание "Пари мач" се опитва да изясни връзката между екологичната фантазия и индустриалната реалност, пише БГНЕС.

От стартиращите предприятия, които се занимават с технологични иновации, до висшите етажи на властта, мненията не се различават: водородът е горивото на бъдещето. И това би било чудесно, защото ще ни освободи от зависимостта ни от изкопаемите горива и страните, които ги произвеждат. Това ще намали сметките ни за енергия и ще почисти въздуха, който дишаме.

От 70-те години на миналия век насам учените го откриват на дъното на океаните и в сърцето на планински вериги и скали, известни като офиолити. 

Водородът, който се надяваме да се появи в автомобилите ни, се извлича, тъй като най-често е свързан с други елементи: кислород във водата (H2O) или въглерод в метана (CH4 ). И тук започват проблемите. 

Днес 95% от водорода, който използваме, се произвежда от изкопаеми ресурси. При този метод, известен като "парен реформинг", единственият, който понастоящем е рентабилен, производството на 1 килограм водород, който ни позволява да изминем 100 километра, отделя 10 килограма CO2. Такова количество отделя автомобил с вътрешно горене, използващ безоловен бензин, за същото разстояние.

Другото решение е да се извърши електролиза на водата, т.е. да се разделят молекулите на водорода и кислорода чрез прилагане на електрически ток. За съжаление, при сегашното състояние на промишлената електролиза енергийният добив е много слаб. Само 30% от енергията, изразходвана за производството му, се възстановява. Ако обаче енергията е възобновяема, като например вятърна, фотоволтаична или хидравлична, и следователно безплатна, процесът става много по-изгоден и... добродетелен. Производството на водород по този начин дава възможност да се съхранява и следователно да не се губи зелена енергия, която в момента не се използва.

В Германия се изчислява, че 500 гигаватчаса (ГВтч), произведени от вятърни турбини, се губят всяка година, което се равнява на годишното потребление на 60 000 автомобила с водородни горивни клетки!

Как работи

За да се задвижва автомобил с водород, е необходима батерия, която произвежда електроенергия чрез смесване на сгъстен до 700 бара водород, съдържащ се в резервоара(ите), с кислород, взет от въздуха, като в отработените газове се отделя само вода. Произведената по този начин енергия се подава директно към двигателя или преминава през буферна батерия. Подобно на 100% електрически автомобил, управлението на водороден автомобил се отличава с плавност, тишина и липса на замърсяващи емисии. Предимството му е, че не се налага да бъде презареждан; достатъчно е да се зареди с водород за няколко минути, както се прави с безоловен бензин, за да се възстанови първоначалният му пробег. 

Понастоящем двама производители предлагат такава технология на пазара във Франция: Hyundai - SUV Nexo (от 80 400 евро) и Toyota - седан Mirai (от 69 400 евро), който оборудва флотилия от 70 таксита в Париж.

След това стои въпросът за разпространението на горивото. За да бъде транспортиран, водородът трябва да се компресира до 200 бара или да се втечни при -253°C, преди да се вкара под налягане от 700 бара в ултраплътния резервоар или резервоари на автомобила. С други думи, камион, който може да превозва 40 тона безоловно гориво, може да превозва само 3 тона водород. Това би увеличило броя на цистерните по пътищата двадесет пъти. Това не е много екологично, нито пък е много благоприятно за трафика. Затова местното производство изглежда най-реалистичното решение за намаляване на въздействието от транспорта му. Остава да се създаде мрежа от бензиностанции, толкова гъста, колкото е днешната мрежа за бензин и дизел. Разходите за инсталиране на водородна помпа понастоящем възлизат на 1 милион евро.

Зареждането с водород отнема само пет минути, но изисква много предпазни мерки.

Мерките за безопасност, необходими за експлоатацията му, естествено увеличават разходите. Цената би могла да падне до 6 евро, ако се произвежда от възобновяема енергия, но водородът винаги ще бъде по-скъп от електроенергията, необходима за зареждане на батерията. 

Въпреки че водородът със сигурност е бъдещо решение за съхранение на енергия, той едва ли ще замени изкопаемите горива в средносрочен план. Сложни и скъпи за производство, съхранение и разпространение, те са предназначени предимно за автомобилните паркове, както показва планът за водород, стартиран от публичните власти. Най-амбициозната цел е до 2028 г. да бъдат пуснати по пътищата 50 000 товарни автомобила и 2 000 камиона, които да се доставят от 1 000 местни производствени станции. Michelin, чрез своето дъщерно дружество Symbio, което е специализирано в производството на водородни горивни клетки, посочва пазарен дял от 2% през 2030 г. 

Затова обикновеният човек няма да кара с водород, особено ако напредъкът на акумулаторите е толкова светкавичен, колкото беше обявено.


По публикацията работи: Венцислав Василев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Карлес Пучдемон

Разнопосочни реакции в Испания на отказа на съда да амнистира Пучдемон

Разнопосочни политически реакции предизвика в Испания решението на Върховния съд, който отказа да приложи Закона за амнистията по отношение на бившия регионален премиер на Каталуния Карлес Пучдемон. Той живее в изгнание след опита за отделяне на автономната област през 2017 година. Най-висшата съдебна инстанция в Испания постанови, че..

публикувано на 02.07.24 в 08:08

По петима кандидат-студенти се борят за място в "Медицина" в МУ - Плевен

В Медицинския университет в Плевен се провежда кандидатстудентски изпит. Средно петима кандидат-студенти се състезават за едно място в специалност "Медицина" и трима - за "Фармация". Над 800 кандидат-студенти са подали заявления за участие в класиране за прием в специалностите "Медицина" и "Фармация". По 6 жени ще се състезават за място в..

публикувано на 02.07.24 в 07:58
Николас Мадуро

Венецуела и САЩ продължават преговорите за демократични реформи

Президентът на Венецуела Николас Мадуро е приел предложението за подновяване на директните преговори за демократични реформи, които водят със САЩ в продължение на повече от 2 години. В рамките на тези разговори в края на 2023 г. Вашингтон и Каракас сключиха сделка за размяна на затворници с посредничеството на Катар. САЩ..

публикувано на 02.07.24 в 07:58
Йонко Иванов

Йонко Иванов: Държавата е виновна за всичко, което се случва по пътищата

Само 10-12% от тежките катастрофи са по вина на новите млади водачи , обяви пред БНР Йонко Иванов - председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка. По думите му има опит да се започне кампания срещу обучението и преподавателите : "През изминалата година има една тенденция за обвиняване на преподавателите и целия учебен процес в..

публикувано на 02.07.24 в 07:55

Нидерландия ще достави скоро 24 изтребителя Ф-16 на Украйна

Нидерландия съобщи, че скоро ще достави на Украйна първите от обещаните 24 изтребителя Ф-16. Днес в Киев се очаква посещение на премиера на Унгария Виктор Орбан, след като страната му пое председателството на Съвета на Европейския съюз. Очаква се премиерът на Унгария Виктор Орбан да се срещне в Киев с президента на Украйна Володимир..

публикувано на 02.07.24 в 07:41

Румен Радев е на работно посещение в Гърция

Президентът Румен Радев е на работно посещение в  Гърция, където ще участва в 28-та годишна кръгла маса на "The Economist". Тази година международният форум в гръцката столица Атина е под наслов "Спирала през конфликтите, в търсене на възможности. Геополитика. Околна среда. Технологии". Част от дискусиите ще са посветени на последиците от..

публикувано на 02.07.24 в 07:37

Протест срещу безводието в павликенското с. Караисен

Жителите на павликенското село Караисен излизат тази сутрин в 7.30 ч. на протест срещу безводието. Павликенските села отдавна имат сериозни проблеми с водоснабдяването. Те черпят от местни водоизточници, чийто дебит не е достатъчен, и има безкраен воден режим за населението. В Караисен бяха направени изцяло нови водопроводи, но няма вода...

публикувано на 02.07.24 в 07:29