Първият синьо-зелен вагон, т. нар. прототип, предстои да бъде изпитан най-напред в завода, откъдето излиза, а след това и в специализирана лаборатория в Румъния. Конструкцията под модерното оборудване и новия интериор е от вагони, произвеждани 1988 – 1990-та година в същия завод – дряновския. Това е серията Б 84. Ясни са спомените оттогава на Цветан Лилов, за когото активната работа в сферата на вагоностроенето продължава като главен конструктор в завода.
Проектът за модернизация на 15-те пътнически вагона беше възобновен след забавяне от година и 4 месеца и спорове около договора, сключен през пролетта на 2021 година между БДЖ – Пътнически превози и изпълнителя, избран след проведена обществена поръчва, но без конкурс. От БДЖ се позовават на правото на интелектуална собственост върху модела Б 84, произведен в същия завод, някога държавно предприятие. Доказва го документацията, съхранена в пълнота, казва сегашният собственик Валери Димитров и показва подредените класьори с паспорти на вагоните от серията и технологичните карти. Изтъква, че проведената обществена поръчка е законна, като посочва, че прокуратурата не е намерила данни за престъпление.
Така с нов времеви график модернизацията на возилата по договора за почти 27 милиона лева без ДДС продължава. Въпреки закъснението, цената по сделката няма да бъде променяна - казва Димитров. Един рециклиран вагон ще струва 1,8 млн. лева без ДДС.
Детайлите, които само за един вагон са повече от 23 хиляди, проектира с екипа си Христо Христов, който също е сред доайените в тази сфера.
"Никой досега не е правил такъв вагон в България, бих казал, че и в Европа са малко вагоните, които са направени по този начин. От стария вагон ползваме само старата метална конструкция, всичко друго - облицовки, седалки, осветление, врати, под, отопление, климатизация - всичко е ново - нещо, което изглежда хубаво. С всички нови материали, негорими, екологични, отговарящи на съвременните изисквания за сигурност, надеждност. Много електроника има".
По думите на Христов рециклирането е ниша, защото мащабът на родното производство е твърде малък. Той посочва, че рециклираните вагони струват на половината на новите и могат да се експлоатират повече от 20-30 години. Скоростта, с която се движат тези возила, достига 160 км. в час - максималната за нашата жп-мрежа.
Материалите и елементите са осигурени от водещи компании в изграждането и дизайна на вагони в Европа, които отговарят на стандарта, посочва собственикът на предприятието Валери Димитров.
Научаваме също, че е внедрен нов модел спирачна система, производен през 2020 година, а специални системи за присъединяване на вагоните един към друг няма да позволи заснежаване във влака. Проектът включва вагони I и II класа, както и специализиран за превоз на пътници с увреждания.
Първите рециклирани вагони у нас са излезли от завода в Дряново през 1998 година. Сега, 25 години по-късно, очакваме по релсовия път да потегли композицията с името „Сокол“.
Работата по проекта да даде възможност на предприятието да преодолее затрудненията след дългия период на застой - на това разчита ръководството на завода.
По думите на Валери Димитров, това лято първият вагон ще е готов за експлоатация, а след около година ще завърши модернизацията на всички 15.
Снимки: Велина Махлебашиева
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.
"Идеята се зароди още във Факултета по журналистика. Тази тема със селата открай време ми е доста интересна. Исках да направя поредица за българските села ." Така обясни своята страст по околоселските пътешествия журналистът Десислав Лафчиев в интервю за БНР. " Без никакъв сценарий да тръгнеш към случайно село , без да знаеш какво ще..
"Аз като калоферец имам много причини да се гордея освен със сламното историческо минало на града, но и с настоящето на града, каза за БНР Наньо Чолпанов от Народно читалище "Христо Ботев" - Калофер. Със стихове на Ботев и Яворов започна разаговорът с Чолпанов, за който Калофер и България са раят на Земята . "Тук имаме уникална природа -..
Европейското първенство по футбол и "Копа Америка" белязаха лятото на 2024 г., но истинската любов към царя на спортовете не се побира в календара и статистиката от големите първенства . Същността ѝ личи в селския и аматьорски "ритнитоп" , както са се изразявали в зората на играта по нашите земи, но и в очаквани и неочаквани..
Тел Авив е един от най-бързо развиващите се градове в света. Уличка в Източната част на града, която досега носеше само номер, вече е наречена на основателя на Еврейския исторически институт в София, сега част от Института по Балканистика при БАН, Ашер Хананел. Той е бил и главен равин на България по време на Втората световна война. В своето слово..
19-та световна среща на българските медии, организирана от БТА, отведе журналистите в украинското българско село Камчик. Как живеят хората там и как пазят в сърцата си вече близо 200 години България? Валентина Кашчи - единствената учителка по български език във Всеукраинския център за българска култура Отзвук от 19-та Световна среща на..
Гергана Василева е маратонец множествена склероза и с кауза в помощ на себе си и на другите. От 15 години Гергана Василева живее с диагнозата множествена склероза, но болестта не й пречи да бъде маратонец, колоездач, съпруга, майка и журналист. Нито за миг тя не се отказва да живее пълноценно. Предстоят й 6 маратона, на 6 континента заедно с Румен..
Милена Кирниколова е известен инструктор по карате в Плевен. Нейните възпитаници непрекъснато печелят престижни отличия. Тя е гост в "Горещо сърце" по "Хоризонт". Истинска гордост са победите на световното първенство по карате в японската столица Токио. Самата Кирниколова завоюва бронз при ветераните в родината на този спорт. Тя е изключителен..
" Хората около Пеевски нямат особен ход . Доган се позова на неформалната си власт, която за никого не е новина, че притежава. Но дали Пеевски..
Екстремно високите температури ще продължат до четвъртък. Това предупреждение отправи климатологът Симеон Матев, главен асистент в..
Партии, създадени не само от отцепници, но и от финансови центрове – Ковачки, Божков и т.н., те не съществуват дълго и не могат да бъдат фактор в..