Една яхта, шест души и четири пъти по 500 килограма тротилов еквивалент. Това са съставките за взривове на дълбочина от 75 метра в Балтийско море за унищожаването на три от четирите тръби на газопроводите "Северен поток". Това поне твърдят разследващите журналисти от три водещи германски медии – ARD, SWR и "Die Zeit".
Преди публикуването на германското разследване, "Ню Йорк Таймс" съобщи, че американските служби разполагат с данни, според които отговорност за саботажа носи неназована проукраинска група. Според вестника няма данни висшето ръководство на Украйна да е намесено в акцията. Киев официално отрече да има "нещо общо" с миналогодишните взривове. Президентският съветник Михайло Подоляк написа в "Туитър", че "Украйна няма отношение към инцидента в Балтийско море и не разполага с информация за "проукраинска групировка".
"Така или иначе, еднозначен отговор на въпроса, кой е извършителят, няма", категоричен е експертът, когото потърсихме за коментар. Гьоран Свистек е флотски капитан, специалист по сигурност и отбрана на Балтийския регион и изследовател към Института за международна политика и сигурност в Берлин.
Има разлика между двете журналистически разследвания, но и двете оставят отворен въпроса за извършителя. "Ню Йорк Таймс" твърди, че е дело на неизвестна проукраинска групировка. Че може би извършителите са украинци или руснаци. В същото време обаче не се изключва възможността за умишлено насочване на следите към Украйна, казва Гьоран Свистек. От разследването на ARD, SWR и "Die Zeit" става ясно, че предполагаемите атентатори са шест души: капитан, двама водолази, двама асистент водолази и една лекарка. Наели са 15-метровата яхта "Андромеда" от германското пристанище Рощок, като са използвали фалшиви паспорти и тяхната националност не е известна. Списание "Шпигел" твърди, че най-малко единият от представените фалшифицираните паспорти е български. Яхтата е върната непочистена и така разследващите откриват следи от експлозиви по масата за хранене. Все още обаче не е ясно, дали откритите улики съвпадат с остатъците от експлозива, които откриха шведските власти.
Германските медии твърдят, че екипажът евентуално е свързан с Украйна. Всъщност, тази връзка е полската фирма, която е наела яхтата, и която е собственост на двама украинци. Твърди се, че полската фирма е получила голямо финансиране от западноевропейска компания, чийто управител е украински бизнесмен.
След двете медийни публикации германската прокуратура потвърди, че още през януари, в хода на разследването на експлозиите, е обискиран плавателен съд. И че съществува обосновано предположение, че с този плавателен съд са превозвани взривни вещества. С това фактите, които са известни, се изчерпват. А и прокуратурата умишлено не навлезе в повече подробности.
- Колко реалистична Ви се струва версията за само 6 души екипаж, една яхта и поставяне на взривове на 75 метра под водата?
- В тази версия няма много логика. По моя преценка саботажът не може да е извършен само от шест души в една яхта. Само плановете и подготовката на такава операция отнемат месеци. Трябва ви ресурс – финансов и материален. Германските разследващи журналисти твърдят, че наемателите на яхтата са представили фалшиви паспорти. Изработването им не може лесно да се скрие. След това: водолазно оборудване за работа на 75 метра дълбочина. И накрая: експлозивите. Ако не са подсигурени от тайните служби на някоя държава, е трябвало да се купят на черния пазар, без да се оставят следи.
Една бърза сметка показва, че всичко това струва стотици хиляди, а може би дори милиони евро. Това не е шега работа.
Да не говорим за изпълнението. Нужни са специални водолазни умения – как се спускаш на такава дълбочина, как пренасяш материалите, какво се случва с тях по време на спускането, как се работи под вода. И да не забравяме – говорим за взривни вещества! Трябва да знаеш, как се закрепват към газопровод, как се детонират – всичко това са специални умения, каквито имат малцина, и в повечето случаи те са обучени и работят за службите.
Москва: Трудно може да се повярва, че зад взривяването на "Северен поток" стои украинска организация
- Освен двете публикации на "Ню Йорк Таймс" и на трите германски медии има още една версия – на американския разследващ журналист Сиймор Хърш, която всъщност се появи първа. Той твърди, че саботажът срещу газопроводите е дело на американските служби и е планиран още преди Русия на нахлуе в Украйна.
- И неговата версия е съшита с бели конци. Хем била тайна американска операция, хем в нея участвали норвежките и датските военноморски сили. Планирането се било случило по време на едно от най-големите военноморски учения в Балтийско море. В това учение всяка година участват хиляди военни от различни държави. Планира се почти две години по-рано. И при най-доброто желание не мога да си представя, че саботажът е подготвян именно в рамките на това учение.
- А откривате ли в операцията почерк на тайни служби?
- Напълно е възможно тайни служби да стоят зад саботажа. По простата причина, че подготовката за такава акция, осигуряването на експлозивите и запазването в тайна на операцията подсказват, че няма как държавни структури да не са участвали. Тайните служби имат такъв опит. Те могат тайно да организират и подсигурят такава акция.
- И тъй като фактите около експлозиите са твърде малко, може би трябва да се запитаме, кой би имал интерес да взриви двата газопровода "Северен поток" към онзи момент? На 26-ти септември Русия вече не доставяше газ по първата тръба, а Германия се беше отказала от втората.
- Точно така. Взривяването на газопроводите нямаше как да навреди на Русия, защото към онзи момент по тях вече не течеше синьо гориво. Помните – "Северен поток 1" уж беше на ремонт, а "Северен поток 2" така и не заработи. Вече имаше наложени санкции, а европейците постепенно замениха руския газ с доставки от други страни.
Експлозиите навредиха на европейците, защото объркаха европейския енергиен пазар. Цените тръгнаха нагоре, а това разтревожи хората. Освен това дойде и притеснението, че такава критична инфраструктура може да бъде унищожена.
Но най-много експлозиите навредиха на Германия. И именно заради това не мога да си представя, че саботажът е дело на украинците. Защо да го правят? За да вбият клин между Украйна и западните съюзници, които вече им помагаха срещу Русия? Нали никой не се съмнява, че ако Украйна стои зад саботажа на газопроводите, подкрепата на Запада ще секне?
Не по-малко безсмислено ми се струва, взривовете да са дело на някоя западна държава, защото това би отслабило Алианса и поставило под въпрос единството в подкрепа на Украйна.
- Тогава кому са нужни спекулациите, които започнаха след публикуването на журналистическите разследвания?
- На никого, поне засега. Разследванията предизвикаха наистина множество спекулации около това, кой може да стои зад саботажа на "Северен поток". В Германия вече се чуха плахи политически коментари, че ако по някакъв начин действително Украйна стои зад експлозиите, вероятно ще трябва да се преосмислят отношенията с Киев. Семето на съмнението между Германия и Украйна вече е посято. Точно това западните съюзници не искаха в никакъв случай да допуснат. Така че полза би имала единствено Русия.
- В момента се водят три отделни разследвания на саботажа – в Швеция, Дания и Германия. Русия от самото начало настояваше да бъде включена в разследването на експлозиите. И използва до ден днешен всяка възможност да отправя това искане. Защо, г-н Свистек?
- Ако имаш нещо да криеш, можеш да го потулиш по време на разследването. В същото време ако имаш достъп до информация от хода на разследването можеш да я използваш за да изработваш и разпространяваш убедително фалшиви новини. Така че за Русия би си струвало много, ако бъде допусната до разследването на взривовете.
Дрон, засечен в пространството около летище София, е предизвикал забавяния в кацането на някои самолети снощи, съобщават от пресцентъра на летището, предаде БТА. Няма отклонени полети, а е настъпила само промяна разписанието заради безопасността. От аеропорта са уведомили компетентните служби и МВР. От Националния борд за разследване на..
Председателят на Народното събрание доц. Наталия Киселова изрази подкрепа за предложените от ГЕРБ-СДС законодателни промени са забрана на продажбата на вейпове на непълнолетни. В интервю за БТА тя заяви, че няма значение кой предлага определен законопроект, ако той подобри здравето на децата. "Въпросът с тютюнопушенето е сериозен..
Два хеликоптера на испанските сили за специални операции са пристигнали в България. Заедно с българските си колеги те ще участват в изпълнението на парашутни скокове, спускане по способа "бързо въже", инфилтриране, ексфилтриране и други задачи при провеждане на специални операции. Това ще се случва в рамките на учението "Устойчива стрела"...
В интервю за агенция Ройтерс украинският президент Володимир Зеленски коментира възможността за партньорство със САЩ относно огромните находища на редкоземни и други критични минерали в неговата страната, като част от опита да се хареса на американския президент Доналд Тръмп, който има склонност да сключва сделки. Американският президент,..
Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп обяви пред журналисти, че е възможно да се срещне идната седмица с украинския си колега Володимир Зеленски. Това съобщи АФП. Попитан дали срещата ще бъде във Вашингтон, Тръмп отговори, че би могла да бъде там и допълни, че не възнамерява да пътува до Киев. "Бих искал тази война да свърши..
България трябва да запази валутния борд щом е доказал, че работи, заяви проф. Стив Ханке по време на кръгла маса, организирана от "Възраждане" в парламента. С приемането на еврото България върви срещу общественото мнение, смятат депутатите от "Възраждане". Лидерът на партията Костадин Костадинов припомни за несъстоялия се референдум и..
Разочарован и обиден от краткото си присъствие като депутат на партия "Величие" е музикантът Етиен Леви, солист на музикална група "Трик", призна той в интервю пред БНР. Музикалният педагог разказа за обвиненията, които той и други депутати на партията са получили, че са взели по 50 000 евро, а Николай Марков 1 млн. и са разбили..
Сеизмолозите в Гърция разглеждат три възможни сценария за развитието на сеизмичната активност на остров Санторини. Първият е да продължат трусовете..
Община Поморие оттегли предложението си за подмяна на 63 стари дървета в центъра на града с нови. Седмица след първата среща с жителите на Поморие,..
Въвеждането на задължителна матура по математика в XII клас няма да стане от днес за утре. Трябва законодателна инициатива, съгласие в НС за промяна..