Авиационният сектор у нас е проявил по-голяма гъвкавост, отколкото големите западноевропейски компании във връзка с предизвикателствата, пред които секторът беше изправен в периода на Covid. Този извод правят от Асоциацията на българските авиокомпании. Финансовата подкрепа от страна на държавата в размер на 60 милиона лева е била от съществено значение за сектора преди отпадането на COVID-19 ограниченията през 2022 г., когато авиационният сектор изпитваше сериозни финансови затруднения.
Асоциацията на българските авиокомпании провежда Традиционната си годишна среща. На нея се връчват Годишните журналистически награди на организацията. Награда за коректно отразяване на авиационната тематика е присъдена на Мила Младенова – БНР, "Хоризонт".
Екипът за проверка на факти на Българското национално радио по проекта “За по-добра медийна среда“ също беше отличен като оценка за неговата работа. Наградата получи неговият ръководител Марина Цекова.
Над 186 млрд. долара са достигнали загубите в авиационната индустрия в света по време на коронавируса въпреки финансовите помощи от правителствата към авиокомпаниите, сочат данните на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА.
След премахване на ограниченията в последните месеци бяхме свидетели на редица проблеми - закъснения, по-малко полети, отменени полети, опашки, стачки, по-високи цени, като основните причини са свързани с недостига на персонал, забавени доставки от страна на производителите на самолети, недостиг на капацитет на базите за техническо обслужване на самолети. Войната в Украйна доведе до нови предизвикателства
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА в световен мащаб броят на превозените пътници през 2022 г. е достигнал 70% от нивата на 2019 г., а за настоящата се очаква да достигне 85,5% от тези през 2019. По-гъвкавите се оказаха по-подготвени и успяха да преодолеят този стрес. Българските авиокомпании влизат в тази група, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. 19 са действащите въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз към края на миналата година
В момента повечето самолети на българските авиокомпании работят на други пазари. Запазва се и се задълбочава тенденцията за забележимо и трайно навлизане на българските авиокомпании на европейския пазар. Карго полетите се изпълняват изцяло в Европа. Работата на чуждестранни пазари осигурява по-голяма гъвкавост, по-равномерна заетост през годината и икономическа стабилност на българските оператори.
България се утвърждава като важен европейски център за техническо обслужване и ремонт на самолети в Източна Европа, посочват от Асоциацията на българските авиокомпании. Тези бази се увеличиха, а някои от тях увеличиха капацитета си. Линиите за техническо обслужване на 150-местни самолети е нараснал на 17 - спрямо 12 през 2018 г. В момента за българската авиация са нужни 4 или 5 бази, което създава значителни експортни възможности.
Българската гражданска авиация разполага с два учебно-квалификационни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и действащи учебни центрове за първоначално обучение на пилоти, а кадрите се подготвят в съответствие с европейските изисквания. Въпреки това продължава тенденцията за недостиг на пилоти :
Международните полети традиционно се осъществяват през 4-те летища - София, Варна, Бургас и Пловдив. През миналата година са достигнати близо 75% от нивото на пътниците по международни полети през 2019г. и те са били близо 8 милиона 584 хиляди за четирите летища. Потвърждава се тенденцията за намаляване на броя на чартърните полети до България. Това се дължи на навлизането на нискотарифните превозвачи, както и на самостоятелното организиране от страна на туристите (по интернет) на техните пътувания.
До 2025 г. се очаква да бъдат достигнати нивата на пътнически превози от 2019 г., но икономическата ситуация може да бъде причина за забавяне. Летище "София" е обслужило около 67% от всички пътници по международни полети. Трафикът там се възстановява най-бързо като е достигнал 84% от пътникопотока през 2019. На летище "София" преобладават редовните полети. През Варна и Бургас преминават 33% от пътниците по всички международни полети, като много по-бързо се възстановяват пътниците по редовни линии, отколкото по чартърните.
В последните години значително се увеличиха разходите на авиокомпаниите. Какво да очакваме според Светослав Станулов:
"Основните приоритети остават същите. На първо място - безопасността на пътниците - както от техническа гледна точка, така и от гледна точка на квалификацията на персонала. Приоритет ще продължи да бъде и качеството на услугата. Важно е и да има и авиационна свързаност, както и посрещане на високите изисквания за екологичен транспорт".
Относно използването на по-устойчиво авиационно гориво – Христо Тодоров – член на управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании заяви:
"Декарбонизацията на авиационния транспорт е може би най-актуалната в момента. Ориентираме се към самолети, които имат по-нисък разход на гориво".
Репортаж на Мила Младенова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
„Нямам планове да говоря с Владимир Путин“, заяви британският приемер Киър Стармър след критиките, които отправи украинският президент Володимир Зеленски към германския канцлер Олаф Шолц. Британският премиер заяви това на път за Рио де Жанейро за срещата на Г-20. Той бе запитан от журналисти на борда да коментира решението на Шолц да говори с Путин...
Днешните масирани удари по Украйна показаха, че руският президент Владимир Путин "не иска мир и не е готов за преговори", смята държавният глава на Франция Еманюел Макрон. Той отказа да коментира решението на германския канцлер Олаф Шолц да телефонира на Путин като се ограничи само с думите, че поддръжниците на Киев "трябва да останат единни" и да..
При първоначалния оглед се установи, че в сглобяемо стоманобетонно хале е извършен незаконен ремонт – премахване на зидове. Това каза пред журналисти арх. Здравко Здравков, директор на Дирекцията за национален строителен контрол - София, пред промишлената сграда в района на летището в София, в която един човек загина, а други двама бяха тежко..
Референдумът в община Казанлък относно евентуалното прехвърляне на паметника на Бузлуджа в собственост на общината се провали, поради ниска избирателна активност. Референдум в Казанлък за съдбата на паметника на връх Бузлуджа Малко над 15% е активността на референдума в Казанлък към 16 ч. В приключилото в 20:00 часа гласуване са участвали..
Президентът на САЩ Джо Байдън е дал съгласието си Украйна да използва американски далекобойни ракети за удари срещу военни обекти в Русия, съобщи вестник "Ню Йорк Таймс". По-късно източник от американската администрация е потвърдил за АФП, че президентът Джо Байдън е дал съгласието си. До момента няма официално потвърждение от Белия дом на..
Повече от 30 души загинаха, а други десетки са затрупани под развалините на жилищна сграда в палестинския град Бейт Лахия, която бе срината в резултат на израелски въздушен удар, предаде АФП. От местната служба за гражданска защита съобщиха за жени и деца сред жертвите. Израелските военни твърдят, че са нанесли удари по "терористични" обекти...
"Никой няма да спре Путин с телефонни обаждания." Това заяви министър-председателят на Полша Доналд Туск в коментар на днешните въздушни удари по Украйна, които дойдоха по-малко от две денонощия след като германският канцлер Олаф Шолц проведе телефонен разговор с руския президент Владимир Путин. По думите на Туск днешните атаки са доказали, че..
Изборните резултати са изпъстрени с неизчерпаеми нарушения . Масови са нарушенията . Това заяви пред БНР Бойко Рашков, бивш министър на..
Не мога нито аз да пресъздам, нито проф. Денев да разкаже всичко, което съдържа неговата най-нова книга "Мадара - отразената история", но поне..