Авиационният сектор у нас е проявил по-голяма гъвкавост, отколкото големите западноевропейски компании във връзка с предизвикателствата, пред които секторът беше изправен в периода на Covid. Този извод правят от Асоциацията на българските авиокомпании. Финансовата подкрепа от страна на държавата в размер на 60 милиона лева е била от съществено значение за сектора преди отпадането на COVID-19 ограниченията през 2022 г., когато авиационният сектор изпитваше сериозни финансови затруднения.
Асоциацията на българските авиокомпании провежда Традиционната си годишна среща. На нея се връчват Годишните журналистически награди на организацията. Награда за коректно отразяване на авиационната тематика е присъдена на Мила Младенова – БНР, "Хоризонт".
Екипът за проверка на факти на Българското национално радио по проекта “За по-добра медийна среда“ също беше отличен като оценка за неговата работа. Наградата получи неговият ръководител Марина Цекова.
Над 186 млрд. долара са достигнали загубите в авиационната индустрия в света по време на коронавируса въпреки финансовите помощи от правителствата към авиокомпаниите, сочат данните на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА.
След премахване на ограниченията в последните месеци бяхме свидетели на редица проблеми - закъснения, по-малко полети, отменени полети, опашки, стачки, по-високи цени, като основните причини са свързани с недостига на персонал, забавени доставки от страна на производителите на самолети, недостиг на капацитет на базите за техническо обслужване на самолети. Войната в Украйна доведе до нови предизвикателства
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА в световен мащаб броят на превозените пътници през 2022 г. е достигнал 70% от нивата на 2019 г., а за настоящата се очаква да достигне 85,5% от тези през 2019. По-гъвкавите се оказаха по-подготвени и успяха да преодолеят този стрес. Българските авиокомпании влизат в тази група, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. 19 са действащите въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз към края на миналата година
В момента повечето самолети на българските авиокомпании работят на други пазари. Запазва се и се задълбочава тенденцията за забележимо и трайно навлизане на българските авиокомпании на европейския пазар. Карго полетите се изпълняват изцяло в Европа. Работата на чуждестранни пазари осигурява по-голяма гъвкавост, по-равномерна заетост през годината и икономическа стабилност на българските оператори.
България се утвърждава като важен европейски център за техническо обслужване и ремонт на самолети в Източна Европа, посочват от Асоциацията на българските авиокомпании. Тези бази се увеличиха, а някои от тях увеличиха капацитета си. Линиите за техническо обслужване на 150-местни самолети е нараснал на 17 - спрямо 12 през 2018 г. В момента за българската авиация са нужни 4 или 5 бази, което създава значителни експортни възможности.
Българската гражданска авиация разполага с два учебно-квалификационни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и действащи учебни центрове за първоначално обучение на пилоти, а кадрите се подготвят в съответствие с европейските изисквания. Въпреки това продължава тенденцията за недостиг на пилоти :
Международните полети традиционно се осъществяват през 4-те летища - София, Варна, Бургас и Пловдив. През миналата година са достигнати близо 75% от нивото на пътниците по международни полети през 2019г. и те са били близо 8 милиона 584 хиляди за четирите летища. Потвърждава се тенденцията за намаляване на броя на чартърните полети до България. Това се дължи на навлизането на нискотарифните превозвачи, както и на самостоятелното организиране от страна на туристите (по интернет) на техните пътувания.
До 2025 г. се очаква да бъдат достигнати нивата на пътнически превози от 2019 г., но икономическата ситуация може да бъде причина за забавяне. Летище "София" е обслужило около 67% от всички пътници по международни полети. Трафикът там се възстановява най-бързо като е достигнал 84% от пътникопотока през 2019. На летище "София" преобладават редовните полети. През Варна и Бургас преминават 33% от пътниците по всички международни полети, като много по-бързо се възстановяват пътниците по редовни линии, отколкото по чартърните.
В последните години значително се увеличиха разходите на авиокомпаниите. Какво да очакваме според Светослав Станулов:
"Основните приоритети остават същите. На първо място - безопасността на пътниците - както от техническа гледна точка, така и от гледна точка на квалификацията на персонала. Приоритет ще продължи да бъде и качеството на услугата. Важно е и да има и авиационна свързаност, както и посрещане на високите изисквания за екологичен транспорт".
Относно използването на по-устойчиво авиационно гориво – Христо Тодоров – член на управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании заяви:
"Декарбонизацията на авиационния транспорт е може би най-актуалната в момента. Ориентираме се към самолети, които имат по-нисък разход на гориво".
Репортаж на Мила Младенова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
Над 27 500 лева събраха ученици от Кърджали в подкрепа на дете - инвалид. В училището ще бъде изграден асансьор, за да може осмокласникът Арджан Мехмед да се придвижва с инвалидната си количка до учебните кабинети. По-голямата част от сумата беше събрана на благотворителен концерт с участието на Валя Балканска и гайдаря Петър Янев. "Традиции от..
През миналата година в област Монтана са станали най-много пожари за последните 5 години. Регистрирани са 1224 пожара, което е с над 300 повече от 2023 година. Увеличението се дължи най-вече на станалите през лятото пожари в сухи треви и гористи местности 1224 пожара са гасили огнеборци в област Монтана през миналата година. В сравнение с..
Започва изграждането на нов физкултурен салон към Спортно училище "Олимпиец” в Перник. Модерното съоръжение ще подобри тренировъчния процес и ще повиши качеството на подготовка на младите спортисти. Новият физкултурен салон ще позволи на територията на училището да провеждат заниманията си и други спортове освен джудо и самбо, както е в..
От тази вечер ще можем да се насладим на седем планети, които ще се виждат за кратко на вечерното небе. Явлението е известно като "парад на планетите". Подобно нещо ще се случи отново през 2040 година. Най-добрият шанс да видите възможно най-много планети - Марс, Юпитер, Уран, Венера, Нептун, Меркурий и Сатурн, ще бъде малко след залез..
При строги мерки за сигурност в Берлин започна процесът срещу четирима членове на ислямистката терористична организация "Хамас". Те са обвинени, че са укривали оръжия в България, Полша и Дания, с които са планирали атентати на различни места в германската столица. Оръжейните депа на "Хамас" в трите европейски страни бяха разкрити чрез..
Сирия осъди нахлуването на Израел на нейни територии и призова Израел да се изтегли, се казва в заключителното изявление на срещата на върха за национален диалог, организирана от новите ислямистки управници на Сирия, предава "Ройтерс". Срещата цели да очертае новата политическата пътна карта на страната. Израел прехвърли сили в наблюдаваната от ООН..
Високопоставеният представител на палестинското движение "Хамас“ Басем Наим заяви, че забавянето от страна на Израел да освободи около 600 палестински затворници е "сериозно нарушение“ на споразумението за примирие и преговорите за втората му фаза са невъзможни до завръщането им, предаде "Асошиейтед прес". Израел ще отложи освобождаването..
" Най-уязвимите области в България, с най-високи енергийни нужди и най-много проблеми от гледна точка на социалната уязвимост са София област, Разград,..
Не подкрепяме и трите бюджета, заяви пред БНР инж. Иоанис Партениотис - вицепрезидент на КТ "Подкрепа". На НСТС вчера всички социални партньори..
"Възраждане" фактически загубиха политическия дебат за еврото, но с агресията показаха несъстоятелност и неадекватност. Това каза пред БНР доц...