Авиационният сектор у нас е проявил по-голяма гъвкавост, отколкото големите западноевропейски компании във връзка с предизвикателствата, пред които секторът беше изправен в периода на Covid. Този извод правят от Асоциацията на българските авиокомпании. Финансовата подкрепа от страна на държавата в размер на 60 милиона лева е била от съществено значение за сектора преди отпадането на COVID-19 ограниченията през 2022 г., когато авиационният сектор изпитваше сериозни финансови затруднения.
Асоциацията на българските авиокомпании провежда Традиционната си годишна среща. На нея се връчват Годишните журналистически награди на организацията. Награда за коректно отразяване на авиационната тематика е присъдена на Мила Младенова – БНР, "Хоризонт".
Екипът за проверка на факти на Българското национално радио по проекта “За по-добра медийна среда“ също беше отличен като оценка за неговата работа. Наградата получи неговият ръководител Марина Цекова.
Над 186 млрд. долара са достигнали загубите в авиационната индустрия в света по време на коронавируса въпреки финансовите помощи от правителствата към авиокомпаниите, сочат данните на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА.
След премахване на ограниченията в последните месеци бяхме свидетели на редица проблеми - закъснения, по-малко полети, отменени полети, опашки, стачки, по-високи цени, като основните причини са свързани с недостига на персонал, забавени доставки от страна на производителите на самолети, недостиг на капацитет на базите за техническо обслужване на самолети. Войната в Украйна доведе до нови предизвикателства
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА в световен мащаб броят на превозените пътници през 2022 г. е достигнал 70% от нивата на 2019 г., а за настоящата се очаква да достигне 85,5% от тези през 2019. По-гъвкавите се оказаха по-подготвени и успяха да преодолеят този стрес. Българските авиокомпании влизат в тази група, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. 19 са действащите въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз към края на миналата година
В момента повечето самолети на българските авиокомпании работят на други пазари. Запазва се и се задълбочава тенденцията за забележимо и трайно навлизане на българските авиокомпании на европейския пазар. Карго полетите се изпълняват изцяло в Европа. Работата на чуждестранни пазари осигурява по-голяма гъвкавост, по-равномерна заетост през годината и икономическа стабилност на българските оператори.
България се утвърждава като важен европейски център за техническо обслужване и ремонт на самолети в Източна Европа, посочват от Асоциацията на българските авиокомпании. Тези бази се увеличиха, а някои от тях увеличиха капацитета си. Линиите за техническо обслужване на 150-местни самолети е нараснал на 17 - спрямо 12 през 2018 г. В момента за българската авиация са нужни 4 или 5 бази, което създава значителни експортни възможности.
Българската гражданска авиация разполага с два учебно-квалификационни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и действащи учебни центрове за първоначално обучение на пилоти, а кадрите се подготвят в съответствие с европейските изисквания. Въпреки това продължава тенденцията за недостиг на пилоти :
Международните полети традиционно се осъществяват през 4-те летища - София, Варна, Бургас и Пловдив. През миналата година са достигнати близо 75% от нивото на пътниците по международни полети през 2019г. и те са били близо 8 милиона 584 хиляди за четирите летища. Потвърждава се тенденцията за намаляване на броя на чартърните полети до България. Това се дължи на навлизането на нискотарифните превозвачи, както и на самостоятелното организиране от страна на туристите (по интернет) на техните пътувания.
До 2025 г. се очаква да бъдат достигнати нивата на пътнически превози от 2019 г., но икономическата ситуация може да бъде причина за забавяне. Летище "София" е обслужило около 67% от всички пътници по международни полети. Трафикът там се възстановява най-бързо като е достигнал 84% от пътникопотока през 2019. На летище "София" преобладават редовните полети. През Варна и Бургас преминават 33% от пътниците по всички международни полети, като много по-бързо се възстановяват пътниците по редовни линии, отколкото по чартърните.
В последните години значително се увеличиха разходите на авиокомпаниите. Какво да очакваме според Светослав Станулов:
"Основните приоритети остават същите. На първо място - безопасността на пътниците - както от техническа гледна точка, така и от гледна точка на квалификацията на персонала. Приоритет ще продължи да бъде и качеството на услугата. Важно е и да има и авиационна свързаност, както и посрещане на високите изисквания за екологичен транспорт".
Относно използването на по-устойчиво авиационно гориво – Христо Тодоров – член на управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании заяви:
"Декарбонизацията на авиационния транспорт е може би най-актуалната в момента. Ориентираме се към самолети, които имат по-нисък разход на гориво".
Репортаж на Мила Младенова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
ЕС е подписал споразумение за сътрудничество в областта на сигурността с Украйна още на 27 юни т.г. Това става ясно от документ, който премиерът Димитър Главчев показа на български журналисти в Брюксел. Подписи под него са сложили тогавашният председател на Европейския съвет Шарл Мишел и председателката на Европейската комисия Урсула фон..
Конституционният съд отклони исканията на ГЕРБ-СДС и на "Продължаваме промяната-Демократична България" за тълкуване на правомощията на Висшия съдебен съвет, когато членовете му са с изтекъл мандат, включително и може ли кадровият орган да избира т.нар. "трима големи" в съдебната власт. Мотивите към решенията ще бъдат публикувани утре. От ГЕРБ-СДС..
Броени дни преди разпускането си германският Бундестаг одобри 38 проекта за въоръжаване на армията с общ обем от около 21 милиарда евро. За военноморските сили става въпрос за четири нови подводници и придобиването на фрегати клас 127. Това е поредният рекорден финансов пакет за германската армия, за да бъде тя превъоръжена. С отпуснатите 21 милиарда..
С посещението си на полигона "Ново село" днес при многонационалната бойна група на НАТО генералният секретар на алианса Марк Рюте изпраща ясен сигнал за насърчение и подкрепа към съюзническите сили на наша територия, както и към страната ни като надежден съюзник. Марк Рюте от полигона в Ново село: Споразумението с Украйна не е задължително Това,..
Общинският съвет в Ловеч за втори път не прие предложението на кмета Страцимир Петков за увеличение на данъците за физическите лица от следващата година и отложиха гласуването на промените в наредбата за местните такси и цени на услугите. Няма да се увеличава и таксата битови отпадъци. Мнозинството от съветниците отново гласуваха против..
Володимир Зеленски определи като срамно искането на словашкия премиер Роберт Фицо Украйна да позволи транзит на руски газ, тъй като е по-евтин за Братислава. Президентът на Украйна подчерта, че страната му губи животи. Запитан какви чувства изпитва преди втория мандат на Тръмп, той отговори: "Добре дошъл, Доналд! Мисля, че президентът..
Генералният секретар на НАТО Марк Рюте определи ролята на България в Алианса като ключова, както в черноморския регион, така и отвъд него. Днес той посети за първи път учебния полигон "Ново село", в който е разположена бойната група на НАТО с рамкова държава Италия. Рюте подчерта възпиращата роля на групата по Източния фланг на НАТО и заяви, че..
На коледен концерт в Стара Загора в събота, 21 декември, предстои да бъде официално обявено началото на кампанията "Крачка след крачка за Силвия"...
Вървим в процес на нормализация, системен консенсус. Идеята е системата да заработи . Това мнение изрази пред БНР политологът Атанас Радев, който..
В момента този въпрос за споразумението с Украйна изкуствено се въвежда в едни преговори за следващо правителство, допълнително усложнявайки тези..