Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сюзън Флокан: Обучението с изкуствен интелект не трябва да бъде оставяно на частните корпорации

Сюзън Флокан
Снимка: Добромир Видев

Обучението с изкуствен интелект не трябва да бъде оставяно на частните корпорации. Това каза пред БНР Сюзън Флокан, председател на Европейския образователен синдикат, която посети България. 

Според нея прилагането на изкуствения интелект в образованието трябва да бъде сериозно регулирано, но не и изключвано. Но диалогът с Европейската комисия не е така лесен, казва тя. 

Защо казвате, че не трябва обучението на учениците да бъде оставяно в ръцете на частните корпорации?  

"Защото целта на частните корпорации е да правят печалба. Дейностите им нямат социална насоченост. Образованието за тях е пазар. И за тях използването на изкуствен интелект е да използват данните, които събират. Понякога това събиране на данни е съзнателно, но много често виждаме, че няма прозрачност и се събират данни за ученици, за учители. За всеки, който има отношение към образователната система по, да речем, скрит начин, това не е очевидно. И това е големият проблем. Защото имаме нужда от прозрачност при използване на данни. Имаме защита на данните, много силна защита на данните в Европа. 

Но все пак виждаме, че има проблеми с това (защитата на личните данни - б.р.). И проблемът с изкуствения интелект е това, че все още хората не знаят достатъчно за изкуствения интелект. Как работи, какво конкретно е въздействието му. Изкуственият интелект съществува. Но все още няма регулации за него. Това, което виждаме да се случва и в ЕС, можем да бъдем много щастливи, че имаме законодателство за защита на данните. Но такова законодателство не съществува в други държави, извън ЕС. Но разработването на правила в ЕС започна, едва когато хората осъзнаха, че трябва да направим нещо и че съществуващото законодателство не е достатъчно силно".  

На фона на дебатите в ЕС за регулации на изкуствения интелект Европейският синдикат в образованието как участва в дебата? И какво искате да видите в бъдещата регулация на изкуствен интелект?  

"Първото нещо, което ясно искаме да видим, е участието на профсъюзите в цялата тази дискусия. Защото ясно виждаме, че има експерти от технологичните компании, бизнеса, политиците, властите. Но в диалога ни няма нас – синдикатите. Ние разговаряме с Европейската комисия. Тя да упражнят влияние върху правителствата по тези въпроси. Просто защото образованието попада в онзи високорисков сектор за използване на изкуствен интелект. Защото изкуственият интелект има много силно въздействие върху всички в образованието - учениците, учителите, върху цялата образователна система. И това е толкова висок риск, че поне на европейско ниво има съображения за осигуряване на действително специална защита на образованието. Аргументите са, че в него има млади хора. Като синдикат правим, е да участваме в различни работни групи на Европейската комисия, особено с дирекцията за младежта и образованието. Относно справянето с дигитализацията, занимаването с изкуствения интелект, в експертните групи не само наблюдатели, но всъщност даваме становища. Участваме и в публичните консултации относно използването на изкуствен интелект и защита на данните. Така че ние предоставяме нашия принос на тези, нашата позиция, която имаме. Успехът ни обаче е различен. Неуспешно беше по отношение на новия Закон за данните. В него виждаме, че фокусът на европейските институции е предимно върху компаниите. И това не е добре за нас. Трябва да бъдем доста настоятелни и много „шумни“, за да се чуе гласът ни. Нашите препоръки бяха повече чути в експертната група, която изработи етичните насоки за използването на изкуствен интелект в образованието. Но не е достатъчно. И проблемът също е, че това беше прибързано, много прибързано, за да имаме такива етични насоки. Все едно ние наистина, ама на всяка цена скоро трябва да представим нещо на европейско ниво. Докато в същото време има много големи реформи, които се подготвят на европейско ниво. И така не е добре да виждате, че тази много важна работа върху етичния подход не е част от този процес. Затова искаме да видим, че социалните партньори имат по-голяма роля. Например на синдикатите. Особено от сектора на образованието, казвайки, че като хора в този сектор имаме нужда да играем по-голяма роля на европейско. А и на национално ниво. Защото образованието е национална отговорност. Така че, когато говорим за дигитализация в образованието, винаги ще имаме тази дискусия.  

За Европейския образователен синдикат е важно точно за кое законодателство говорим. Ние сме представители на около 11 милиона учители на европейско ниво. Във всички сектори на образованието. И сме част от работни групи в образователната комисия на ЕК. И там имаме много голямо влияние върху оказването на влияние върху политиката. Но когато погледнете различни други дирекции на Комисията, които са по-склонни да работят с бизнеса, това е много различна картина. И затова казвам, че там трябва да си проправяме път с много повече усилия, отколкото да си проправяме път за регулации, които се разработват в областта на образованието. Това е разликата. И може да се каже така. По определени въпроси, например по Закона за цифровите технологии или други, гласът на синдикатите и особено на образователните синдикати, не е толкова оценяван, вземан под внимание, колкото би трябвало да бъде. Това е нещото, върху което работим".  

Какви препоръки ще дадете? Доста репортажи съм правил по темата дари да използваме изкуствения интелект в училище, до колко да го ползваме, как да го прилагаме. 

"Не можем да очакваме, че изкуственият интелект да не се използва в образованието. Но искаме да сме сигурни, че той подкрепя процеса. И не го застрашава".  

Но добре ли е да се използва в университетите, в училищата?

"Той се ползва и затова няма въпрос дали е добре, или не е добре да се използва. Големият въпрос е какво НИЕ му позволяваме да прави. И тук е ролята на обществото, на синдикатите, социалните партньори и местните власт. Да развият рамката. Рамката, в която изкуственият интелект може да се използва и е разрешен за използване. На властите ние казваме да включат социалните партньори, да се включат синдикатите, за да разработят такъв вид насоки. Защото това, което се случва в момента, е, че изкуственият интелект съществува. Но учителите, училищните ръководители, дори местните власти не са наясно до каква степен изкуственият интелект вече влияе върху образованието. Учителите го използват, без да имат насоките поне от министерството. Това е проблемът. Използва се. Затова казваме, че е нужно да се правят обучения за учителите, за училищните ръководители, за да разберат какво училището би позволило на изкуствения интелект да прави. До каква степен го искаме изобщо в училището.  

Ще има места, в които да не искаме да го допускаме. Изкуственият интелект в момента, тъй като се учи от много информация, която му се подава, е много пристрастен. Тази пристрастност е тревожна. Има много предразсъдъци за пола, цвета на кожата…. Нашето общество е много по-развито. Ние, хората, сме отвъд тези предразсъдъци. А образованието е свързано с разнообразието. Става въпрос за учене един от друг. Приемане, че не мога просто да ударя някого и ще получа своето, ще постигна добър резултат. Става въпрос за намиране на компромиси, за разговори помежду си. И това са нещата, които училището трябва да реши. Или можете да го решите на по-високо ниво. Чрез тази рамка, която давате. Изкуственият интелект да се използва във вашите институции. Това е много важно да се направи. Защото ние сме пропуснали възможностите с цифровизацията например. Не трябва да позволяваме това да се изплъзне още повече от ръцете ни. Много е важно тези предупреждения да се чуят сега".

Вероятно защото и ние, и вие – училищата, и всеки трябва да навакса развитието на изкуствения интелект?

"Точно. Това е много голям проблем, защото той непрекъснато се учи. Постоянно е крачка напред. Много стъпки напред. И често неща, които сме смятали за научна фантастика, вече не са толкова научна фантастика. Разбираме, че са тук. Те са с нас".  

Можете ли да ми дадете примери какво е отношението към прилагането на изкуствения интелект в обучението в някоя европейска държава?  

"Това е много, много труден въпрос. Но първото, което ми идва наум е проблемът с ChatGPT. Защото големият проблем е, че особено в пандемията, много училища и учители започнаха да разработват своите онлайн курсове, интегрирайки също много онлайн работа и приеха, че дори учениците могат да предадат работите си, които са създали онлайн. В миналото, например, бихте имали изпити или тестове. Учителите биха използвали различни устройства, онлайн инструменти, където можете да копирате част от текста и тогава можете да видите това откъде е взето. Дали това е ваше собствено творение, разработено ли е от ученика? Което, разбира се, изисква много повече усърдност, за да комбинирате и да създадете от себе си. Отколкото просто да копирате и поставите. Но с ChatGPT това е почти невъзможно да се направи. Така че това са само част от предизвикателствата, които сме чували от учители. Мисля, че това беше пример, който ни беше даден от Португалия. Но можем да кажем, че се случва навсякъде. Има някои държави, които пандемията са били по-отворени за развитие на цифрови инструменти в образованието или с образованието. И те са по-добре подготвени да се справят с това предизвикателство. Други държави вероятно имат трудности да изградят своята цифрова инфраструктура в училищата. Трябва да сме наясно, че дори и в Европа има различни нива на развитие на дигиталната инфраструктура". 

И на това се нарича цифрова пропаст в развитието? 

"Да. Има я тази пропаст между градовете и селските райони. Има я между държавите дори и в ЕС. И затова не трябва да си затваряме очите и да казваме, че Европа е с нещо по-различна от Африка…. И по същия начин стои въпросът с изкуствения интелект. И когато споменах пристрастията, не става въпрос само за пристрастията, но и за достъпа".  

Кога всъщност очаквате да приключи този диалог? Вероятно когато Европейският съюз има свои собствени разпоредби относно изкуствения интелект и регулациите му? 

"Този диалог не трябва да спира. Трябва да имате непрекъснато обсъждане на непрекъснат диалог по тези въпроси, защото той няма да спре само със създаването на рамка. Тогава следващият въпрос е как ще бъде наблюдаван. Как ще бъде прилагано законодателството? Въпросът не е само в създаването на документацията. Тогава трябва да сте сигурни, че това наистина се прави, нали?". 

По-дигитално или по-аналогово образование в бъдеще?  

"Важно да се разбере, че независимо дали преподаваме с или без дигитални инструменти, преподаването е свързано с емоциите. Емоции, които се учат с емоции. Става въпрос за формиране на вашата личност и няма значение какви инструменти използвате за това. Но това, което е важно е, че инструментите, които се използват за тази цел, да не са инструментите, които управляват процеса. Учителят трябва да има самостоятелността да вземе решение. Ще използвам този инструмент днес, защото това, което преподавам днес и за моите ученици в този клас, това е добрият инструмент. Това ще им помогне. Но в различен клас, същото ниво, може би същото училище, но различен клас, този инструмент няма да са подходящ. Трябва да сме наясно с това. В това е смисълът на преподаването. Не дали да дали използвам дигитални инструменти, или - не, но това е основната задача на преподаването, която винаги ще бъде същата, която винаги ще бъде същата. И това е проблемът, за който мисля, че много компании не разбират какъв е смисълът на преподаването. Както казах по-рано, те искат да печелят. Виждат използването на образованието като голям, голям пазар, където могат да продават продуктите си или могат да получат данни, които могат да продават и да правят пари. Но преподаването е за човека. Става въпрос за човека и личността. Често давам това за пример. Когато преподавате и имате клас пред вас, не очаквайте всеки ученик да излезе с едни и същи знания и да бъде един и същ човек. Всеки ученик може да получи едно и също съдържание. Но всеки човек е различен. Различна личност, различен социален произход, различен опит и това ни прави толкова богати. Това е разнообразието. И това прави преподаването толкова интересно. И затова е така важно за нашето общество. Така че не правете грешката да мислите, че с изкуствения интелект всички ще бъдат еднакви. И всички ще имат едно и също ниво. Знайте, че сме хора и сме различни. И това е интересното". 

Интервю на Добромир Видев със Сюзън Флокан в предаването "Преди всички" можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Частични избори в редица селища

С активност от над 62 на сто завърши изборният ден в община Борован, където се проведоха частични местни избори за Общински съвет, след като съдът касира вота заради дописване на преференции в секция в село Малорад в полза на кандидати от селото. Без нарушения на изборите за общински съвет в Борован Спокоен беше и изборният ден във врачанското..

публикувано на 23.06.24 в 21:00

"Исторически хотели" - нова инициатива на кипърското министерство на туризма

Кипър въвежда нова сертификационна марка за качество, чрез която ще насърчава туризма и ще обогати предлагания на острова туристически продукт. Тя ще се издава по програмата "Исторически хотели в Кипър“, чийто старт бе обявен от Министерството на туризма. Хотели и туристически места за настаняване, чиято сграда или значителна част от нея е на най-малко..

публикувано на 23.06.24 в 20:51
Президентът на Сърбия Александър Вучич

Сърбия индиректно е доставила боеприпаси за Украйна за 800 млн. евро

Сърбия дискретно увеличава продажбите на боеприпаси на Запад, които в крайна сметка подпомагат отбраната на Украйна, въпреки че е една от двете европейски държави, които не се присъединяват към западните санкции срещу Русия. Според оценки, споделени с "Файненшъл таймс", износът на боеприпаси от..

публикувано на 23.06.24 в 20:38

Църква и синагога са станали обект на нападение в руската република Дагестан

Църква и синагога в южния руски град Дербент са били обстреляни тази вечер от неизвестни нападатели. В еврейския храм е възникнал пожар, съобщават руски медии. В социалните мрежи бяха разпространени твърдения за нападение и над църква в Махачкала - главния град на Република Дагестан, където се намира и Дербент. Властите съобщиха за въоръжено нападение..

публикувано на 23.06.24 в 20:11
Служебният министър на земеделието Георги Тахов

Съвътет на ЕС ще обсъди предложение на България за Временната рамка за кризисни и преходни държавни помощи

По инициатива на България Съветът на Европейския съюз по земеделие и рибарство ще обсъди искането за изменение на Временната рамка за кризисни и преходни държавни помощи Предложението на нашата страна е съвместно с Румъния, като двете държави предлагат индивидуалният лимит на предприятие в първичното земеделско производство да бъде или..

публикувано на 23.06.24 в 20:01

Летището в Манчестър очаква полетите да бъдат нормализирани до края на деня

Летището в Манчестър очаква полетите да бъдат подновени по-късно днес, след като в резултат на прекъсване на електрозахранването бяха отменени близо 70 полета, а много самолети излетяха с големи закъснения. Проблеми с тока възпрепятстват полети на летището в Манчестър В публикация в социалната мрежа Х летищните власти информираха,..

публикувано на 23.06.24 в 19:42

Продължава обсъждането на новото правителство на Северна Македония

В парламента на Република Северна Македония продължава двудневното заседание, на което се обсъжда програмата и състава на новото правителство на страната, предложен от номинирания за премиер Християн Мицкоски.  Като приоритети на бъдещето управление се посочват повишаването на жизнения стандарт, борбата с корупцията и спазването на принципите на..

публикувано на 23.06.24 в 19:11