Името на кларинетиста Франческо Спендолини споменаваме често в последно време у нас, заради очакваното му ярко присъствие във фестивалните афиши – първо, за откриването на "Дни на музиката в Балабановата къща" в Пловдив на 21 септември, а след това, на 26 септември, и на специализирания форум "Изкуството на барока".
Италианецът е сред най-търсените в музикалния свят, когато се отнася до старинните разновидности на кларинета – и неслучайно е канен да свири с някои от най-реномираните ансамбли и солисти. А българската цигуларка Зефира Вълова – основател и артистичен директор на "Изкуството на барока" – е замесена в същия този европейски елит, затова и сега имаме възможност да чуем Франческо Спендолини на наша сцена, при това два пъти за една седмица.
Огромен шанс имаха и млади музиканти – ученици и студенти по кларинет и други духови инструменти – да се докоснат до историята в презентация на Спендолини в НМА "Проф. Панчо Владигеров", където той показа част от впечатляващата си колекция кларинети от различните епохи - от барока до наши дни, и разказа в детайли как се е стигнало до съвременния вид и технически възможности на инструмента.
Франческо Спендолини се оказа изключително харизматичен и като разказвач. Но как се е запалил самият той по старинните инструменти, така трудни за овладяване:
„И аз започнах с модерен кларинет, но имах много добър учител, който беше достатъчно любопитен и към съвременната трактовка на старата музика. Ние често свирим модерна музика, но се връщаме чрез технологията на инструмента назад във времето. Наистина е трудно, по някакъв начин усложнено, но интересното е когато ти самият откриваш нещо различно, оригинално, нечувано преди.
Свирим репертоар, който е изпълняван милиони пъти – и не искам да кажа, че е свирен по „неправилен“ начин, защото такова нещо не съществува, но с различен, далечен от идеите на композитора прочит. А това е жалко – също като вариантите на Мона Лиза от съвременни художници. Има ги, но не са оригиналът. Трябва да се опитваме да бъдем възможно най-близо до епохата, да пресъздадем гласа на историческия инструмент, какъвто е бил тогава. Така музиката става по-фокусирана. Затова и на концерта в София искаме да звучи музика, която е много позната, но изпълнена по непривичен за публиката начин – не да търсим модерен ефект от старинен инструмент. И да ви кажа – инструментите, на които свиря, особено тези, които са оригинални от 19. век, те те водят сами, насочват те какво трябва да правиш, за да свирят красиво, защото не всичко е възможно на тях. Има си специфики – нямат новите системи с клапи и пръстени, но пасват перфектно за определени произведения, писани в същата епоха.“
Какво още сподели кларинетистът Франческо Спендолини в интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хроризонт" - чуйте в звуковия файл.
Люка Дьобарг е френски пианист, когото все повече меломани по света оценяват като особено интересен интерпретатор. Достигнал е Христовата възраст от 33 години, преминавайки през какви ли не житейски премеждия, търсейки и откривайки пътя си в изкуството – и не без усилия, но с много устрем и преборване на собствените си демони. Запознахме се..
На 23 август се навършват 100 г. от рождението на изтъкнатия български композитор Георги Тутев, един от създателите на Дружеството за нова музика в България - движение, довело на българската сцена музикалния авангард, организатор на международния фестивал “Музика нова“ в София. Творби на Тутев са изпълнявани на много от фестивалите за съвремена..
Днес изтича срокът за кандидатстване за първия форум на литературните адаптации за голям екран в рамките на фестивала "Синелибри". 10 проекта ще имат своя шанс да се представят пред продуценти. Това обясни в интервю за БНР Станислава Айви от екипа на "Синелибри". "Нашият фестивал е уникален – профилът ни е в адаптациите. Това прави..
Пианистката Венета Нейнска и цигуларят Иван Стайков тръгнаха на турне в четири крайморски града. В рамките на една седмица те ще представят пред публиката програма, наречена "Покана за танц", а началото беше поставено в град Шабла на 20 август. Венета Нейнска е създател и директор на Sofia Art Institute, който организира проекта "Концерт с история"...
" Светлината е уязвима, мракът я заобикаля, но все пак тя е по-силна ...така е и с душите на хората. А какво е понятието "копнеж" за мен - това е някакво място, за което аз не знам къде е и какво е, то е копнеж по завръщане, ти знаеш, че някога си бил, но си забравил пътя до там , припознаваш го на разни места, връща се в сънищата ти, сподели за..
Ако сте почитатели на клавирната музика, не може да не сте чували името на американеца Робърт Левин. През октомври той ще отпразнува своята 77-годишнина с продължаваща кариера, изпълнена с постижения и ценно наследство, което ще остави след себе си. Защото проф. Левин е отдал живота си на музиката, открил е за себе си и сега предава на..
В 11-то издание от летния сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - В навечерието на втория международен конкурс за млади тенори “Гласът на Камен“ разговаряме с директора на Старозагорската опера и член на журито Огнян Драганов - Гостува ни тенорът Марин Йончев в..
Българският хелзинкски комитет намира публикуването от варненската структура на партия "Възраждане" на списъка с учители, подписали писмо в опозиция на..
"България е завладяна държава. Ние сме мутренска, мафиотска държава . Всички хора са убедени, че сме мутренска, мафиотска държава. Корупцията седи..
"Това действие на пожар в българското законодателство е нещо, което не изглежда нормално - на пожар да се правят нещата." Това мнение изрази..