Израел е обстрелван и от Ливан и Сирия и съответно отвръща на ударите. Американски военни в Сирия и Ирак - също. В Йемен подкрепяното от Иран движение на хутите - "Ансарулла", обяви през ноември миналата година, че ще напада свързани с Израел търговски кораби, които преминават през Червено море към или от Суецкия канал. Близо 30 такива нападения, както и срещу охраняващи търговския трафик бойни кораби на западни държави, бяха извършени до днес - от вземане на абордаж с хеликоптер, до щурм с моторни лодки и обстрел от йеменския бряг - с балистични и крилати ракети и с дронове камикадзе.
Как се отразява всичко това на търговското корабоплаване през една от най-важните отсечки на глобалните морски маршрути, през която обичайно минават 15 процента от товарите в глобален мащаб?
На 15 декември миналата година трафикът на контейнеровози в Червено море е бил с 30% по-слаб в сравнение със същия ден на предходната година. Преминалите през това море търговски кораби през първата седмица на 2024-а са били с 90 на сто по-малко спрямо първата седмица на 2023-а. След американските и британските удари срещу хутите вероятно ще намалеят още повече.
Корабните компании пренасочват плавателните си съдове през най-южната точка на Африка. 5000 мили и 10-14 дни по-дълги плавания водят до поскъпване на услугата. Пример - таксата за превозване на един контейнер между Шанхай и Ротердам на 23 декември е била 1667 долара. А на 5 януари - 3577. Два пъти повече.
Глобалните вериги за доставки са заложник на хутите в Червено море, отбеляза в интервю за "Събота 150" Питър Санд - главен анализатор в платформата за морски превози Xeneta.
Дали ответният американски и британски удар срещу хутите в четвъртък ще отпуши Червено море за търговските кораби?
"Това може и да е началото на ендшпила там. Напрежението се покачва от няколко седмици - вече повече от месец. Но ответният удар предната нощ не е решение, което може да върне сега и веднага мира в Червено море. Опасявам се, че ще отнеме доста време и дотогава ще има нарушения на веригите за доставки.
Случващото се в Червено море е съвсем различно ниво на заплаха от обикновеното пиратство, като например в Гвинейския залив от другата страна на Африка. Хутите от Йемен изстрелват дори балистични ракети и дронове срещу търговски кораби! Главно контейнеровози. И поне на думи обвързват действията си с войната между Израел и "Хамас".
Това е съвсем ново ниво на геополитика. Световната търговия е взета за заложник. За да запазят живота на екипажа, плавателния съд и товара 9 от 10 кораба, чийто маршрут минава през Червено море и Суецкия канал, вече се пренасочват през нос Добра надежда. Всички те идват от Индия, Китай, Япония, Корея и пътуват към Средиземно море, Северна Европа или западното крайбрежие на Съединените щати. И заради обикалянето на цяла Африка през последните 20-ина дни цените на превозите се покачиха с 200 процента, а времето за доставка се увеличи с 2 до 3 седмици."
Ясно е, че по море се превозват всякакъв вид компоненти, части и вече готови за продажба на дребно продукти. Но все пак можем ли да очертаем най-вече за какви стоки става дума?
"Контейнерните превози включват в общи линии цялата възможна палитра от стоки, с изключение на суров петрол и петролни продукти, зърно и въглища. С контейнери се превозва всичко, което може да се побере в тях, даже и храни - в контейнери хладилници. Ако се огледате около себе си, всичко в стаята - от дрехите на гърба ви до бюрото или масата, която използвате - такива неща сега се пренасочват през Южна Африка."
Кои са най-засегнатите търговски сектори?
"Всички са доста сериозно засегнати. Особено онези, които са част от веригата за доставки на стоки за незабавна употреба и разполагат с ограничена складова наличност, ще останат с празни рафтове и ще закъсняват със своите доставки за клиенти. Това е единият аспект.
Определено ще има проблеми и с поточни линии, свързани с веригата за доставки на стоки за незабавна употреба. Така стана по време на Covid пандемията. Такъв проблем се появи вече в автомобилната индустрия - с необходимостта от компоненти, произвеждани от единия край на света, за сглобяване на колите на друго място. Тази седмица беше обявено, че фабриката на "Тесла" край Берлин ще спре да работи. В модната индустрия също ще има сериозно отражение. Тя е зависима от сезоните и за нея са характерни малки складови количества. Продукцията трябва да пристигне навреме, докато може да се продава за конкретния сезон."
Как се отрази това явление на инфлацията?
"Делът на разходите за транспорт и логистика от крайната цена на продуктите, които виждаме на рафтовете в магазините, все още е твърде нисък. И все пак ще има отражение върху инфлацията, която миналата година достигна своя пик и след това започна трайна тенденция на успокояване. Проблемите с веригите на доставки може да спрат понижението и да видим права линия на инфлационната графика. С други думи - инфлацията ще е в плато заради цените на определени продукти, които без усложненията в Червено море, щяха да продължат да падат в унисон с останалите."
Помним какво се случи при пълното затваряне заради пандемията. А също и засядането на кораба "Евъргивън" в Суецкия канал за близо седмица преди 3 години. Не придоби ли индустрията известен опит за справяне с настоящия проблем?
"И да, и не. Разбира се, има известен опит, но ситуацията сега е по-различна. Ако се спрем на примера с "Евъргивън", контейнеровозът отплава от Суецкия канал след 6 дни и след това чакащите кораби можеха да продължат плаването си. Сега казусът е много по-сложен.
По време на Covid компаниите за морски превози развиха плановете си за реакция при кризи и след това продължиха да ги обновяват, тъй като пазарът продължи да се променя. Разликата с Covid е, че сега сме свидетели на невероятно драматично развитие на ситуацията в изключително кратки срокове."
Американският президент Доналд Тръмп издаде указ, с който забрани създаването на дигитален долар. Самият Тръмп каза, че заповедта му ще защити американците от рисковете от подобни валути, които, по думите му, заплашват стабилността на финансовата система, неприкосновеността на личния живот и суверенитета на страната. В документа се посочва още, че..
Милиони британци получиха спешен телефонен сигнал за приближаващата буря Ейоуин, заради която ще затворят училища, ще бъдат преустановени автобусни и влакови услуги, а хората са помолени да останат по домовете си в някои части на Обединеното кралство. Най-сериозно се очаква да бъдат засегнати Северна Ирландия и части от Шотландия, където..
Федерален съдия наложи временна забрана от 14 дни на опитите на американския президент Доналд Тръмп да премахне американското гражданство за деца на нелегални имигранти, родени в Съединените щати. Според съдията указът на президента по въпроса е откровено противоконституционен. Гражданството по рождение е включено в 14-та поправка на американската..
Специализирани полицейски операции за карането на тротинетки се планират в Кюстендил за началото на пролетта. Това стана ясно на заседанието на Областната комисия по безопасност на движението. За миналата година са съставени 118 акта за управление на индивидуални електрически МПС. И от КАТ, и от Общината правят регулярни проверки по спазване..
Кипър, Гърция и Египет създават тристранен бизнес съвет за насърчаване на икономическото сътрудничество между тях и изпълнение на съвместни проекти и програми. Голямата цел е превръщането на Източното Средиземноморие в "глобален енергиен център". Новият бизнес съвет е в изпълнение на меморандумите между трите страни, подписани на проведената..
Майка на три деца от Монтана спешно се нуждае от средства за лечение в Турция. Наталия Делионова се бори с тежко онкологично заболяване . Наталия Делионова е учител в детска градина "Зора“ в Монтана, музикален педагог, автор на песни. Преди два месеца, след биопсия на гръбначния стълб, ѝ откриват метастазии по тялото. От детската..
Над 3100 са регистрираните читатели за миналата година в Регионалната библиотека в Силистра, като от тях над 1900 са в ученическа възраст. Близо 90 000 са книгите, които силистренци са заели и прочели. Като за втора поредна година най-търсеното заглавие е “Времеубежище” на Георги Господинов. На специална церемония Регионална библиотека “Партений..
Как се извършва контролът на автомобили и хора, преминаващи през България, която от 23 дни вече е пълноправен член на Шенген? Къде са разположени..
През 2025 година банките на българския пазар очакват проблеми с платежоспособността на клиентите по обслужването на техните кредити и..
Велико Търново е заплашен от водна криза. Причината не е в липсата на вода в питейния язовир "Йовковци", а в амортизираната мрежа и безкрайните аварии..