По-малко от година остава до пристигането на първите изтребители Ф-16 в България. А страната ни продължава да наваксва забавянията по строителството на пистите на летище "Граф Игнатиево". Какви са предизвикателствата пред ВВС?
Смяната на платформата, на която ще бъде изгладена бойната ни авиация за поне следващия половин век, оказва се, не минава без своите предизвикателства. В последните пет години чисто финансовите предизвикателства, като че ли бяха преодолени. България плати накуп през 2019 година близо 2,2 милиарда лв. за първите осем. През 2022 г. за още осем ще плати 2,6 млрд. Но този път разсрочено за 9-10 години. Тече конкурсът за новите радари на стойност под 400 млн. лв., по уверение на министерството. Миналата година парламентът одобри страната ни да купи терминали за комуникация с новите изтребители Ф-16. Около 11-те милиона лева също ще бъдат плащани разсрочено до 2029 година.
Паралелно с това от 2022 година започна ремонтът на военното летище "Граф Игнатиево", където ще са 16-те изтребителя. Не без проблеми от тогава. Бавене в проектирането, бавене платени в аванс, но изгубени заради фалита на фирмата 7 милиона лева. Около 234 674 000 лева е стойността на договорите, за инфраструктурата на летище "Граф Игнатиево" само за новите самолети, отчете наскоро в отговор пред депутатите министърът на отбраната Тодор Тагарев.
Договорите за експлоатацията и подобряване на инфраструктурата на авиобазата са на стойност около 151 милиона лева. От общата сума – към 386 милиона лева - 69 милиона са осигурени по линя на НАТО. Министърът на отбраната казва, че за завършването ще са нужни още. Но не се знае колко. Отделно, заради това, че българските фирми трудно покривали условията секретност, страната ни сключи договор за около 15 милиона лева САЩ да за оборудват строго секретни помещения в авиобазата. Но и пред депутатите министърът на отбраната отчита, че основните причини за допуснатото забавяне на строителството и ремонтите се дължи на липсата на цялостна визия за изграждане на инфраструктурата, недостатъчна информация за специфични изисквания към обектите и за условията на които трябва да отговорят за да покрият изискванията на доставчика на самолетите. Трябвало е специализираната агенция на НАТО за поддръжка и придобиване NSPA - да управлява проекта, каза наскоро Тодор Тагарев.
Засега Министерството очаква да се спазят графиците по строителството на "Граф Игнатиево". До края на 24-та бъде приключено с дейностите по сключените договори, които са пряко свързани с приемането на самолета сертифицирането от американска страна. През първото тримесечие на 2025 г. – да приключат дейностите по останалите обекти. За да не се стигне до там, че България да плаща наем за съхранение на изтребителите, когато пристигнат в началото на 2025 г.. Но дори и в идеалния вариант всичко по Трета авиобаза да е готово на време, самолетите да са тук, голямото предизвикателство ще е пилотите и машините да летят по стандартите на НАТО, казва Симеон Симеонов, бивш командир на авиобазата и на ВВС.
През годините въпросът, че България сега отделя повече пари за техника, отколкото за хора, често се повдигал от депутатите в комисията по отбрана. Най-общият отговор е, че във времето са били отделяни средства за стимули военната професия да бъде привлекателна. Засега е ясно, че в САЩ се обучават 12 летци за новите самолети. В различни етапи на подготовката. Тази година трябва да започне обучението и на техниците. 84 души трябва да бъдат обучени.
Въпросът колко ще е поддръжката на екипажите и 16-те Ф-16 след идването им у нас - не можахме да изясним. Трети месец чакаме разрешението за интервю със сегашният началник на ВВС генерал-майор Димитър Петров.
Бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов припомни, че един от очакваните 32-ма пилоти трябва да имат минимум по 70 часа на година. А това струва пари. Но осигуряването им, подчерта той, е въпрос на политически консенсус.
Пред ВВС стои и въпросът колко скоро ще дойдат Ф-16, каза Каракачанов и припомня, че доставката им вече се е забавила с около 2 години.
Към момента е ясно, че ВВС ще използва Миг-29 до 2030 година с очакване дотогова първите Ф-16 да са в пълна оперативна готовност. Но само спекулативно – дори и новите ни изтребители да не са напълно готови – в последните години имаше споразумения, които дават възможност на турски и румънски изтребители да навлизат във въздушното пространство. През годините у нас пък самолети на натовски държави са изпълнявали патрулиране в българското въздушно пространство. Но към момента остава законовото изискване това да става съвместно с българските ВВС.
Живеем в историческо време, защото трябва да се избере позиция. Това е историзмът на днешния момент, че не може България вече да мине с номера със снишаването. Това каза пред БНР журналистката и политически анализатор Емилия Милчева. "Нищо не печелим от снишаване и от това, че не намираме сили да вдигнем глава и да се наредим там, където би..
- Защо това бързане, според вас, да се влезе в еврозоната, господин Ханке? - Това галопиране идва от политиците. Те го искат, но желанието им е подплатено с нездрави намерения. Това е грешна политика. Защото и голяма част от българите са се обявявали за запазване на лева. Но политиците вървят в противоположната посока. Възмутително е, че го..
" В други държави децата придобиват много повече социални и житейски умения на много по-ранна възраст, които са полезни и практични, а тук липсват. Българското училище не ги учи децата на тези неща. Не ги учи какво ги очаква в живота . Не ги учи на това, което след 10 години ще е реалност за тях". Това коментира пред БНР Красимира Хаджииванова от..
Пчеларски организации, сдружения с нестопанска цел и зърнопроизводители се обявяват срещу изграждането на ветрогенератори и фотоволтаици върху земеделска земя. През последните няколко месеца с увеличаването на инвестиционните намерения за построяването на нови ветропаркове, в Добруджа нараства и недоволството срещу тях . Някои от общинските съвети..
Балтийските страни влязоха от валутен борд в еврозоната с абсолютно същия курс , с който беше фиксирана валутата им към еврото. С този пример започна коментара си пред БНР икономистът Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика (ИПИ), като добави: Еврозоната дава по-голяма вероятност да нямаме голям макроикономически..
Днес е новият бойкот на търговските вериги, който този път обхваща и банките. Призивът днес е освен да бъдат бойкотирани хипермаркетите, хората да не плащат и с банкови карти. В 18 часа пред БНБ организаторите ще изнесат допълнителна информация, свързана с банковите такси, както и ефекта от днешния бойкот. "Погледнато назад във времето, към..
Бойко Борисов в момента е в най-трудната ситуация, защото трябва да задоволи всички желаещи страни с техните неформални и неофициални искания. Това коментира пред БНР Пламена Игнатова от Клуб Z. " От една страна трябва да задоволи Ахмед Доган и неговите хора , защото мнозинството не е стабилно. Трябва да задоволи и неформалното влияние на..
" КС е представил едни данни, а манипулациите в България са много по-големи. Тези данни дали ще бъдат признати от "Информационно обслужване", или отново..
Неизвестни факти от руските военни архиви сочат, че през 1878 година Кърджали е освободен след тежко сражение, разказва за БНР Станчо Станчев,..
Цялото интервю на Снежана Иванова с Радан Кънев в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.