Полско-американска певица и автор Бери Галозка беше една от 15-те номинирани млади европейски таланти за наградата „ММЕА“. Тя изнесе и впечатляващо шоу в рамките на фестивала „Евросоник“ през януари в Грьонинген- Нидерландия. Берирасте слушайки записите на Дейвид Боуи и My Chemical Romance, както реге и полка. Това й дава по-дълбоко разбиране на звука и как интуитивно да създава правилната за нея музика.Срещнах се с оригиналната и доста атрактивна певица и автор преди церемонията по връчването на наградите ММЕА и ето какво ми разказа младата певица и автор. "Казвам се Бери Галазка, това е истинското ми име. Казвам Галазка, но на полски се произнася Гауонска, обаче аз го произнасям Галазка по американски и така е било през целия ми живот. Всъщност в превод от полски Галазка означава клонка и ако се съчетае в първото ми име, което в превод от английски означава горски плодове, става клонка с горски плодове – доста хипи име. Аз съм от Полша и Флорида, САЩ, но сега живея в Лондон. Създавам музика в Лондон през последните три и половина, четири години и съм тук в Грьонинген, за да представя Полша на наградите ММЕА, което е изключително вълнуващо."
Израснала си във Флорида, където полската общност е много силна и вероятно си била под влиянието на полската култура, въпреки че си живяла във Флорида
Да, наистина съм израснала във Флорида, но всяка година се връщах в Полша през лятото, заедно със семейството ми. Всъщност основната част от семейството ми живее в Полша, но моите родители се преместиха във Флорида, така че аз се разкъсвах между двете култури, през деня карах сърф на плажа, а вечер като се върнех вкъщи ядях пироги, наушники и водка, преди да съм навършила необходимата възраст.
След като полските ти корени са толкова здраво застъпени в теб, използваш ли и елементи от полския фолклор в музиката, която създаваш, в изпълненията си, за да си толкова колоритна на сцената, пък и в живота
Интересното е, че в моя предстоящ проект използвам семпли от типичната за културата ни полка и източноевропейска музика. Много харесвам полка, страхотна е и особено ритъма, опитвам се да си представя как да вплета по възможно най- оригиналния начин полката в моята музика и ми се струва, че най- после успях да открия перфектния начин да интегрирам полка в моята музика.
Berry Galazka дебютира през 2020 година с песента „Man Can_'t Hang“, с която . Разговорът ми с младата полска певица направен в Грьонинген продължава с подробности за тази песен, коя е причината, за да постави началото на кариерата си точно с тази песен.
Ако трябва да съм точна, един ден ми беше писнало от мъжете и отидох в студиото и си казах „Man cant hang“ – „Мъжете не могат да се сравнят с нас“. Бях в студиото и пишех песента, но им бях толкова ядосана, че продуцентът ми, който е мъж, като ме видя направо се стресна. Но аз продължих да пиша за мъжете това, мъжете онова, мъжете са такива и онакива и това беше вдъхновението за песента. Бях в много лошо настроение този ден, защото едни момчета ме бяха разярили, понеже мислеха, че знаят повече от мен, а не беше така.
В тази песен съчетаваш елементи от рап, поп, реге и полка, една доста оригинална и необичайна комбинация, след което заминаваш за Лондон, за да продължиш с търсенията си на оригинален звук. Защо избра и реши, че точно Лондон е мястото, където ще постигнеш този твой отличителен звук.
Преди това бях осъществила няколко творчески пътувания в Нешвил, Ню Йорк и Лос Анджелис, но когато отидох в Лондон за моята първа звукозаписна сесия, казах на моя продуцент: „Искам да съчетая рок китари с хип- хоп барабани“ и той не ме изгледа сякаш това е невъзможно! Има нещо в музикалната сцена на Лондон, което определя тенденциите в музиката. В други градове, нещата са по-праволинейни и фокусирани– ето тук са поп продуцентите, там еди какви си продуцентии всеки си гледа само в неговата лента. Докато в Обединеното кралство винаги са били по-отворениза пречупването и преплитането на жанровете. Точно заради това ми хареса да работя в Лондон. Чувствам се късметлийка, че притежавам полски паспорт, защото успях да се преместя в Лондон без проблем, точно преди Брекзит. Казах си, че не трябва да пропускам тази възможност, така че в това отношение наистина имах късмет. Освен това е много по- лесно да се пътува на турнета в Европа, притежавайки тези два паспорта. Смятам, че Лондон ще бъде моят дом още дълго време. Освен това много ми харесва арт сцената в Лондон с изложбите на картини. Много често ходя в музеите, защото картините винаги са служели като вдъхновение за моята музика, повече от всичко. Затова обичам Лондон.
"I Like Me, I Don_'t Like You- Харесвам себе си, теб не те харесвам" изпя Berry Galazka от Полша, с която се запознах лично на фестивала „Евросоник“ в Нидерландия. Както си личи и от прозвучалата песен, а и от казаното от Бери Галозка, музиката за нея не е само комбинация между различните жанрове, но също така е повлияна от другите видове изкуство-картини, както и от мода и психология. Питам усмихнатата ми събеседничка Как всички тези различни видове изкуство и наука се съчетават при теб и въздействат върху нещата, които създаваш.
Никога не съм се вдъхновявала от любовта, от любовните песни, въобще от любовта като цяло - никога не ми е въздействала. Обаче, когато чета философска литература като екзистенционализъм, абсурдизъм – например харесвам Камю – или пък когато чета трудовете по психология на Карл Юнг, голям негов почитател съм. Или когато разглеждам картини или изучавам езотерика и езотерична литература, символизъм, архетипи, психология на сънищата и всички тези неща, те за мен са един свят-мечта, където всички те са свързани помежду си. Начинът, по който изразявам колко всичко това ме вдъхновяват е чрез музиката ми. Но тя не е достатъчна, защото започнах и да пиша, да правя дрехи, някои дизайнерски неща и всичко това се съчета и намери отражение и в музикалните ми видеоклипове, които не на последно място аз режисирам лично. Музиката се оказа най-удачното място, за да изразя от една страна в текстовете ми въздействието, което са ми оказали тези книги, а от друга, чрез мелодиите, да предам емоциите, които тези впечатления са породили у мен. Например, моят последен проект бе вдъхновен от картината на Салвадор Дали „Сън предизвикан от полета на пчела около нар, миг преди събуждането.“ Разтълкувах символизма от картината и свързах всяка от тези символни икони с по една от песните си. Това се превърна в моя творчески процес. Започвам с визуалното, разгадавам символизма, обмислям философските гледни точки, както и психологията на този символизъм и така се получават песните ми.
Кой е твоят любим музикален инструмент и на какъв музикален инструмент свириш обикновено.
Китарата, на 100 процента ми е любима. Аз лично свиря на пиано и освен това пея. Не знам защо хората не възприемат гласа и пеенето като вид музикален инструмент. Но от тази година започнах да се уча да свиря на китара.
„What Would It Take To Kill My Dreams“- Какво би било необходимо, за да убиеш мечтите ми“ е още една от авторските песни на полякинята Бери Галоузка, изпълнена от нея по време на шоуто й в рамките на фестивала „Евросоник“ в Грьонинген- Нидерландия. Ето и какво е впечатлението на младата певица от самия фестивал.
О, страхотен е. Невероятно е да видиш артисти от цяла Европа събрани на едно място. Аз се срещам с колкото се може повече от тях. Интервютата също ми допадат – да се запозная с пресата от цяла Европа е направо като сбъдната мечта. Казах си, „О, господи, май мечтите ми са на път да станат реалност.“ Страхотно е, невероятно е, че Европейският Съюз подкрепя изгряващите музиканти. В Америка не е така, няма я тази подкрепа за начинаещите музиканти, затова наистина оценявам подкрепата на Европа за творческите изкуства. За разлика от Европа, в Америка премахват предметите по изкуства в училищата, докато в Европа и в Европейския Съюз, тези изкуства се ценят. Приятно съм впечатлена, че спонсорират този фестивал.
Над какво работиш в момента
В средата на реализацията съм за моя следващ проект, вдъхновен от трудовете на психолога Карл Юнг. Току- що реализирах песента, която се нарича „Шадоуз“- Сенки, вдъхновена от идеята на Юнг за „същността на сянката ни“. Този проект е за интегрирането на светлината и тъмнината, а не за избирането на тъмната или светлата страна. Вместо или доброто, или злото е и двете, понеже и двете присъстват във всеки от нас. Това са темите, които разглежда този проект.
Предстоят ли ти концерти в скоро време
В момента не съм сигурна на 100 процента какво мога да обявя, тъй като нищо не е потвърдено и запазено, но смятам да предприема европейско турне. Също така ми предстоят участия на няколко фестивала в Източна Европа. Много искам да пътувам из Източна Европа и да подкрепя региона. Ще изнеса няколко шоута в Полша и във Флорида, може би ще имам и американско турне. Като цяло нямам ясна представа, тъй като в момента доуточняваме всичко, но мога да ви кажа, че ми предстоят много изяви и шоута тази година.
Финално какво би искала да кажеш на българските слушатели
Трябва да ви кажа, че имам чичо от България; моят чичо Борис е от България. Така че знам за плажа с черен пясък, знам че България е изключително красива страна и благодаря на всеки българин, който слуша музиката ми и ме подкрепя, когато има толкова много невероятни артисти, които можете да слушате. Надявам се да мога да направя няколко изяви в България и да, ако някой пожелае да създава музика или изкуство, моят съвет е да следвате своята страст, да следвате мечтите си без значение от къде сте. Винаги може да постигне желанието си, стига да имате творческа визия, така че вярвайте в себе си и в своята визия. Това искам да кажа!
С това послание завърши срещата ми с тъмнокосата, висока, гримирана по странен начин и със забрадка полска певица и автор Бери Галоузка в специалното интервю за предаването „Евробокс“. Песента, която ще чуем сега в предаването се нарича The Shadows и това е най- новата реализирана песен на Berry Galazka.
В прикачения файл можете да чуете цялото интервю.
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..
Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..
На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...
Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България". На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев. Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..
"В моите спомени те са неразривно обединени . Като изпълнител на безкрайно много съвременни произведения съм щастлива, че можах да живея край тях, да дишам техния въздух, да усещам тяхното отношение към музиката и да взема максимално много от това, което те знаеха и можеха", казва пианистката Стела Димитрова – Майсторова пред БНР. По..
На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..
Увеличаването в цената по премията е в пъти – от 200 до 1100%. Това е удар върху бранша , каза пред БНР Красимир Цветков, председател на Национален..
Партийната система се девалвира от елитите на големите партии . Тази позиция изрази в интервю за БНР политологът Георги Киряков. "Това не е криза..
" Очевидно някои сили виждат в избора на председател на парламента борба за служебен премиер, борба за власт, борба за пачки, борба за пудели, борба..