В постановъчния екип са четирима много ярки италиански творци – диригентът Франческо Роза, режисьорът Марко Гандини, сценографът Андреа Токио и дизайнерът на костюмите Марио Диче. Заедно с хореографката Людмила Илиева, художникът на осветлението Емил Динков и вдъхновената работа на цялата трупа на Националния ни оперен театър, те постигнаха един убедителен, вълнуващ спектакъл, който държеше вниманието на публиката през цялото време и беше заслужено възнаграден с дълги финални аплодисменти и скандирания.
Това, с което аз ще запомня най-много премиерния спектакъл на операта “Медея“, е силният дебют на сопрана Габриела Георгиева в заглавната роля. Тя беше завладяваща и вокално, и артистично, изграждайки всички нюанси в сложната психологическа борба, която изживява героинята й. Медея, в която още живеят женската любов, нежност и преданост към мъжа и децата, сякаш е неумолимо тласкана, като от мощни подводни течения, от тъмните страсти на наранената гордост и власт, чувството за собственост, завистта и жаждата за мъст. Тези разрушителни страсти, рационализирани като стремеж към справедливост, ще надделеят над всичко и завладявайки психиката на героинята, ще жънат смъртта на всички, които са любими на неверния Язон и загубата им би могла да го нарани. На всички, на всяка цена! Уви, това, което е майсторски предадено в митологията и в изкуството, се случва и в истинския живот и точно затова сюжетът е така разтърсващ. Дори и без да се стига до крайности, нима много разделени родители не мразят да виждат у децата си чертите на предателя бивш съпруг или съпруга?! Нима, дори и дълбоко в себе си, изоставеният не бленува нещастието на съперника или съперницата си?!
Бях много впечатлена и от изпълнението на мецосопрана Виолета Радомирска в ролята на робинята на Медея Нерис, която дълбоко й съчувства, вярно я следва навсякъде и кротко се опитва да предпази любовта и живота на децата от разрушителната й мощ. В съответствие с характера на героинята си, Радомирска ни показа светло, топло и меко излъчване и вокално звучене, като късни слънчеви лъчи в студен следобед. Личеше си и опитът й в ролята на Нерис, в продукции в Цюрих през 2000 г. и в Берген през 2023 г.
Гледайки премиерата на операта “Медея“ в Софийската национална опера, бих казала, че диригентът Франческо Роза и режисьорът Марко Гандини успяха да ме убедят в схващанията си за творбата на Керубини – че тя е изпреварила времето си във взаимоотношенията между музика и драма в синтетичното изкуство опера. Това, че успяха да изведат, да реализират идеите си така компактно на сцената, отново доказва тяхното майсторство.
В звуковия файл чуйте още зрителски впечатления – на опероманите Петър Галев и Ивайло Спасов.
Къщата, в която е живяла Райна Княгиня в София вече е готова да бъде музей. Това стана ясно още през 2023 година. Тогава кмет на София беше Йорданка Фандъкова, която следеше строителните работи на сградата. „Възстановяваме къщата, в която е живяла Райна Княгиня, заедно със запазените автентични предмети. Тя се намира на ул. „Софроний Врачански“..
Един баща като всички други преживява ужасна драма в романа на бележития белетрист Славян Йоргакиев "Моето дете - моята съдба". Детето му е отвлечено за миг, докато той продава картини. Гледа го той, тъй като майката ги е изоставила. момиченцето е на 4 годинки, много красиво и любимката на баща си. И таткото, главен герой на романа, започва да я..
В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР. На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..
На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..
За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..
90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..
Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..
Всяка партия има определени цели и докладът за влизане в еврозоната може да бъде изискан, когато държавата отговаря на изискванията, в момента не..
Данъчните закони ще бъдат преработени и бюджетът ще бъде преработен . Това заяви пред БНР Делян Добрев, председател на Комисията по бюджет и финанси в..
Ако те решат с фалшиви данни да ни вкарат в еврозоната, ние ще ги подпалим . Това заяви пред БНР Костадин Костадинов, лидер на "Възраждане"...