Путин и Ердоган го наричат "Турски поток", Борисов и Вучич го повишиха до "Балкански поток".
А пък аз съм измислил най-точното наименование - Руско-турски поток.
Като Руско-турска война, само че това е Руско-турска газова тръба и то с Пътна карта.
Макар че тая Пътна карта лесно се не намира. Защото много трудно се открива из чекмеджетата на Теменужка Петкова. Както ужким са казали китайските мъдреци - много е трудно да търсиш черна котка в черна стая, особено ако котката я няма. Друга популярна мъдрост гласи, че най-добре се търсят ключовете под фенера, а не там където си ги изпуснал.
Пътната карта в края на краищата се намери из тъмните кьошета на интернета и сега я четем с висок научен интерес - излиза, че този трансевропейски руско-турски бизнес има общо с България само териториално - руско-турската тръба заобикаля Украйна и прониква през България, за да бръкне в червата на Европа, образно казано.
Да се върнем на Руско-турските взаимодействия.
Двете империи през вековете са водили много войни и много бизнес. Понякога преходът от бизнес към война и обратно става много бързо. Ние си знаем “нашата” Руско-турска освободителна война от 1877-78. Но преди това има още цели 10 Руско-турски войни, че даже и след това има още една - по време на Първата световна война има Кавказки фронт, където двете империи отново си мерят военната атрибутика.
И после пак захващат бизнеса, но винаги си имат едно наум! И тук-там на световната политическа карта понякога се гледат накриво през военната оптика, и си настъпват кубинките - например в Сирия или Армения.
То и в по-дребния бизнес понякога отделни личности да започнат нещо заедно, а после се карат, бият се, убиват се, крадат си бизнеса един на друг и стават смъртни врагове.
Знаем за такива печални истории - почвате с някого бизнес ортаклък, сключвате джентълменско споразумение, подписвате меморандум и всичко е наред, докато не изгърбите партньора с някакъв чаталгаджийски номер. Или пък пращате шпиц-прокурори или пъргав октет джуджета на бизнес партньора, а после се налага да поемете на плещите си управлението и собствеността върху доскоро общия бизнес.
Неприятно е, но се случва, включително между големи държави. Жив сакатлък!
Бойко Борисов твърдеше, че руско-турската тръба ни пази от война, защото където имало тръби и дюнери, там нямало война. В Сирия има и тръби, и дюнери, но там пък няма Бойко Борисов, който да им обясни тази проста геополитическа закономерност.
Но все пак Руско-турски поток е част от бизнеса между двете империи, да се надяваме, че няма да се скарат за българската част от тръбата като някакви агресивни нотариуси в спор за чужди имоти.
***
Сглобката от своя страна е нещо като руско-турските взаимодействия: ту са в малка преговорна война, ту в джентълменско споразумение; ту се позиционират антагонистично като два конкурентни картела, ту развиват общия бизнес със стабилността и ориентацията на страната.
И сега ние стоим притихнали и чакаме да видим дали ще надделеят общите интереси в бизнеса с прането и стабилността, или все пак враждебните настроения между джентълмените ще доведат до разглобяване и предсрочни парламентарни избори с огромен риск за ориентацията на страната!
А впрочем имам една научна теза за ориентацията на страната - ориентацията на страната ни много малко зависи от изразителите на тази ориентация.
Колкото едните са евроатлантици, толкова другите са кремълска агентура.
На Корнелия Нинова ориентацията не ѝ попречи да продава оръжия за Украйна, както и на Бойко Борисов другата ориентация не му попречи да построи българската част на Руско-турски поток.
Затова си мисля, че в нашата национална политика ориентацията е нещо ориентировъчно.
И също тъй си мисля, че бизнесът на Сглобката в крайна сметка ще сплоти враждуващите джентълмени и други преговарящи дами - Ротацията ще премине със скърцане, но успешно.
Това не значи, че всичко е театър - враждата е автентична, ала и общият бизнес е автентичен. Не е толкова лесно да отмъкнеш бизнеса на другарчето и да го въртиш сам - колкото и да те дразни това непоносимо другарче.
Руско-турският поток
даде ни добър урок:
имаме си карта пътна -
имаме и сделка мътна!
Така рекламираният влак София – Бургас пътува 5.55 часа. Според разписанието на БДЖ от 1973-74 г. същият влак по същия маршрут се е движел за 4.40 часа – с онази техника, в онези години, а това е съществена разлика. Това коментира пред БНР експертът по управление и цифровизация на железопътния транспорт Людмил Иванов. Т. нар...
Боян Благоев е единственият в страната общински змиеловец , заема тази длъжност от 4 години, има и лиценз за дейността от МОСВ. Той е родом от Лом, но от 30 години живее във Варна. " На сезон хващам между 5 и 8 пепелянки, като сега улових такива в Аксаково, Виница, на сметището във Въглен, каза за "Рано в неделя" Благоев по повод увеличения..
Граждани се събраха пред пред Административния съд София – град с настояване да бъде освободен саудитският дисидент Абдулрахман ал-Халиди. Причина за протеста е отказ на Държавната агенция за бежанците да го освободи от безпрецедентното му задържане в центъра за мигранти в Бусманци в продължение на почти 3 години, макар Върховният..
Живописното врачанско селце Люти брод е изходна точка на маршрути за винен туризъм, организирани от "Веселите винари". " В нашия край може да се развива прекрасен винен туризъм , тъй като природата е дала, дала, та не е спряла. Както за вина, така и за история, култура, традиции, природни забележителности. Това е миксът, който прави един..
" Заслужава си да пропътувате не половин България, а цяла България няколко пъти, защото във всяко едно кътче от страната могат да бъдат намерени кулинарни богатства и скрити диаманти. Не вкусвайте конкретна храна, вкусете България! ". Това призова от ефира на БНР и предаването "Пътувай с "Хоризонт"" Екатерина Терзиева - Атанасова, която прави..
Виното е преживяване , заяви пред БНР Милица Зикатанова - собственик на винарска изба в Мелник. Според нея единственият начин да променим мнението на Западна Европа за качеството на българските вина и да засвидетелстваме това високо качество е като показваме на чуждите пазари най-добрите примери , от бутикови винарни, които наистина проявяват..
Частна фирма отново събира пари от шофьорите, отправили се към плаж Силистар в едноименната защитена местност. Става дума за " такса преминаване " през частен имот. Туристи и екоорганизации алармират за подновяването на абсурдното изискване за достъп. Някои от туристите оспорват действията на фирмата, други ядосано плащат и..
Операторът на почистващата машина е реагирал много бързо и 9-годишното дете, което се е заклещило в барабана ѝ на централния плаж в Созопол, е извадено..
Доган се е надценил, вярвайки, че Пеевски ще му бъде поредната мъжка секретарка. Това заяви пред БНР Петър Бояджиев, политически емигрант и дисидент...
От "Възраждане" настояват за забрана на фондация заради ЛГБТ пропаганда сред деца. Сигналът на лидера на партията Костадин Костадинов като народен..