Маестро Антони Вит, който репетира със Софийската филхармония за концерта в четвъртък от 19 часа в зала "България", е смятан за доайен в диригентското изкуство. И не само в родната си Полша – той работи с различни европейски оркестри в Европа, особено често в Испания, където си сътрудничи със Симфоничния оркестър на Навара и ансамбъл "Памплона".
Интересен факт от биографията на Антони Вит е, че освен за музикант, той има диплома и за юрист от Ягелонския университет. В Музикалната академия в родния си Краков той попада в класа по композиция на Кшищоф Пендерецки и това е белязало цялата му кариера по-нататък. Важна за развитието му е и наградата от конкурса за диригенти на името на Херберт фон Караян, защото Вит става негов асистент и така има шанса да се учи от тези две величия в музиката на ХХ в.
За записите на музика от Пендерецки диригентът има множество номинации и е носител на награда „Грами“ през 2013 г. Маесто Вит често представя полска музика, когато гастролира. По повод работата с националния ни оркестър той сподели:
„Помолиха ме да изпълним тази много хубава програма. Но тя е непозната за оркестрантите, което е проблем. Но ние се сработваме добре и съм сигурен, че всичко ще бъде наред за концерта в четвъртък. Музикантите са много добри, отлични, и след известно време те научават творбите в детайли, затова с всяка репетиция нещата стават все по-добре.
Ще започнем нашия концерт с творба на Войчех Килар със заглавие „Кошчелец 1909“. Кошчелец е планина в Татрите, в която Миечислав Карлович загива в лавина през същата тази 1909 г. Затова и комбинацията е много хубава – след Килар да свирим Карлович. Който е съставил програмата, е избрал много добре. За жалост Карлович умира едва 33-годишен. Не успява да напише много музика, но тези „Вечни песни“ са една от най-важните творби в творчеството му. А след паузата ще прозвучи Концерт за оркестър от Витолд Лютославски. Това е пиеса, писана през 1955 – средата на ХХ век, когато в нашите страни господства соцреализмът. Било е един вид задължение на композиторите да се осланят на фолклора, затова в произведението на Лютославски можем да открием много полски народни мелодии. Но то е написано така, че всеки музикант, всяка оркестрова група да е натоварена с нещо важно в партитурата. И именно затова е наречено Концерт за оркестър. Заслужено. Всеки оркестрант има по нещо важно и доста трудно за свирене.“
Антони Вит е смятан за виден адвокат на полския авангард – говорили сме си с него и при предишно гостуване, че Полша става много популярна със своите авангардисти, а според маестрото това е така, защото „Това беше периодът на комунизма, но музиката не беше сила на нашата комунистическа партия – тя имаше други тревоги – с театъра и филмите, с литературата. За музикантите не достигаха ресурси – нека си правят каквото си искат, кой ли ги разбира. Така че имаше наистина добра атмосфера за авангардната музика да се развива.“
Какво обаче, според доайена сред полските диригенти, е положението сега?
„Настоящето за композиторите и техните творби е сложно. Трудно е да си композитор в наше време – и не само в Полша, а в целия свят, защото как да напишеш нещо ново в музиката днес? Но, от друга страна, нивото на музикалния живот в Полша е доста високо, защото имаме много оркестри и те са винаги на отлично ниво, затова публиката може да открие удоволствие и удовлетворение, дори и в по-малките населени места и зали.“
Антони Вит разказа за професионалните си контакти с големия Кшищоф Пендерецки – една от най-важните личности в музиката на ХХ век в световен мащаб. Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..
Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..
На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...
Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България". На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев. Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..
"В моите спомени те са неразривно обединени . Като изпълнител на безкрайно много съвременни произведения съм щастлива, че можах да живея край тях, да дишам техния въздух, да усещам тяхното отношение към музиката и да взема максимално много от това, което те знаеха и можеха", казва пианистката Стела Димитрова – Майсторова пред БНР. По..
На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..