За поредна година българският щанд бе на много представително място и обект на голямо внимание. Всяка година се поставя по-специален акцент върху конкретен туристически продукт, например СПА туризма или културния туризъм.
Пред БНР министърът на туризма Евтим Милошев разказа с какво се представя България тази година:
"Залагаме на разнообразието на туризма в България. Залагаме на съотношението цена/качество, което ни прави много конкурентноспособни. Качеството на туристическата услуга в България е на много високо ниво, цените са много конкурентни, това е много голямо предимство в туризма и така се оценява тук".
Има някои нови моменти и инициативи. Едната от тях е обявената съвместна рекламна кампания от Министерството на туризма и National Geographic за представянето на страната ни като атрактивна дестинация за винен, гастрономически и т.нар. MICE туризъм, което представлява един вид бизнес пътуване, което включва големи групи хора, посещаващи професионални или образователни събития, като срещи, конференции, изложби и търговски изложения.
В рамките на кампанията екип на National Geographic Creativeworks ще посети България, за да заснеме рекламни видеоклипове, които ще бъдат излъчвани по National Geographic и 24 Kitchen в Европа. Рекламните клипове ще стартират на пет ключови пазара — Великобритания, Германия, Испания, Полша и Франция, като допълнително съдържание ще се излъчва в Нидерландия, Сърбия, Словения и Хърватия. Целта е да бъдат вдъхновени чуждестранните туристи да открият уникалната култура, природни дадености и изискани гастрономически изживявания, които България може да предложи. Включените дигитални канали на медийната група ще подсилят кампанията с разнообразни рекламни формати.
И още – инициативата за създаване на общ туристически продукт, наречен "Бранд Балкани", в рамките на който министър Милошев проведе много двустранни срещи и получи подкрепа.
"Говорим за "Дестинация Балкани". Говорим за "Бранд Балкани". Вярвам, че ако се предлагаме като една дестинация, като един бранд, ще има много по-голям интерес към Балканите, защото тук има много държави. Като цяло това ще вдигне интереса към отделните територии. Имах многобройни разговори с колегите-министри от другите балкански страни. Всички са много заинтригувани от една такава туристическа възможност. А министърката на Италия дори предложи едно домакинство и в рамките на декември или може би януари 2025 г. да се съберем няколко министри от балканските страни да поговорим за тази идея. Това е нещо много добро, но за да имаме интегриран туристически продукт тук на Балканите, преди всичко трябва да имаме въздушна свързаност. Ние помежду си нямаме въздушна свързаност, а пътищата са твърде бавни, КПП-тата са твърде много, за да може един турист, дошъл от задокеанските държави, в рамките на седмица или 10 дни да обиколи няколко балкански страни. Така че това е една глобална идея, това е една идея, която вярвам, че един ден ще работи. Въпросът е кога?".
Когато човек обиколи изложението, не може да не се впечатли от щандовете на страни като Саудитска Арабия и Китай, например, които явно влагат огромни средства в туризма и макар и те още да не са развили пълния си потенциал, резултатите са видими. В крайна сметка само до пари ли опира успехът в туризма?
"Безспорно правят впечатление щандовете на всички арабски страни, не само на Саудитска Арабия. Много модерни технологии, интерактивни щандове. Настина е много впечатляващо. Безспорно парите имат много голямо значение в създаването на какъвто и да е търговски продукт, в това число и туристически. Но, в крайна сметка, не всичко е пари на този свят", коментира Милошев.
Какво не достига тогава на България освен парите? Министърът отговори:
"Трябва да има устойчивост на туризма, трябва да има концепция за туризма. Трябва да е ясно какво и как се предлага, кои са предимствата на всяка една туристическа дестинация – в случая говорим за България. Така че нашите усилия винаги са били да направим най-доброто със средствата и възможностите, с които разполагаме. Очевидно не можем да се конкурираме с бюджетите, които Саудитска Арабия влага в развитието на собствената си туристическа индустрия. Очевидно не можем да се конкурираме с броя на туристите, които посещават Саудитска Арабия. Техният план за следващите три години е да бъдат посетени от 150 милиона туристи. В първия момент, когато чух тази цифра, не повярвах. Безспорно там има голям туристически поток, свързан с религиозния туризъм, но въпреки това техните инвестиции са няколко милиарда повече за следващия период. Така че парите имат голямо значение, но нека да се съсредоточим върху това, с което ние разполагаме, бюджетите и възможностите, които имаме, за да правим най-доброто".
Нещо интересно тази година на българския щанд е тенденцията да има регионално представяне на страната. Радост Иванова – изпълнителен директор на Тракийски туристически район, обясни:
"Тракийски туристически район е доказателство, че и България може да се представя и чрез районите си, допълвайки рекламата на България, която прави Министерството на туризма. Както в други познати туристически дестинации като Каталуня, Андалусия и Тоскана, започваме с малки крачки да представяме възможностите за туризъм в Тракийски туристически район със забележителностите, със събитията, които се случват всяка година".
Глобалната тенденция показва разрастване на пазара на изток към Азия и Тихоокеанския район. Професор Дейвид Гуджър от университета в Оксфорд запозна медиите с много интересни данни от изготвен от него и екипа му доклад за туризма и за очакванията до 2030 година потокът да достигне 2 милиарда туристи. Интересен е фактът, че въпреки пандемията от Ковид-19, круизният туризъм бележи ръст, благодарение не на последно място на това, че все повече млади хора го избират. Интересен момент е и тенденцията хора да пътуват по света, за да посещават големи културни и спортни събития. Дейвид Гуджър коментира:
"Все повече и повече пътуващи, особено от по-младия демографски сегмент , изминават големи разстояния, за да видят събития на живо и да попътуват допълнително покрай тези събития. Тук ще спомена, че това беше годината на Тейлър Суифт, която привлече много хора на нейните концерти от турнето ѝ по света. Разбира се, има и много други спортни и културни събития, които провлякоха туристи с голямо желание също и да научат повече за местните култури и храни, например".
На срещата на върха на министрите на туризма на Световното туристическо изложение, те се съгласиха, че изкуственият интелект (AI) има потенциала да революционизира туристическия сектор, подобрявайки преживяванията на пътниците и бизнес процесите. Всичко това обаче е в съответствие с етичните съображения, пред които са изправени правителствата, когато ги регулират.
България и Република Северна Македония споделят обща болка за загубата за невинни човешки животи и обща надежда за бързото възстановяване на пострадалите в пожара в Кочани. Това посочи президентът Румен Радев. Той съобщи, че България е готова да транспортира по въздух още 10 от пострадалите от югозападната ни съседка за лечение в болници в..
Въпреки навалелия около 10 см нов сняг на Седемте рилски езера ски сезонът е закрит - планинските спасители слязоха и ще дават дежурства само през почивните дни. Постоянни дежурства ще дават през лятото. Топлото време миналата седмица стопи снежната покривка по циркуса, условията за ски не са добри, привържениците на екстремните карания..
Полша и балтийските републики Литва, Латвия и Естония се оттеглят от Отавската конвенция, забраняваща противопехотните мини. Четирите държави, които имат обща граница с Русия обявиха това в съвместно становище днес, предаде Ройтерс. Напускайки договора от 1997 г., ратифициран или приет от над 160 държави, страните ще могат отново да започнат..
Лекарите в Гърция се борят за живота на пациентите от Кочани, РСМ, където при пожар в дискотека през уикенда загинаха поне 59 души, а над 140 други пострадаха. Много от ранените бяха изпратени в болници в други балкански страни, сред които Гърция и България. Гръцките власти също започнаха проверки за противопожарните мерки в нощните заведения...
Шестима жители на град Кочани, РСМ, са в готовност да тръгнат към университетската болница "Пирогов", за да дадат кръв. Всички те са с рядката кръвна група А, отрицателен резус - фактор, която е спешно необходима за един от пациентите в тежко състояние, приет в спешната болница в столицата ни. Групата тръгва в 10:30 часа българско време и се..
Интензивен е снеговалежът в област Велико Търново. Няма населени места без електричество. Пътищата от републиканската пътна мрежа в региона са почистени и обработени, съобщи за БНР Венцислав Ангелов, директор на Областната пътно управление: "Всички пътища по републиканската пътна мрежа в област Велико Търново са обработени против заледяване и..
Челно място в начините на даряване на пари за различни каузи са дарителските кутии, следвани от "дарителски смс-и". Забелязва се и тенденция към повишаване чрез онлайн дарения, каза Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на Български дарителски форум, в интервю пред БНР. Данните са от социологическо проучване за дарителството и..
Република Северна Македония скърби. Пожарът в дискотеката в град Кочани отне живота най-малко на 59 души. Млади хора и деца. В държавата е обявен 7-..