Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

До попарт-а и обратно

На снимката: (отляво надясно) Петър Гюзелев, Веселин Кисьов, Кирил Маричков и Петър Цанков.В „Изпята поезия” намира място и песента „Двете битничета”, продукция на БНР от 1968 година в изпълнение на „Щурците”, което не присъства в нито един албум, грамофонна плоча или компактдиск на групата.
Снимка: Архив
На въпроса: „Как ще се справите с предизвикателството на автоматиката?”, Анди Уорхол отговорил: „Като стана част от нея.” Когато, изпълнявайки обещанието си, Уорхол е размножавал своите Marilyn-и и изображения на консерви с доматена супа, в България се появяваха картини на Лика Янко, музика на джаз квартет „Фокус 65”, спектакли като „Съкровището на Силвестър”, „Кавказкият тебеширен кръг”, „Ромео, Жулиета и петрол”. Раждаха се и стихове:
„От какво е нощта, освен от луна и звезди?
Много странни неща носят тихите нощни черти.
Чуваш ли как звъни и се връща трамваят?
Виждаш ли – всяка сянка прилича на стая?
Чуваш ли черна музика в тези дървета?
Виждаш ли как фенерите ходят и светят?...”

Иван Теофилов пише тези думи за пиесата „Часовникарят” – постановка на Централния куклен театър през 1966 година, режисура на Лиляна Дочева и Иван Теофилов, който по това време е и драматург на театъра. Композиторът Георги Генков (Жорето) е поканен да напише музика за пиесата и така е създадена „Песен за нощта”, като част от фонограмата на спектакъла. Оригинален запис на музиката от театралната постановка досега не е открит. В „Часовникарят”, песента за нощта се изпълняваше от драматичен артист – Александър (Шурата) Притуп, който бе и с централна роля в спектакъла. Модерна пиеса, богата и на танци, поставени от Федя Лобанов. Авангардна постановка, направена във време, което (уж) не предполага подобно изкуство. В предаването „Изпята поезия” звучи „Песен за нощта”, изпълнена и записана през 1971 година в БНР с певицата Мими Николова, аранжимент на Георги Генков и сборен оркестър, под диригентството на Вили Казасян.

„Изпята поезия” съдържа песни, създадени по стихове на Маргарита Петкова, Недялко Йорданов, Милчо Спасов, Дейвид Клейтън-Томас, Джани Моранди.
Имате възможност да си припомните, че песента „Свещ във вятъра” (Candle In The Wind), свързана със загиналата през 1997-а английска принцеса Лейди Даяна, е изпята от Елтън Джон и разпространена като звукозапис 24 години по-рано. Оригиналната, първата версия на Candle In The Wind от 1973 година е посветена на актрисата Мерлин Монро. Елтън Джон изрича няколко пъти: “Goodbye, Norma Jean”, „Довиждане, Норма Джийн” – това е истинското име на актрисата, от което е била принудена да се откаже и да приеме ново: Мерлин Монро, вероятно – в интерес на работата… Една от най-силните песни, които Елтън Джон и авторът на стихове Бърни Тоупин (Bernie Taupin) сътворяват заедно – Candle In The Wind, носи и обвинение спрямо онези, които създават мит, но унищожават човек.

Предаването дава (възможен) отговор на въпроса: защо англичанинът Стинг изпълнява своята прекрасна песен, самба от баладичен тип, „Безжалостна красавица”, (La Belle Dame Sans Regrait) на френски език. Обяснението се крие повече от 5 столетия назад във времето.

неделя, 4 септември, от 17.00 часа
По публикацията работи: Кристиян Бояджиев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50