Както винаги, Косенко има ясна концепция за програмата:
През 18-и век италианската музика напълно завладява Европа, италианският стил е навсякъде, както и операта на италиански език. Затова и Хендел пише повечето си творби на италиански, дори когато работи в Лондон или Хамбург. И много по-късно се заражда идеята в Лондон да бъде създадена творба на английски, който все още не е смятан за подходящ език за операта. В тази програма на Les Ambassadeurs чистият италиански стил е представен от двама автори – Антонио Вивалди и Леонардо Лео – по-малко познат композитор от Неапол, който по времето на Перголези създава истински фойерверки за флейта, много красива и страстна музика. Освен това чуваме италианския стил според Хендел – изпълняваме една негова кантата, композирана в Италия и няколко арии от операта му „Тамерлано“, писана през 1724 за лондонска сцена. Контратенорът Карло Вистоли представя двама герои от операта – свирепия тиранин Тамерлано и лиричния Андронико – влюбения гръцки принц.
Изпълнихме тази опера в края на миналата седмица на фестивала в полския град Познан. Беше голямо вълнение за Les Ambassadeurs да свирим за първи път цяла опера – почти 4 часа, със солисти и доста голям инструментален състав. Но музиката е толкова красива, че публиката беше много ентусиазирана и внимателна до последната минута. След финалната сцена избухнаха аплаузи – фантастична атмосфера.
Не бива да пропускам, че в края на нашата програма в София представяме италианския стил и във френската музика – това е нещо специално, защото Франция се опитва много дълго да устои на италианската музикална инвазия, но накрая почти се предава. Италианската музика става толкова популярна сред французите по онова време, че композиторите трябва да пишат в този стил, за да задоволят търсенето. Избрали сме Жан-Мари Льоклер – Концерт за две цигулки и басо континуо, в която са съчетани пеещият италианския стил с френската елегантност. Льоклер е бил и професионален танцьор, затова му се удава. И накрая Концерт за флейта от Мишел Блаве – суперзвезда сред флейтистите на 18-и век, както бихме го определили сега. Той е първият, който извежда флейтата до виртуозен солистичен глас, а не просто сладкият съпровождащ звук, подходящ за по-деликатните мелодии. Концертът на Блаве съчетава италианския стил с екстравагантни виртуозни фигури.
Благодарение на това гостуване на Les Ambassadeurs българската публика се запозна с младия италиански контратенор Карло Вистоли - поредно блестящо присъствие на фестивалната сцена. Неговата кариера все по-често го отвежда до престижни международни проекти, но Карло твърди, че с Les Ambassadeurs чувства особена връзка. Тук той изпълни арии на двама от героите в операта "Тамерлано" на Хендел и солира в негова кантата.
Чуйте интервюто с Карло Вистоли и негово изпълнение от концерта в София в звуковите файлове.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg