Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Спомен за Екатерина Апостолова

Тази неделя авторската рубрика „Срещи, гласове, съдби“ на Павел Герджиков в „Неделен следобед“ бе посветена на легендарната българска колоратурка – солистката на Софийската опера Екатерина Апостолова, родена на 17 ноември 1917. Разказът на професор Герджиков започва от началото на 60-те години на ХХ век:
Когато през 1962 година се явих на конкурс за Софийската опера (той се състоеше от три тура: първият тур беше изпълнение с пиано на голямата сцена, вторият тур – концертно изпълнение с оркестър, а третият тур беше откъс от музикално-сценично произведение с партньори, декор, костюми и с оркестър, разбира се)... наши партньори бях именити български оперни артисти... Моят откъс беше първо действие на „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт и за мен не беше никак трудно да се справя с този откъс, защото тази опера беше моята дипломна работа, подготвена под ръководството на професор Драган Кърджиев – моя учител по актьорско майсторство. Когато кандидатствах за Софийската опера с Фигаро моя партньорка като Сузана беше много голямата българска оперна певица Екатерина Апостолова. Дотогава, в студентските си години, аз я знаех само от сцената. Знаех я като прекрасна Розина, прекрасна Джилда, Лучия в едноименната опера на Доницети. Също така я бях слушал и в постановката на Драган Кърджиев „Фиделио“ през 1957 година. Там пък за първи път чух Сийка Петрова като Леонора, а Екатерина Апостолова беше Марцелина...
Разбира се, какво знаех аз тогава за Екатерина Апостолова? Нищо, освен това, че когато видех името й на афиш, винаги отивах с интерес. Тя много често пееше тогава. Беше с хубава фигура, миньон, много пластична, много раздвижена, подчертано музикална. Знаех, че е от школата на Морфова-Прокопова и винаги отивах с голям интерес да я слушам...


За най-успешните роли на Екатерина Апостолова и за нейните звездни партньори на сцената на Софийската опера от средата на миналия век можете да научите любопитни подробности, ако чуете рубриката „Срещи, гласове, съдби“.
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов детски мюзикъл „Зайченцето бяло“

На сцената на Музикалния театър „Стефан Македонски“ на 5 и 10 декември от 11 часа ще оживее детският мюзикъл „Зайченцето бяло“ по музика на Румен Бояджиев-син и текст на Венелин Методиев, вдъхновен от едноименната песен на Леда Милева и Петър Ступел. „Нашата идея беше да направим серия от приказки, свързани с музикално-сценичния живот. Обърнахме..

публикувано на 02.12.21 в 12:05

Григор Паликаров – многостранен талант

В „Студио „Музика“ гостува Григор Паликаров – диригент, пианист и композитор, концертирал в почти цял свят: Европа, Азия, САЩ и Латинска Америка, на 30 ноември. Носител е на наградата „Златно перо“ през 2009 г., „Емил Чакъров“ – 2019, „Кристална лира“ през 2002, 2012 и 2017, както и „Златна лира“ за изключителен принос към българското музикално..

публикувано на 30.11.21 в 08:40

Програмата на еврокласик ноктюрно от 1 до 15 декември 2021

1 декември 3.00 часа – Жорж Орик (1899-1983), Трио за обой, кларинет и фагот. Изпълнява ансамбъл Мидвест (Дания). 3.14 часа – Бенджамин Бритън (1913-1976), Пан из „Шест метаморфози по Овидий“, оп. 49. Изпълнява Петер Кирщайн (обой). 3.16 часа – Ребека Кларк (1886-1979), Думка - дуо кончертанте за цигулка, виола и пиано. Изпълнява ансамбъл Мидвест..

публикувано на 30.11.21 в 08:15
Йонас Кауфман ролята на Радамес

„Аида“ със Сондра Радвановски и Йонас Кауфман от Париж

150-годишнината от първата премиера на операта „Аида“ от Верди трябваше да бъде увенчана с продукция на Парижката опера с Йонас Кауфман, Сондра Радвановски и Елина Гаранча (за първи път в ролята на Амнерис). Това трябваше да е и гвоздеят на сезон 2020/2021 година в Европа, според намеренията на новото ръководство на операта. Covid ситуацията обаче..

публикувано на 27.11.21 в 09:15
Сцена от 4 дейстие, 2 картина от операта „Аида“ на Джузепе Верди, в Palais Garnier, Париж, 1880 г.

„Аида” от Джузепе Верди, опера в четири действия

Либрето: Антонио Гисланцони Премиера: 24 декември 1871 година в Кайро Действащи лица: • Фараонът на Египет (бас) • Амнерис – негова дъщеря (мецосопрано) • Аида – етиопска принцеса, робиня (сопрано) • Радамес – египетски военачалник (тенор) • Рамфис – върховен жрец (бас) • Амонасро – цар на Етиопия (баритон) Действието се развива в Мемфис..

публикувано на 26.11.21 в 09:25
Подкасти от БНР