Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Излезе ново издание на „Реквием“ от Верди под диригентството на Зубин Мета

| обновено на 14.02.18 в 16:46

Можем само да благодарим на издателите, че на пазара сега се появи отново един от най-блестящите записи на  монументалната творба на Верди „Реквием“. Записът е осъществен преди 37  години в Ню Йорк. Реквиемът е изпълнен на 22-и октомври 1980 г. в Айвъри фишер хол под диригентството на Зубин Мета, а на 24, 25 и 27 същия месец е записан. Оттогава до днес този запис се смята за една от най-сполучливите  интерпретации на великата творба.

СнимкаС удоволствие слушах диска! Възхити ме преди всичко виждането на Зубин Мета върху творбата. Много емоционално, но и много стриктно звучеше, без излишна сантименталност, но и с много напрежение. За осъществяването на записа той разполага с един фантастичен оркестър, каквато е Ню Йоркската филхармония, която откликва на всеки изискван нюанс. Очарова ме хорът, непознат за мен - "Музика сакра хорус", ръководен от Ричард  Уестънбърг. Прекрасно пеене - спято и красиво, богато оцветено темброво, тънко нюансирано. Разбира се, в Реквиема трябва много да се говори за солистите, а те са познати майстори в областта на вокалното изкуство. Започвам с блестящия Пласидо Доминго - в прекрасна гласова форма, много артистичен, много стабилен, глас с неограничени възможности. Монсерат Кабайе използва всички присъщи на нея средства - гласът й е ангелски, красив, нежен. Във финала „Libera me“ е забележително нейното пианисимо! Всъщност нейната героиня е страдаща и примирена, спокойна, ангелски спокойна. Басовата партия с достойнство изпълнява дългогодишният солист на Метрополитън Паул Плишка, благородно и строго. Само мецосопранът Бианка Берини като че ли не е на висотата на това изпълнение, с тембъра си нейният глас се отделя, нарушава хармонията. Но въпреки това цялостно Реквиемът е прекрасно изпълнен.

Остава да добавя, че в приложената към диска книжка има пълни подробности за написването  на Реквиема от Верди. Някои факти са по-малко познати. Ето един от тях - след първото изпълнение на Реквиема в немски говорещите страни творбата се отрича. Критиците я намират за твърде оперна, с много външни ефекти. Даже големият немски диригент Ханс фон Бюлов обвинява Верди че е „най-големият  разрушител на италианския вкус“. Но само след няколко години Бюлов пише пламенно писмо на Верди, пълно с възторг пред неговото творчество и извинения за необмислените критики срещу Реквиема.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14