Педагогическото образование в България – перспективи и предизвикателства през ХХI век. Много се говори за необходимостта от реформи в образованието. Кой може да бъде успешен и адекватен учител и/или директор днес? Предстои дълъг път, но е добре да се започне отнякъде.
Проф. Сийка Чавдарова, председател на Постоянната комисия по педагогически науки и социални дейности към Националната агенция по оценяване и акредитация, гостува в "Нашият ден" и информира за работата на институциите: "Националната агенция по оценяване и акредитация има за свой ангажимент да оценява качеството на висшето образование в България. Нейната основна задача е акредитацията на висшите училища у нас."
Вече има ясно профилиране на кадрите, които излизат подготвени за учители и за директори – отделни професионални направления, обхващащи различните видове педагогически специалисти. "В момента има 5 висши училища, които подготвят директори, зам.-директори, 10 висши училища, подготвящи кадри в областта на второто професионално направление, 12 висши училища за кадри от третото професионално направление. Т.е. диференциране по професионални направления."
Учителската професия постепенно възвръща своя статут на желана и престижна поради обществения интерес към нея, повишаването на заплащането на учителския труд, и необходимостта от обновяване на педагогическите кадри в образователната система. Проф. Чавдарова разясни за практическата подготовка на всички учители: "У нас подготовката на учители е строго регламентирана. Всички, които се подготвят за учители, имат 5 задължителни изпита – това са дисциплините: педагогика, психология, приобщаващо образование, работа с информационни и комуникационни технологии в образованието, и методика на образованието по съответен предмет."
Експертът по училищна психология Панайот Рандев разказа за българското училище отвътре:
"Трябва да разделяме онова, което е на хартия в разни програми, от реалната практика. Ако гледаме цялата образователна система, има много прекрасни училища и учители. Но както при ходенето в планината, гледаме не колко бързо бяга първият, а колко бавно върви последният."
Панайот Рандев даде за пример уравнението на Нобеловия лауреат Хекман, което показва, че колкото по-рано инвестираме – в 2-3-4-годишни деца – толкова по-голяма е възвръщаемостта – тя достига до 5-10-15 пъти. "При нас е точно обратното – в гимназии и университети – инвестираме много, в детски градини и в начално образование – по-малко.
Бъдещите и настоящи учители учат повече методики, отколкото за управлението на класа. Готвим ги за ХХ, а не за ХХI век."
Какво липсва в подготовката на кадрите?
Панайот Рандев е категоричен, че трябва по-бързо да се осъвременяват нещата. "Последно време (10-15 години) е бум позитивната психология, позитивното образование. Аз това въобще не го виждам в учебните програми не само в университетите, а и в следдипломните квалификации. Също социално-емоционалното образование – вече в 30 държави то официално е влязло в учебните програми!
Прекалено голям акцент се поставя на знанията и донякъде на уменията. В една компетентност, освен знания и умения, влизат също и нагласи. А на четвърто място е как да приложиш тези знания и умения в една дузина специфични ситуации – тук трябват чисто практически умения. Над 90% от учителите не знаят как да се справят с проблемните деца. Училищният психолог е спешната помощ. А всеки учител би трябвало да има умения и в тази област."
Прекалено голям акцент се поставя на децата с проблеми. "В момента при близо 1 млн. деца между 3 и 19 години само 2% са деца със специални образователни проблеми (т.нар. СОП). Нямам време чисто технически да работя с останалите 98%. Това е при тази административна система. Може да се окаже, че едно надарено дете е занемарено. Трябва да има отделни програми – и то специализирани и за работа с надарените. Отбелязвам, че има разлика между надарен и изявен. Изявените ходят по олимпиади, кръжоци. докато надареният може да остане незабелязан."
Панайот Рандев акцентира върху необходимостта от експертно говорене и сравняване с другите държави и търсене на добри практики на всички нива.
Традиционно в средата на август, когато църквата почита Успението на Богородица, Кюстендил отбелязва празника Панагия - Въздигане на хляба. По този повод общинският отдел "Култура и духовно развитие" в Кюстендил организира днес ритуално замесване на Богородичен хляб. Събитието е част от културния форум "Панагия", който ще се състои утре. Обредните..
В ефира на предаването "Нашият ден“ актрисата Горица Радева и историкът Александър Середа споделят своите лични преживявания и впечатления от живота в Украйна по време на войната, представяйки различни аспекти от живота и предизвикателствата, с които се сблъскват. Горица Радева разказва как събитията в Мариупол я шокират и вдъхновяват..
Когато на младите хора не се говори за сексуалната им идентичност – разговор в "Нашият ден" с Троян Михайлов , куиър младеж и студент по социология, след промените в Закона за предучилищното и училищното образование срещу "джендър пропагандата". Да си куиър, по думите на Троян, е политическа позиция и отстояване на една антинормативност ...
Олимпийските игри, които са своеобразен празник на мира, разбирателството и човешкия дух, се превърнаха в арена на крайни емоции и остър сблъсък между истина и пропаганда. Въпреки всичко в Париж тази година възтържествуваха спортните и културни постижения на епохата. За спорта, олимпийските игри , скандалите, философията и културата ни на..
В "Часът на етиката", рубрика на предаването "Време за наука" беше обсъден скандалът, който избухна на Олимпийските игри, когато алжирската боксьорка Имане Хелиф и тайванската боксьорка Лин Ю Тин бяха допуснати до участие в турнира за жени, въпреки че преди това бяха отстранени от Световната боксова асоциация след хормонален тест. Темата е..
Катерина Тумбалова е носител на именната стипендия "Академик Ростислав Каишев" за "Постижения в овладяването на химията и химичните технологии". Тя е..
В "Часът на етиката", рубрика на предаването "Време за наука" беше обсъден скандалът, който избухна на Олимпийските игри, когато алжирската боксьорка..
Стартира кампанията "681 Причини", която ще се проведе през месеците август и септември, с цел да насърчи местните жители и туристи да открият културното..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg