„В тези безпрецедентни времена ние имаме удоволствието да излъчим за Вас бисове от паметни съботни матинета от миналото“. Така от оперната къща анонсират поредицата, в която представят избрани записи от спектакли и концерти, състояли се на сцената на Метрополитън през годините.
В съботната оперна вечер (6 юни, от 20 часа) ще излъчим два записа. Първият е на операта „Риголето“ от Джузепе Верди. Спектакъл на Метрополитън опера от 7 декември 2013 година с участието на солисти, хора и оркестъра на театъра, дирижирани от Пабло Ерас-Касадо. В главната роля на жестокия и с много остър език комедиант е покойният Дмитрий Хворостовски, единственото негово изпълнение на сцената на Метрополитън на тази коронна роля из баритоновия репертоар. Руският баритон е солист на Метрополитън 20 години, преди да напусне този свят през 2017. Неговият богат репертоар е с явно предпочитание към вердиевите герои. След последното си изпълнение в „Трубадур“ е изпратен атрактивно от оркестъра с дъжд от бели рози.
Българското сопрано Соня Йончева дебютира в ролята на Джилда само няколко седмици преди записа, който ще слушаме днес. Тя се завръща на сцената на Метрополитън всеки сезон в роли из „Бохеми“ и „Тоска“ от Пучини, „Травиата“, „Отело“ и „Луиза Милер“ на Верди, всички излъчени на живо.
Матю Поленцани, любимец на Метрополитън има почти 400 представления в своята над 20-годишна кариера в оперния театър. Американският тенор поема водещи роли в опери като „Любовен еликсир“, „Травиата“, „Ловци на бисери“, „Бохеми“ и мн. др.
Ще слушаме също гласовете на Щефан Кочан (Спарафучиле), Оксана Волкова (Мадалена), Мария Цифчак (Джована), Дейвид Крауфорд (Чепрано), Робърт Помаков (Монтероне) и други. Режисьорът Михаел Маер осъвременява спектакъла, като премества действието в 60-те години на 20 век. Херцогът е собственик на казино, Риголето е комедиант от неговия антураж, Монтероне е представен като арабски магнат. На фона на бляскавите неонови реклами се развива действието на драмата.
Съдържание на операта „Риголето“ от Джузепе Верди
С втория запис от Метрополитън се връщаме доста назад във времето. Годината е 1964, а точната дата 28 март, Великден. Изпълнението се състои в старата Оперна къща на Метрополитън. Реквиемът на Верди е включен в програмата заедно с „Парсифал“ от Вагнер. Президентът Джон Ф. Кенеди е убит предишния ноември и Метрополитън посвещават две изпълнения на Реквиема от Верди в негова памет. Солистичният екип включва Леонтин Прайс, Розалинд Елиас, Карло Бергонци и Чезаре Сиепи. Диригент е маестро Дьорд Шолти. Мецосопраното Розалинд Елиас почина в началото на май месец тази година на 90-годишна възраст. И това излъчване е посветено на нейната памет. Тя е солистка на Метрополитън от 1954 до 1996 и има почти 700 представления в повече от 50 роли. Няколко години след изпълнението на Реквиема от Верди двете, заедно с Леонтин Прайс, участват в световната премиера на операта „Антоний и Клеопатра“ от Самюъл Барбър, с която тържествено е открита новата сцена на Метрополитън в Линкълн център.
Сопраното Леонтин Прайс, също над 90-годишна в момента, е световно призната солистка, която нарича Метрополитън „свой дом“. Най-често изпълнява Вердиев репертоар, особено Аида. Италианският тенор Карло Бергонци е признат изпълнител на Верди, като само в Метрополитън се е изявявал в 11 различни роли. Басът Чезаре Сиепи също е Вердиев изпълнител. Интересен факт е, че той има най-много записи в Метрополитън в образи от Моцартови опери: Фигаро и Дон Жуан. На диригентския пулт е маестро Дьорд Шолти. 22 години той е Музикален директор на Чикагския симфоничен оркестър, а в момента на записа е Музикален директор на Кралската опера Ковънт Гардън.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg