Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Пласидо Доминго: Ако си почивам, ръждясвам

Пласидо Доминго
Снимка: ЕПА/БГНЕС

"Ако си почивам, ръждясвам" – това е мотото, което световноизвестният музикант, певец, артист, диригент, музикален ръководител, ментор Пласидо Доминго следва вече повече от шест десетилетия. На 21 януари той навърши 80 години.

„И за баските, и за арагонците се твърди, че са упорити, твърдоглави“, казва Доминго. „Това е полезно наследство за всеки, който прави кариерата си в сценичните изкуства.“ С особена сила това се оказва вярно за него. Неуморен и отдаден на музикалното изкуство, ден след своя юбилей Пласидо Доминго отново е на сцената въпреки трудностите от здравната обстановка в цял свят.

Невероятно е темпото на ангажиментите му като солист-изпълнител и диригент, което успява да поддържа над 60 години – превъплъщава се в над 150 роли, има над 4000 изяви, осъществени повече от 100 записа на цели опери, избрани арии и дуети, дискове с мултижанрова музика, директни телевизионни излъчвания на спектакли, които предизвикват огромен зрителски интерес. Заедно с колегите си Лучано Павароти и Хосе Карерас формират през 1990 г. триото Тримата тенори, с което привличат много нови почитатели на оперното изкуство.

Паралелно с музикантската си дейност Пласидо Доминго е отдаден на различни творчески и обществени каузи. С основания през 1993 г. конкурс „Опералия“ подпомага кариерата на много от водещите съвременни певци. Изнася многобройни благотворителни концерти за пострадали при различни бедствия. През 2010 г. Доминго става президент на Europa Nostra – асоциация, която се грижи за опазване на европейското културно наследство, а през 2012-а е избран за „Посланик на добра воля“ към ЮНЕСКО.

В очакване на предстоящо второ гостуване на Пласидо Доминго в България в края на лятото, съботната оперна вечер (23 януари от 20 часа) е посветена на неговото изпълнителско майсторство. Ще прозвучи операта „Аида“ от Джузепе Верди, в която Доминго си партнира с Анна Томова-Синтова, Бригите Фасбенден, Зигмунд Нимсгерн и др. Документален запис от 22 март 1979 от Мюнхен, под диригентството на Рикардо Мути.

Действащи лица и изпълнители:
• Фараона (цар на Египет), бас – Николаус Хилебранд
• Амнерис, негова дъщеря, мецосопран – Бригите Фасбендер
• Аида, робиня на фараона, етиопска принцеса, сопран – Анна Томова-Синтова
• Рамфис, върховен жрец, бас – Робърт Лойд
• Радамес, египетски военачалник, тенор – Пласидо Доминго
• Амонасро, цар на Етиопия, баща на Аида, баритон – Зигмунд Нимсгерн
• Главна жрица, сопран
• Вестител, тенор

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Джулиус Рудел и златните години на New York City Opera

На 6 март преди 100 години във Виена е роден Джулиус Рудел. През 1943 започва работа като корепетитор в току-що появилата се New York City Opera. Получава американско гражданство, а на 25 ноември 1944 се качва за пръв път на диригентския пулт. Заглавието никак не е случайно: „Цигански барон“ от Йохан Щраус. Познавачи твърдят, че духът на Виена, ароматът и..

публикувано на 06.03.21 в 08:15
 Явор и Калоян Куманови

Още двама талантливи творци станаха „жертва“ на радио блицинтервю – Калоян и Явор Куманови

Родени в Добрич с разлика от около пет години. Историята им с изкуството започва с музиката и любовта към акордеона. Завършват музикална паралелка на средно училище „Климент Охридски“ в родния си град, със специалност „акордеон“. В Пловдив и двамата завършват АМТИИ със специалност музикална педагогика. След завършване на Академията..

публикувано на 05.03.21 в 18:55

Детски спектакъл-фентъзи „Вълшебната гора“

Имало едно време... Така започва всяка приказка. Ето и тази. „В гората малката Гъбка тъгува – иска да опознае света, да играе, да открива приятели, но е неподвижна. И ето, че Вълшебникът ще и помогне да се движи, но и ще ѝ даде ценен съвет: „В гората има и добри и лоши неща и тя трябва да ги опознае, но и да се пази…“ И наистина ще срещне..

публикувано на 05.03.21 в 12:15

Фредерик Шаслен: Един оркестър, това е най-красивият инструмент

„Последният път, когато дирижирах симфония № 3 на Малер, бях впечатлен, докато гледах и слушах соло тромбона от първа част. Мислех си: „Уау, това е може би голямото соло, което всички тромбонисти учат и свирят, и със сигурност най-дългото и най-известно соло в оркестровата литература. И така, защо да не го развием в по-дълго парче?“ Така се раждат..

обновено на 05.03.21 в 09:11
Марин Големинов, Панчо Владигеров и Любомир Пипков

Вечната българска класика: Опус първи – опус последен

В предаването „Музикални вечери“ на 5 март от 19.30 часа ще звучат творби от тримата големи български композитори: Панчо Владигеров, Любомир Пипков, Марин Големинов . То е своеобразен, символичен поглед върху творчески евюлюции, които показват как още в първите опуси е заложена формулата на цялостното творческо разгръщане на тримата автори. •..

публикувано на 05.03.21 в 09:05