Как се промениха потребителските нагласи заради пандемията от Covid-19? На 15 март се отбелязва Световният ден на потребителите.
На този ден преди 62 години за първи път са формулирани основните права на потребителите: Правото на безопасност; Правото на информация; Правото на избор; Правото да бъдеш чут. През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права: Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им; Право на неподвеждаща реклама; Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени; Право на договори без неравноправни клаузи; Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни; Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина; Правото на сдружаване.
За кампанията на Потребителския интернационал по повод Световния ден на потребителя за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса и новите европейски директиви, които бяха приети наскоро в България, коментар в "Нашият ден" прави Игнат Арсенов, директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“ в КЗП:
"През текущата година има някои тенденции – намаляло потребление на определени видове стоки и услуги и повишаване на други. Наблюдава се известно разместване. Като цяло потреблението се е свило. Хората потребяват по-малко услуги и по-основни – като храни например. От друга страна, имаше много проблеми, свързани с туризма, особено с организирани почивки, туристически услуги и подобни, където потребителите срещнаха проблеми и имаше много запитвания, свързани с правата на потребителите. След това имаше огромен спад на жалбите по обясними причини.
Имаше много запитвания на потребителите, свързани с цените на услугите, с т.нар. "предпазни средства". Също имаше многобройни жалби от потребителите, свързани с онлайн пазаруването, абсолютно разбираемо. Проблеми с доставките, с цените на стоките, с връщането на парите при връщане на стоките – това бяха основните проблеми на потребителите."
Потребителските нагласи – промени
"Годината основно беше белязана основно с увеличаване на онлайн пазаруването. Това е тенденция, която върви от години и се изостри доста през текущия период. Един от основните акценти и на Комисията на потребителите, и на държавата като цяло, беше извършването на много съвместни проверки – комплексни проверки с цел да се види, че въпреки пандемията държавните органи са на линия и следят за нарушаване на правата на потребителите."
Онлайн пазаруването – по-безопасно
"Да, наистина, контролът върху онлайн пазаруването се засили. Потребителите все повече знаят своите права в тази област, но все пак трябва да внимават. По интернет е по-лесно и да се направи сравнение между предложенията, магазините и търговците. Да не забравяме, че каквото и да купим, с едни малки изключения в закона от чисто обективен характер, можем да го върнем в 14-дневен срок, така че защитата ни е голяма."
Кампанията за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса на Потребителския интернационал
"Потребителският интернационал е международна организация, в която членуват всички потребителски неправителствени организации от различни държави в света. Това наистина е кампания, която ще засегне по-голяма част от земното кълбо. Темата за замърсяването на планетата с пластмаса има глобален характер. Справянето с този проблем, който нараства, ще зависи от усилията на всички правителства, на бизнеса, на потребителите... Във фокуса на потребителите трябва да се постави този проблем, за да се справим с него."
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
В редакция "Хумор и сатира" акъл имаме много и щедро го раздаваме, не ни се свиди. Огледаме се, видим област, където явно се нуждаят от акъл и веднага ставаме мозъчни донори, така да се каже. За съжаление често пъти акълът ни се отхвърля, не влиза в работа, което си личи навсякъде у нас. Това обаче не ни разколебава, продължаваме да раздаваме в..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как фалшивите, подвеждащи и изфабрикувани новини се разпространяват по различен начини в различните общности? В "Работилница за журналисти" на АЕЖ - България беше представено ново проучване на..
В Деня на патентоване на първата електрическа самобръсначка и първото изкуствено кръвопреливане в света, гост в студиото е Илиана Типова – отличник на випуска на 10-ия майсторски клас по радиожурналистика на БНР. Тя е автор и водещ на предаването за туризъм и хоби на Радио Кърджали "Накъде в неделя". За връзката между Граф Дракула, Хелоуин, гробищата..
Епигенетиката изучава изменения в гените, които не се дължат на промени в ДНК последователността. Тези промени могат да бъдат предизвикани от външни фактори – въздух, стрес, хранене, и в някои случаи се предават на следващите поколения. За епигенетичните фактори и тяхното овладяване в изпълненото със стрес ежедневие в "Terra Култура" говори..
От 2 декември всеки понеделник между 8:30 ч. и 9 ч. в ефира на "Нашият ден" ще гостуват български иноватори със зелена бизнес ориентация. Поводът е първото национално проучване на Move.bg "Зелени решения от България 2024" . За "зелените решения" в бизнеса и данните от проучването в предаването разговаряме със Саша Безуханова –..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg