Галерия „Структура“ представя един мащабен и интересен проект на художника Иво Бистрички, един от значимите съвременни български артисти. Изложбата, включва най-новата серия творби на художника, озаглавена „Сградите в нас“.
Иво Бистрички съзнателно остава в полето на чистата живопис. Това е еднопортретна галерия на сгради на властта, от различни исторически периоди: Мавзолея и Партийния дом (сега Министерски съвет), Триумфалната арка, Луксорският обелиск в Париж, Портата на небесното спокойствие от площад „Тиенанмън“, Партенона в Атина и др. Използвайки единствено средствата на живописта, той премахва декоративните детайли и разголва обектите си до крайност. В изложбата няма човешко присъствие. С изключение на Автопортрета на художника, изобразен без очи и чийто череп наподобява геометрична постройка.
Кураторът Мария Василева пише за експозицията: „В картините духът е изместен от архитектурните изображения на властта, в повечето случаи символи на победи и завоевания, на войни и надмощие, но мъртви по своята същност... Цветовата символика не е търсена случайно, но подсъзнателно доминира червеното – цвят на триумф, но и на кръв…“
В интервюто на Иво Бистрички за „Артефир“ той съзнателно не изреди тези сгради, защото искаше да представи общото, символите на властта, като предупреждение за обезличаването на човешката същност. Чуйте какво каза още.
Какво превръща медийните сензации в неразрешени загадки? Кое в действителност наричаме "феномен" и нужни ли са непременно отговори на всички въпроси? Едва ли ще прозвучи като изненада за някого, че колкото по-загадъчни и необясними са някои случаи или явления, толкова по-силно те провокират любопитството и желанието ни да се доберем до истината. Коя..
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от една обикновена случка той прави нестандартна история." В тях диша големият град, често заплашителен и груб. Там сякаш няма място за чувства и нежност, но писателят успява да ни срещне и с такива..
Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси. В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..
"Започнах да правя тези фотографии в личното време на града – в затишието. Преди Коледните празници, веднага след Нова година, до началото на летния сезон. Последните няколко портрета направих в меката есен, когато всички си отдъхнахме от горещото лято на 2024 година. Изложбата става сега през ноември. Тя е предназначена за очите и сърцата на хората,..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
"Безсъдбовност" е най-известният роман на унгарския писател от еврейски произход Имре Кертес. Това е първата книга от неговата трилогия за Холокоста,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg