„В историята на българската литература са добре известни начинанията по каталогизиране на актуалната литературна продукция за определени календарни години, намерили своите първи печатни публикации в авторитетни периодични издания. Като жест именно на такава традиция, в списание „Страница“ започнаха да се появяват годишни обзори на прозата и поезията от началото на новия 21-ви век“, пише в уводните си думи „За тези страници“ Гергина Кръстева. Тя прави от 2012 година такива годишни обзори на българската поезия на страниците на списанието.
Закономерно те се появиха като втора книга на Сдружение „Литературна къща“, Пловдив, което издава и сп. „Страница“. Получила се е много интересна и полезна книга „Гласове и страници от вчера“. Редовните му читатели ще видят, че, събрани в едно книжно тяло, тези рецензии придобиват още качества. Те се сговарят, дебатират едни с други, очертават една по-цялостна картина на българската поезия, посочват имена и тенденции, издателски практики, конкурси и награди.
Разбира се, малко хора си дават сметка, че да се проследи тази литературна продукция от около 300 стихосбирки (вижте библиографията в края на книгата), да се напишат текстовете за тях, да се обобщят отделните години е къртовски труд и дълбоко познаване на литературния контекст, на литературната традиция, както и възможности за надзъртане в литературното бъдеще.
Бавна, самотна и трудна е работата на литературния „наблюдател“, микроскопска и без очаквания за благодарности. Но трябва да благодарим на доц. д-р Гергина Кръстева за усилията и всеотдайността, довели до книгата ѝ „Гласове и страници от вчера“, защото по думите на проф. Никола Георгиев, когото цитира – „добрата литературна история не само описва литературния процес, но и се включва в него, става част от него“. Страниците от „вчера“ след време ще са част от литературната ни история.
Чуйте Гергина Кръстева.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg