Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музеят на хумора отказва реклами и спонсорства от компании за изкопаеми горива

Музеят на хумора и сатирата в Габрово няма да приема реклами и спонсорства от компании за изкопаеми горива. От институцията заявяват, че това е отговорно решение, с цел да се намали дезинформацията за замърсяването и за климатичната криза. Решението идва след съвместна работа по кампаниите на "Грийнпийс" - България, свързани с енергийния преход от замърсяващите и подклаждащи климатичната криза изкопаеми горива към чисти възобновяеми енергийни източници.

Една от тези кампании е Европейска гражданска инициатива за забрана на рекламирането и спонсорството от компании за изкопаеми горива

"Културните институции трябва да са водачи на мнение. Да бъдат смели, решителни и независими просветители, а не проводници на заблуди. По тази причина приветстваме отказа на Музея на хумора и сатирата от реклами и спонсорство от компании за изкопаеми горива. Това е смело и отговорно решение в борбата със заблудите и климатичната криза. Отправяме призив и към останалите музеи, галерии, концертни, спортни и други зали и институции да последват този пример и също да заявят своята независимост от индустрията на изкопаемите горива“, коментира Лора Фучеджиева, която координира кампанията за България.

"Поддържането на широка и пълноценна културна програма изисква солидни средства и усилия. Събитията ни трябва да са достъпни, за да можем да изпълняваме основните си функции, осигурявайки достъп до култура на възможно най-широк кръг от хора. Но освен тази отговорност, ние носим и отговорност по отношение на света, в който живеем. Не можем да допуснем чрез нас замърсяващи и вредящи на климата компании да се опитват да изпират имиджа си. Затова в годината на нашата 50-годишнина и на 25-ото Габровско биенале на хумора и сатирата, което е изцяло посветено на устойчивия начин на живот, ние официално се отказваме от рекламите и спонсорствата от компании за изкопаеми горива“, заяви Маргарита Доровска, директор на музея.

Тази инициатива на Музея на хумора и сатирата е част освен от партньорството с "Грийнпийс" - България и от принципната визия за устойчиво развитие на музея. От институцията скоро планират да излязат с декларация за следване на екологична мисия, според която всички дейности в музея ще бъдат подлагани на оценка за устойчивост, а обществеността ще бъде въвличана в зелени каузи.

"Грийнпийс" - България и Музеят на хумора и сатирата отправят призив и към хората да подпишат петицията за забраната на реклами и спонсорства от компании за изкопаеми горива. Целта е до октомври тази година да се съберат един милион подписа на граждани от Европейския съюз. Тази подкрепа ще задължи Европейската комисия да разгледа предложението и да реши какви действия да предприеме. Европейската гражданска инициатива е официален инструмент на Европейския съюз, чрез който хората могат да заявяват позиция и да накарат институциите да предприемат промяна.

От "Грийнпийс" - България споделят, че вече съществува тенденция различни организации да се отказват от рекламите и спонсорствата от компании за изкопаеми горива. Така например Кралската Шекспирова трупа във Великобритания се отказа от спонсорството от "Бритиш петролеум“ през 2019 г. Всекидневникът „Гардиън“ обяви в началото на 2020 г., че вече няма да приема реклами от компании за изкопаеми горива и че е първата голяма световна медия, която прави нещо подобно.

"Крачка" към Холандия – Амстердам и Хага забраниха рекламите на изкопаеми горива на спирките на градския транспорт и в градските пространства през 2021 г. Отново в тези два града Музеят на Ван Гог и Музеят "Мавриций" се отказаха от партньорството си с "Шел" през 2018 г.

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. д.н. Любомир Стойков и д-р Петър Шойлев след защитата на дисертацията.

Избрано: Българин на 88 години с докторантура: Петър Шойлев доказва, че никога не е късно

През август в  "Нашият ден" припомняме едни от най-интересните разговори, прозвучали в ефира на предаването. Сред тях е този с 88-годишния Петър Шойлев, наскоро завършил докторантура във Факултета по журналистика на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Той доказва, че никога не е късно да се учиш и да се стремиш към нови върхове...

публикувано на 27.08.24 в 11:35
На път към Черни връх

129 години от основаването на Българския туристически съюз

Преди 129 години на Черни връх е основан Българският туристически съюз от Алеко Константинов. За заветите на Щатливеца  и бъдещето на планинския туризъм в България разговаряме с Лъчезар Лазаров – изпълнителен секретар на БТС. Организираното туристическо движение цели участниците в него да опознават България, като същевременно култивират в..

публикувано на 27.08.24 в 09:57
Най-малко двама души са били убити при руски ракетен удар по цивилна града в Кривой Рог.

Втора поредна нощ на руски удари с дронове и ракети в Украйна: Нови атаки по критична инфраструктура

За втора поредна нощ руската армия осъществява масирана атака срещу Украйна с ракети и дронове. Вчерашният ден бе белязан от удари по енергийни съоръжения и критична инфраструктура в най-малко 10 региона на страната. Ракетен удар в град Кривой Рог доведе до смъртта на двама души. Съединените щати осъдиха действията на Русия, като президентът Джо Байдън..

обновено на 27.08.24 в 09:48
Захарно сорго

Как се прави маджун от захарно сорго?

Как се прави маджун или петмез от захарно сорго? Фондация "Ботаника Лайф" съхранява традицията за производство – разказва в "Нашият ден" учредителят  Апостол Апостолов .   Маджунът изчезва в нашето съвремие, тъй като малко българи отглеждат захарно сорго и познават технологията за обработката му. В миналото в много села е имало маджунарни,..

публикувано на 27.08.24 в 08:55