Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Алгоритми и творчество

Визуален артист, писател на игри и учен в областта на данните обсъждат изкуствения интелект, машинното обучение и визуалните изкуства.

Изкуственият интелект (ИИ) се използва в много различни области, включително в изкуството и дизайна.

ИИ се използва в различни области, за да дава представа за поведението на потребителите и да дава препоръки въз основа на данните. Например алгоритъмът за прогнозно търсене на Google използва данни за минали потребители, за да предвиди какво ще напише потребителят след това в лентата за търсене. Netflix използва данни за минали потребители, за да препоръча какъв филм може да иска да види следващия потребител, като по този начин го привързва към платформата и увеличава времето за гледане. Facebook използва минали данни на потребителите, за да дава автоматично предложения за маркиране на вашите приятели въз основа на чертите на лицето в техните изображения. ИИ се използва навсякъде от големите организации, за да улесни живота на крайния потребител. Употребите на изкуствения интелект най-общо биха попаднали в категорията за обработка на данни, която включва следното:

Отговор: Изкуственият интелект се използва в различни отрасли в световен мащаб. Някои от отраслите, които са навлезли дълбоко в областта на изкуствения интелект, за да намерят нови приложения, са електронната търговия, търговията на дребно, сигурността и наблюдението. Спортни анализи, производство и производство, автомобилостроене и др.

Машинното обучение се използва все повече в света на изкуството.

Което поражда следващия въпрос: добро нещо ли е това? А дали всеки нов инструмент в изкуството е нещо добро? От една страна, той може да направи традиционната версия на творчеството по-малко популярна. В икономиката това се нарича творческо разрушение, при което нов инструмент или техника унищожава използването на по-стария. Но от друга страна, и от това следва, че единственият начин, по който можем да се движим напред, е като възприемаме новото. И тук изкуственият интелект е нещо ново. Затова и тази техника никога няма да заличи напълно други, по-традиционни форми на творчество. Просто няма толкова много специалисти по данни (въпреки това, което може да изглежда понякога).

"Мястото, на което мога да си представя, че машинното обучение работи за един художник, би било не в развиването на независима субективност, като написването на стихотворение или създаването на изображение, а всъщност в запълването на пропуски, които са свързани с труда, като начина, по който работи Photoshop с различните инструменти, които можете да използвате."

Науката за данните се използва, за да помогне на художниците да вземат по-добри решения.

Науката за данните е свързана с използването на данни, за да се създаде възможно най-голямо въздействие за вашата компания. Въздействието може да бъде под формата на множество неща. Може да бъде под формата на прозрения за гледането на аудиторията, която Netflix минира, за да създаде оригинален сериал, или под формата на препоръки за видеоклипове за YouTube. Сега, за да направите тези неща, трябва да направите сложни Модели, да напишете код и да използвате инструменти за визуализация на данни.

Свързвам науката за данните с обичайните за вас индустриални области – финанси, маркетинг, здравеопазване и др. Но наука за данните за творческа работа, като например изкуство, писане, музика или дори дебатиране? Това звучи твърде футуристично, за да е актуално за учените, занимаващи се с данни в момента.

* Текстът и изображението към публикацията са генерирани от алгоритъм на базата на едни и същи ключови думи. В последствие текстът е преведен посредством инструмент за машинен превод и е публикуван без редакция.

Разговорът с Андрей Тагарев, Красимир Терзиев и Емануил Томов е осъществен без дигитална намеса и може да бъде чут в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ

Носталгия по бунта

"С криле обърнати към Рая" е дебютната изложба на Георги П. Павлов, която може да се види в пространството на галерия "+359". Тя полемизира факта, че революционният, утопичният и бунтарският заряд на младежките субкултури от миналия век е загубен. "Тези субкултури все пак са успявали да влияят на обществото и да променят някакви неща, а днес..

публикувано на 01.10.24 в 17:10

"Портрети отвисоко" на Руфина Ву и Щефан Канъм

Фотографии и архитектурни планове на незаконни постройки по покривите на високите сгради в Хонконг показват в  проекта "Портрети отвисоко" Руфина Ву и Щефан Канъм. Експозицията е в столичната галерия "Синтезис".  Архитектурните планове са начертани от Руфина Ву, която е архитект, родена е в Хонконг и често превръща в изкуство собствените си наблюдения..

публикувано на 01.10.24 в 16:46

Боян Тончев и неговият "Безкраен свършек на света"

Боян Тончев е журналист, писател и сценарист. Той е възпитаник на Софийския университет, където е завършил философия. Работил е като сценарист в телевизионното предаване "Господари на ефира", бил е и редактор в "Дневник". В момента работи за "Свободна Европа". Автор е на сборниците с разкази "Безкраен свършек на света", "Животът като следобедна дрямка"..

публикувано на 01.10.24 в 16:06

Пътят на сърцето във филма "Сватба" по Николай Хайтов

Постановъчен костюмен филм, който не сме гледали от години в българското кино – така критиците определиха филма "Сватба" на Магдалена Ралчева. Той получи наградата на гилдия "Критика" към СБФД на 42-рата "Златна роза" заради достоверността си и изисканата си стилистика. Филмът е екранизация на едноименната творба на Николай Хайтов от сборника му..

публикувано на 01.10.24 в 12:57

Пътешествие до Виена в Световния ден на кафето

През 2011 година виенските кафенета са включени в списъка на нематериалното културно наследство на ЮНЕСКО. На 1 октомври, когато традиционно се отбелязва Световният ден на кафето , мислено се отправяме на пътешествие във времето и пространството – в красивата атмосферата на XIX век, която все още може да бъде усетена в австрийската столица...

публикувано на 01.10.24 в 09:28