Фрагментът се признава като литература и философия, но, от друга страна, сякаш стои изтикан встрани. А новата книга на проф. Пламен Антов е изтъкана от фрагменти.
"Фрагментът, като съдържание на понятието, е нещо много необхватно практически под каквато и да е дума. Той винаги излиза извън всяка дефиниция, в която го сложиш – и във вертикален исторически и генеалогически план, и в собствената си същност, като жанр. Не се наемам да давам дефиниция, макар че реално точно това правя в тази книга. Но го правя отвътре на жанра – по фрагментарен начин. И точно това казва заглавието." – споделя авторът своите интенции.
Книгата съдържа фрагменти на всякаква тема и във всякакъв стил – има философски фрагменти, прозаически и поетически фрагменти. Има и една нишка, която тече през цялото време – метафрагменти и рефлексии върху самия жанр. Те сами по себе си не са концептуално кохерентни, различни са и взаимно си противоречат, което е част от природата на фрагмента.
"Фрагментът, фрагментарно 2020" на проф. Пламен Антов ще бъде представена тази вечер (9 февруари) от 18 часа в Институт Лист - Унгарски културен институт.
"Повече от всяка друга, една книга с фрагменти не съдържа нищо извън себе си точно защото повече от всяка друга съдържа само минимална част от себе си – необходимото и достатъчното. А ако нещо все пак би могло да се добави, то бездруго ще е вече казано. Например, че това е именно книга, макар и книга с фрагменти, външно рамкирана от една календарна година (способ, комай единствен способен да дисциплинира поне относително една толкова недисциплинирана книга, каквато е книгата с фрагменти). Но това е и изследване на жанра, защото не инак, а просто по силата на естественото съответствие между формата и съдържанието една монография върху фрагмента може да бъде само фрагментарна.
Фрагментът е най-играещият жанр и играта е непоклатимото му алиби. Той винаги е по-голям от себе си и по-малък от себе си. Това го отличава от афоризма, който е самотъждествен.
Книгата си поставя двояка задача: от една страна, да дефинира тъй наречената форма "фрагмент" като литературно-философски жанр. А от друга, да ни предложи широк набор от текстове като илюстрация на този жанров тип. Но както се оказва – и като интересно самò по себе си четиво. По силата на самия си обем и на своето калейдоскопично разнообразие този сякаш мислен като втори аспект на книгата надделява над първия и властно привлича читателското внимание. Ето така представя книгата проф. Александър Шурбанов, който е рецензент, както и гост на премиерата тази вечер.
А според проф. Каприев, също рецензент и гост, това е "...едно широко, трудно разграничимо поле между теоретично-аналитичното, белетристично-есеистичното и лирическото, от трета. Непременно трябва да се забележи езикът – български език от много високо качество."
Разбира се, участват и авторът Пламен Антов, както и издателят Мартин Христов.
В "Артефир" Пламен Антов разказа повече за "Фрагментът, фрагментарно 2020" – чуйте в звуковия файл.
Пламен Антов (1964) е проф. д. ф. н. в Института за литература при БAH, поет, писател. Автор на около 200 научни публикации и на няколко монографични изследвания: върху българския постмодернизъм (2010, 2016), Яворов и Ботев (2009), Емилиян Станев и Мартин Хайдегер (2019–2021), „До Чикаго и назад“ и „Бай Ганю“ (2021), както и на 13 книги с поезия, разкази и пиеси. Пътешественик.
Снимки – изд. Ерго и Институт Лист - Унгарски културен институт
В епизод 567 "Трамвай по желание" среща своята публика с универсалния сценичен талант Атанас Палюшев. Кой е Палюшев? В своя творчески профил Атанас е лирико-драматичен тенор, школуван в класическото пеене. Завършва първо ВИТИЗ, а после и Консерваторията със специалност оперно пеене. Специализира в прочутото Миланско оперно училище към..
Живеем насред бързо развиващи се технологии, крайни социални нагласи, влияния на глобални тенденции, променящи възприятията и взаимодействието ни със света. За културата на младите българи, за живота на сцената и извън нея и за влиянието върху следващото поколение в "Нашият ден" разговаряме с актьора Филип Буков . Буков е познато лице от..
Как се създава достъпна театрална среда за деца в неравностойно положение – разговор с режисьора и сценограф Олег Степанов и с актьора Владимир Богданов от театралната компания The Balkan Theatre Factory . The Balkan Theatre Factory подкрепя достъпа на деца в неравностойно положение до театъра чрез инициативата "60 от сърце", която..
Гергина Иванова Дворецка e журналистка и поетеса, родена в София. Завършва Софийската гимназия с преподаване на френски език и българска филология в Софийския университет "Свети Климент Охридски”. Още като студентка започва работа в тогавашната "Младежка редакция" на програма "Христо Ботев". Целият ѝ професионален път е свързан с БНР. Още през 1990..
В нашата история, но и в световната такава, артбохемството е особен фактор. Соцбохемството беше и проява на стихиен хедонизъм в творческите среди, но и акт, понякога, на свободомислие и еманципация от идеологическите канони. Говорим за всичко това въз основа на културния и творческия живот във Варна през десетилетията на социализма. Повод е и книгата..
Жителите на троянското село Черни Осъм са обезпокоени от развитието на проекта за изграждане на язовир в близост до населеното място. В "Нашият..
Световноизвестният гръден хирург проф. Валтер Клепетко, който до пенсионирането си бе ръководител на катедрата по хирургия в Университетската болница..
"Какво отлагате на ежедневна база?", пита психотерапевтът Алис Русева и съветва това да бъде първият въпрос към себе си при симптоми на тревожност, които..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg