Eмисия новини

България застава на квантовата карта на света

Академичният съвет на СУ взе единодушно решение за създаване на Център за квантови технологии. Той ще се финансира изцяло на проектен принцип предимно с европейски средства

Снимка: Pexels

Доскоро за квантовите технологии се говореше по-скоро хипотетично и като на нещо от бъдещето, но квантовата революция е на прага ни и имаме шанс да не сме в догонваща позиция.

Център за квантови технологии ще бъде изграден към Физическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски", неговата амбиция е да създава научна продукция не само в рамките на факултета или страната, а и да е важен фактор в развитието на квантовите технологии в Европа. Центърът ще развива три основни направления – квантови компютри,квантови симулатори и квантови сензори.

Акад. Николай Витанов и Иво Михов
"Разликата между суперкомпютрите и квантовите компютри е като между автомобил и самолет – ако отиваш на работа, автомобилът върши работа, но ако искаш да стигнеш до Токио, по-добре е да вземеш самолета", каза за "Лабиринти на познанието" докторантът на физическия факултет Иво Михов, който е едва вторият българин, работил на квантов компютър, а след броени дни излиза втората му статия с резултати, измерени на IBM Quantum, в едно от най-добрите списания по физика.
Иво и неговият научен ръководител чл.-кор. акад. проф. дфзн Николай Витанов са сред учените ни, които показват, че и в България може да се прави наука на световно ниво.

Акад. Николай Витанов ръководител катедра "Теоретична физика" при Физическия факултет на Софийския университет, академик на Българската академия на науките в направление "Физически науки", водещ световен учен в областта на квантовата информатика, сред първите 2% на най-добрите учени в света според класацията на Станфордския университет. През 2014 г. е избран за член-кореспондент на БАН, създател е на първата група в България по квантова информатика, чиито основни интереси са насочени към разработване на квантови алгоритми, квантови симулации и квантови сензори.

По публикацията работи: Росица Михова

Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Русенският Образцов чифлик, днес Професионална гимназия по селско стопанство "Ангел Кънчев"

С указ № 374 от 13 декември 1879 г. на княз Александър I Батенберг, само година след Освобождението, започва историята на първото професионално училище в свободна България. Тя продължава и днес в Професионалната гимназия по селско стопанство "Ангел Кънчев". Само по себе си такова дълголетие е забележително, още повече, че училището оцелява във..

публикувано на 13.07.24 в 12:05

Програмиране на изкуствен интелект ще изучават във 2-ро СУ "Акад. Емилиян Станев"

"За учебната 2024-2025 година във 2-ро СУ "Акад. Емилиян Станев" е утвърден държавен план-прием за обучение по специалност "Програмиране на изкуствен интелект", а това означава, че нашите ученици могат да придобият професия програмист на изкуствен интелект от направления компютърни науки", съобщи в предаването "Следобед за любопитните" д-р..

публикувано на 12.07.24 в 17:50

Как да запаметяваме информация лесно?

Рубриката "Епизоди от живота" на предаването "Нашият ден" насочва слушателското вниманието към нещо любопитно – мнемониката . Понятието се отнася към разнообразните техники за запаметяване на информация – за тях разказва Емилия Сотирова от психологичен център SOVA. Често в ежедневието човек изпитва затруднения да запомня факти, числа, имена..

публикувано на 12.07.24 в 09:21
Маршал Петен и първото правителство на режима на Виши през юли 1940 г.

Под сянката на Виши

На 10 юли 1940 г. във Франция е установен режимът на Виши – марионетното на нацистка Германия правителство на маршал Петен, което влиза в колаборация с окупаторите след разгрома на френската армия (въпреки надеждите, които е вдъхвала линията "Мажино"). За около 5 години страната се оказва под немски ботуш, който факт дълго време определя..

публикувано на 10.07.24 в 17:35
Д-р Пламен Димитров

Попитай психолога: За целувката и психичното здраве

В международния ден на целувката слушателите на "Семейно радио" се срещнаха с въпроси и отговори в първото издание на рубриката "Попитай психолога". Д-р Пламен Димитров анализира ключови аспекти в контекста на целувката и психичното здраве и подкрепи ефирната консултация с конкретни казуси – чуйте в звуковия файл.

публикувано на 10.07.24 в 10:15