Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Скоростна магистрала, жп линия и пристанище са заложени в мегапроекта "Дунав-Егея"

Снимка: БГНЕС

Мегапроектът "Дунав-Егея" се представи кърджалийската общественост. Проектът бе презентиран от Румен Марков, управител на фирмата-проектант. Целият мегапроект включва, скоростна АМ "Дунав-Егея", жп линия с високоскоростни влакове, както и изграждане на пристанище "Мароня". 
Да започнем отзад напред. Пристанището "Мароня" ще се намира до гръцкото селище със същото име: 
 Пристанището на Егейско море е между Мароня и Портолагос. Ние сме го нарекли пристанище „Мароня“, защото е най-близо до това населено място. Това ще бъде голямо пристанище от мащаба на северноевропейските пристанища, много по-голямо от пристанището в Бургас, около 7 пъти по-голямо от това в Солун. Захранването на това пристанище, на този нов транспортен коридор със стоки ще бъде от Суетския канал до Балтийския регион, до Централна и Северна Европа. В момента стоките преминават през Средиземно море, през Гиблартар и отиват на северните пристанища, след което навлизат в тази част на ЕС. Проектът е на база на икономическа основа, не е просто една идея, която е красива. Направени са съответните предварителни проучвания. Установени са какви ще бъдат товарите по видове, установени са как ще бъдат транспортирани и на тази база се оказа, че е икономически изгодно да се реализира този проект. 


Друга стъпка на проекта е изграждане на "Южно Северен поток" - новата железопътна линия, която основно е предназначена за товари: 

"Южно Северен поток" е новата високоскоростна железопътна линия, която е с огромен капацитет от товари, която свързва двете пристанища и захранва централната част на ЕС със стоки. Междурелсието на жп линията е същото както в България, както в ЕС, но всички останали параметри на жп линията са по-различни. Влаковете са с дължина 1800 м. ЖП линията и подвижния състав са предвидени за скорост 200 км/ч. за товарни влакове, 250 км/ч. за пътнически. Потенциално няма толкова много пътници, че да наситят тази жп линия с пътувания. Основно тя е предназначена за товари, но една хубава жп линия не е правилно да не се ползва и за превоз на пътници. ЖП линията минава източно от Комотини, след това влиза в 11-километров тунел, който започва от южната част на планината Родопи и излиза малко над Кирково. След това линията преминава покрай Момчилград. В Момчилград сме предвидили нов голям логистичен център. Самата гара ще е около 4 км дълга, така, че да може да приеме и влаковете, за да може да се извършва тази логистична дейност. Следващата гара на линията е при Сираково, след това Чирпан, при Копринка до Казанлък, Габрово, Павликени, между Белене и Свищов напуска България и отива в Румъния. 



Новата автомагистрала "Дунав - Егея" ще свърже Дунав мост с Маказа и „ще стопи“ разстоянието между тях до 2 ч и 50 минути с лека кола и до 3 ч 55 мин с товарна.  Целта е да се преведе транзитния трафик в направление север - юг от Северна, Централна, Източна Европа и България към  Гърция, Турция и Близкия изток, да се отвори нова търговска врата към Източното Средиземноморие. Дължината на скоростното трасе е 367, 285 км  от които почти цялата 327, 865 са на българска територия. Магистралата е предвидено да започва от Дунав мост при Русе и да завършва при бъдещето пристанище на Мароня. Ще има 38 пътни възли, 33 тунела, над 55 км мостове и виадукти и т.н. Заложена е реконструкция на границата Дунав мост и изграждане на два нови гранични пункта на Маказа от българска и гръцка страна. 
Ето какво ще бъде трасето около Кърджали: 
Пътният възел е на бул. България. Това е началото на ОЦЗ, тук се намира и градската пречиствателна станция. Пътният възел е направен така, че да могат от промишлената зона, от гарата и от тази част на Кърджали, автомобилите да се качат на магистралата и да тръгнат в северна посока или да тръгнат в южна посока. На мост преминава през яз. „Студен кладенец“, минава при летището и тук има следващ пътен възел, който е на път I-5 в тази му част, където е еднопосочно движението. Създаването на магистралата, просто лишава от смисъл правенето на обходния път. След това, този пътен възел е пълна детелина с всички възможности, така, че идвайки от Момчилград или от тази част на Кърджали, автомобилите могат да минат на магистралата и да тръгнат в северна или южна посока. На Юг магистралата преминава в направление Момчилград. Това е пътния възел при Момчилград – новият мост при р. Върбица при Момчилград и пътния възел е свързан със сегашния пътен възел I-5 (пътя за Маказа). 


Проектирането на магистралата е по новата наредба за пътищата, която позволява проектиране на скоростен път до 140 км/ч. Стойността на българския участък е близо 1 млрд. 800 млн. евро. Финансирането ще бъде изцяло на концесия, без да се използват държавни пари или пари от европейски фондове. До 2025 година трябва да се изгради магистралата, като трасето Кърджали е зададено като едно от тези с преоритет. Водят се разговори с представители на двете правителства - българското и грацъцкото, и от проектантите се надяват до март другата година да приключи документацията и след това да започне изграждането. Възвръщането на инвестицията ще бъде посредством ТОЛ такси, като средно на лек автомобил на километър таксата ще бъде около 35 цента. 
Румен Марков коментира каква ще бъде ролята и ползата на кърджалийци: 

Ролята на кърджалийци е ако харесват този проект да го подкрепят по възможните начини пред държавната администрация. То ще им даде възможност със Северна Гърция, с останалата част на България, лесно да се осъществяват връзки с Румъния. Румъния също е голям икономически субект, както виждате много румънци преминават от тук. Ще им даде възможност за развитие на нови индустриални зони , нови производства. С бъдещото пристанище Мароня ще има възможност и да работят и на това ново пристанище, в региона на Северна Гърция, Комотини. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ирландска яхния с лук, картофи и агнешко месо

Как се прави ирландска яхния?  Тя прилича много н а нашата яхния с лук и картофи , само че се прави с любимото на всички ирландци агнешко месо. Агнешкото месо в ирландската яхния се подправя само с черен пипер и сол, а в миналото врящата още тенджера се е слагала в кутия , и покривала със сено или вълна, така ястието се е досготвяло и..

публикувано на 20.03.25 в 12:23

Нужни са законови промени за преодоляване на съседския субективизъм за достъпна среда

Арх. Петя Назърова, бивш главен архитект на община Кърджали, излезе с предложение за промени в законовите разпоредби, за да се пресече възможността за появата и на други казуси като този на сем. Силвия и Георги Барутчиеви от Кърджали. Мъжът е прикован към инвалидна количка след преживяно заболяване. Съпругата му е намерила възможност да..

публикувано на 19.03.25 в 22:20
Георги Дяков

„Възраждане“ подготвя законодателна инициатива за превенция на казуса „Барутчиеви“

Сагата на сем. Силвия и Георги Барутчиеви продължава. Мъжът е прикован към инвалидна количка след преживяно заболяване. Съпругата му е намерила възможност да кандидатства по програма на социалното министерство за помощ за изграждане на платформа, чрез която Георги да може да преодолява стълбищата с количката и да има по-пълноценен живот. За да..

публикувано на 19.03.25 в 22:05

Пролетно пробуждане с поезия, вино и китари

"Това събитие ще се случи във винарската изба в Момчилград , нетрадиционно да посрещнем пролетта в една виногрейна прегръдка. Китарата, поезията и виното в самата винарна, сред бъчвите, с много стихове, с много настроение и, разбира се, с желание за споделеност.  - Не е толкова често срещано да се представя стихосбирка или..

публикувано на 19.03.25 в 12:08

Без драстичен родителски контрол над „интернет живота“ на децата им

Колкото и вятърничаво да поглеждат на родителските предупреждения за опасностите, които дебнат в социалните мрежи, на децата трябва да се говори за това. Такова може да се обобщи мнението на кърджалийски майки, свързано с пребиваването на наследниците им в интернет и профилите им в различните приложения. В масовия случай родителите са..

публикувано на 19.03.25 в 00:20
д-р Сезгин Бекир

Децата все повече са в интернет, родителите „държат ключа“

Въвеждането на социалните медии промени обществото ни, промениначина, по който виждаме себе си и другите около нас. Ако кажем, че животът ни все повече е „погълнат“ от социалните мрежи, едва ли ще преувеличим. Това има както положителни, така и отрицателни страни. Част от позитивите са това, че успяваме да поддържаме връзка с близки дори в..

публикувано на 19.03.25 в 00:14

Децата „влизат“ в социалните медии на все по-невръстна възраст

Около 80 на сто от децата създават първия си профил в социалните медии преди да навършат 12 години. Това сочи проучване на тема „Дигиталният живот на децата и техните родители“, поръчано от един от трите водещи доставчици на мобилна телефония в нашата страна стана. Близо половината от новорегистрираните акаунти са отбелязани като „детски”..

публикувано на 19.03.25 в 00:10