След конфликта в религиозните общности между сунити и шиити, с течение на времето възникна широко многообразие от школи за интерпретиране на шериата. По същото време талибаните и терористите си наподобяват, понеже тяхното разбиране за правораздаване плаши дори самите мюсюлмани.
Но какво точно означава всъщност „шериат“? Според Корана това е „пътят, проправен от Бог“ или „пътят към извора“. Под понятието „шериат“ всъщност се обединяват всички норми, валидни в исляма. Те са се развивали в продължение на 1400 години: в религиозни писания, в рамките на институциите, а в по-ново време все по-често и като държавно законодателство.
Шериатът включва правила за практикуването на ислямската религия или код за живот, към който всички мюсюлмани трябва да се придържат, включително молитви, пост и дарения за бедните,а също така и правни норми. Той има за цел да помогне на мюсюлманите да разберат как трябва да водят всеки аспект от живота си според Божиите желания разказва д-р Ариф Абдуллах, преподавател във Висшия Ислямски Институт-София.
Шериатът не е нито някакъв бич, нито универсален пластир. Вярно, той се позовава на някакви божествени норми, но всъщност правилата са си чисто човешко дело, казва д-р Абдуллах. В зависимост от интерпретацията той може да бъде както религиозно-етическо помагало и норматив, който е в съзвучие с днешните възгледи за човешките права, така и точно обратното.
Шериатът прокарва ясно разграничение между религията и правото. Религията се занимава с отвъдното, с отношението между човека и Бог, докато правото регулира всекидневните взаимоотношения на този свят. Често пъти се казва, че религиозните пасажи в шериата са непроменими, но те въпреки това се нуждаят от интерпретация.
Същевременно правните норми в шериата подлежат на променяне. Относително подробно там са формулирани такива въпроси като договорното, семейното и наследственото право. Докато други като държавното или наказателно право си остават единствено в зачатък. Както всяка правна система, шариатът е сложен и неговата практика зависи изцяло от качеството и обучението на експерти.
Ислямските юристи издават насоки и решения. Ръководството, което се счита за официално правно решение, се нарича фетва. Има пет различни училища на ислямското право. Има четири сунитски училища: ханбали, малики, шафии и ханафи и едно шиитско училище, джаафари. Петте училища се различават по това колко буквално тълкуват текстовете, от които произлиза шериатският закон.Тълкуването на ислямския закон също е нюансирано според местната култура и обичаи, което означава, че шериатът може да изглежда съвсем различно на различни места.
Да се изучава академично шериатът не е особено привлекателно, така че често пъти до ключови позиции в тълкуването и практикуването на ислямското право се добират традиционалисти с доста ограничен хоризонт. В много случаи се наблюдава и вредно смесване между ислям и регионално традиционно право.Ислямските учени казват, че шериатът е предимно кодекс на етично поведение и за поклонение и благотворителност, но част от него се занимава с престъпността. Шариатският закон разделя престъпленията на две общи категории: престъпления „хад“, които са тежки престъпления с определени наказания, и престъпления „тазир“, където наказанието е оставено на преценката на съдията.
Например терористичният режим на талибаните в Афганистан стъпва върху доста суровия коктейл от традиционни норми на пащуните, които изцяло обезправяват жените, и едни доста примитивни интерпретации на шериата. Така в крайна сметка се стига до практикуването на една репресивна власт.
Много хора в мюсюлманските страни навремето приветстваха отменянето на халифата. И до днес мнозина вярват, че и според исляма демокрацията е най-адекватната форма на управление.
Чуйте цялото интервю на Ангел Шенков с д-р Ариф Абдуллах в звуковия файл.
Дарина Славова, солистка на ансамбъл „Тракия“, завърши годината с интересно музикално предизвикателство в социалните мрежи. Тя призова талантливите деца на България да участват, като публикуват видео с изпълнение на песен от нейния репертоар на официалната ѝ Facebook страница. В рамките на един месец около 23 деца се включиха в инициативата. Сред тях..
И тази година коледарите ще спазят традицията и ще обиколят къщите в кърджалийския квартал Гледка. За значението и магията на тази обичана традиция разказва Здравка Димитрова от народно читалище "Родопски фар". “Коледарите тази вечер ще тръгнат от 18 ч. и ще обходят целия квартал Гледка, като започват, разбира се, от свещеника с благословия. Отец Кирил..
Тази година се навършват 40 години от събитията, останали в историята като Възродителен процес. Поклонението на Тюркян чешма в село Могиляне ще събере хора от близо и далеч, за да почетат паметта на невинните жертви. По този повод, Демокрация, права и свободи - ДПС организират редица възпоменателни събития в региона на Кърджали. Ресми Мурад, областен..
Здравейте, в този благодатен и красив, но и студен ден от мен, Радка Петкова. Пригответе се за среща с любимото предаване "Вкусен следобед" - два часа хубава музика и приятни преживявания с любимия епизод днес, неделя. В първата част на предаването, след малко, ще чуем кои са финалистите от конкурса "Читател на годината" на Регионалната библиотека,..
В село Могиляне на Тюркян чешма и тази година ще се проведе възпоменателен митинг по повод 40 години от Възродителния процес. Организатор е община Кирково. Кметът Шанаси Сюлейман обобщи програмата за Радио Кърджали: "Много рано сутринта в джамията в село Могиляне почва мевлид за жертвите, след което ще бъдат захранени хората, които ще бъдат там..
Наскоро фентъзи авторката Весела Фламбурари се върна от салона на детската книга във Флоренция. И още куп хубави новини - тя издаде книга съвместно с илюстратора от "Дъга" Петър Станимиров - "Злато от Загрей". Има сакрални места в България, в които са открити прекрасни древнотракийски артефакти . Тайнственото присъствие на тези места..
Повече чуйте в прикачените файлове
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478