Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лайф коуч Иван Мирчев: Евтината прошка не освобождава нито приемащия, нито даващия


Прошката е да отключиш вратата, за да направиш някой свободен, осъзнавайки в това време, че затворникът си неговият ти, казва Макс Лукадо.
И още - прошката е виолетката, която теменужката оставя върху крака, който я е настъпил. Това пък е казал Марк Твен.
Според Индира Ганди пък прошката е добродетел на смелите.
Според мотивационния лектор Уейн Дайър "Прошката е най-голямото постижение на човека, защото представлява истинското просветление в действие. Тя показва връзката на човека с енергията на любовта". И още от него - прошката е творение на сърцето, тя е и умението да реагираш с любов при най-трудни обстоятелства. По темата за прошката Радка Петкова разговаря с лайф коуч Иван Мирчев, за нейните психологични, теологични и философски аспекти. 

- В библията пише да прощаваме 70 пъти по 7, но трябва ли и на себе си да прощаваме, непростителността към себе си не пречи ли да простим и на другите? 
- Прошката към себе си е също толкова важна, колкото и прошката, която даваме на другитеИ дори бих казал, понякога е още по-важна, защото живеем със себе си 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, и 365 дни в годината. И ако не се научим да прощаваме на себе си, това означава да сме в постоянна борба със себе си, липса на мир, отчужденост, което е доста предизвикателно.
Този въпрос, който поставяте, е доста уместен, защото начинът, по който ние се учим да прощаваме на себе си, се отразява до голяма степен на начина, по който прощаваме на другите. Много често ние проектираме болката от собственото си нараняване и отказ да си простим върху нараняването, което получаваме от другите и отказът да простим на тях. Някак си, имаме страха, че както ние си нямаме доверие, че няма пак да се нараним, нямаме доверие и на другите. Но може да се каже, че това не е абсолютно задължително винаги да е така. Друга порочна проява на връзката между прошката към другите и прошката към себе си, това  е лесното прощаване на другите. Това може да доведе до една готовност много бързо и лесно да простим на другите, защото си казваме "аз така или иначе съм лош човек. Аз не заслужавам да си простя, толкова много лоши неща съм извършил". Това отваря вратите на една лесна прошка, която не зачита цялостната тежест на щетите, които сме понесли. Понякога може да ни е лесно да простим на другите, и по-трудно да простим на себе си. Има хора, които са свръхвзискателни, търсят някакви пътища на на самонаказание, на изкупление чрез различни ограничения, които си налагат, за нещата, които са извършили. В същото време да им е лесно да преживяват нормално процеса на прошка към другите.

- Процес ли е прошката, може ли това да се случи мигновено или това е въпрос на дълбока мисловна работа, на доста мислене, на любов, на липса на гордост. 
- Би било чудесно, ако прошката беше някаква магическа формула....Нали ли казваме "прощавам ти", и изведнъж отношенията са възновени, болката и горчивината са премахнати, но за съжаление това не е така. 
Наскоро си говорих с човек, който беше наранен от друг. Този, който го беше наранил, искаше да си възстановят отношенията и нещата да бъдат както преди. Нараненият обаче казваше, че той не може да си представи как това е вероятно и имаше нужда от разговори, и нужда от време. Имаше нужда да преосмисли има ли готовност да прости и да бъде в добри отношения с другия. 
Това може да изглежда като непростителност, но всъщност показва, че прошката е не такава магическа формула, а един процес, който преминаваме. Той е като процесът на лечение на рана. 
Физическата рана има нужда от време и определени условия, за да заздравее емоционалната рана, душевната рана. Осъзнаването и разкриването на болката, гнева, огорчението, разочарованието което сме преживели. Ако не сме ясно с всички тези щети и не разкрием раната, за да може тя да бъде почистена....душата ми да бъде почистена от болката, от огорчението, от страданието и тогава можем да преминем по-нататък. Следващия етап е решението. Когато говорим за решение, означава да поискаме, а не да бъдем притиснати. 
Може би трябва да си дадем време, но да не пристъпваме към даването на прошката преди да го искаме и да сме готови. Така че това също е част от процеса на даване на прошката, и той е болезнен.
Това даване включва в себе си и разбирането на другия,  колкото и абсурдно да е, проява на емпатия към другия. Той е виновникът, но ние да проявим разбиране за това, че той страда в момента, от това че ни е наранил.  И да си дадем сметка, че ние също можем да бъдем в позицията на хората, които са наранили. И можем да страдаме. И да сме готови по този начин разбирайки го, приемайки го, да му дадем прошка, така че този процес отнема време.

- А кога имаме така наречената евтина, фалшива прошка.
- Евтината прошка, всъщност е точно тази прошка, която търси някакви преки пътищата, шорткът, така да се каже, без да се премине през този процес на прошката. Тогава имаме псевдопрошка, имитация на прошка. И понякога хората са склонни на такава, просто от страх да не изгубят другия. Те искат да запазят връзката си, и въпреки че са много наранени, решават да не преминат през процесаНай-лесният и бърз начин е да простят, за да не изгубят другия.
Може да бъде и от чувството за дълг. "Аз трябва да ти простя".  Нали сега по Сирни Заговезни си прощаваме и може да кажем "Ами тъй като съм християнин, аз съм длъжен да простя". Или пък от чувството за вина, нали ако не простя, съм лош човек. Ето това са такива подтици към прошка,  които могат да ни доведат до една лесна прошка. Или пък може да се чувстваме притиснати да простим, ако сме зависими от другия  - финансово, икономически. Или пък ако сме хора, които просто не искат да влязат в конфликт, да кажат "Ти ме обиди, нарани ме".
Или понякога може да бъде дори и чувството за морално превъзходство  - прощавам ти, защото аз съм добър човек. Нарани ме, но аз съм благороден. 
Но евтината прошка, тя може да доведе до временно подобрение на отношенията или пък на чувството, че сме се освободили от болката. Но всъщност това е като една рана, която не е почистена и болката ще си остане и ще продължи отвътре да гнои. И рано или късно, отново да бъде на дневен ред, болката. 



По публикацията работи: Радка Петкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Ивайло Атанасов за първи път представи своя творба в Керимовата къща -

Малък празник на изкуството в Керимовата къща

Областният управител Никола Чанев също не скри възхищението си: "37 картини са повече от впечатляващо. Аз се  радвам, че имаме възможност да се насладим на такива прекрасни творби от утвърдени имена,  класици, както и нови дарования.  Искам да пожелая много успех на изложбата и много  закупени картини" Никола Чанев пожела успех..

публикувано на 25.04.24 в 14:58

Ансамбъл "Филип Кутев" представя "Извори" в Кърджали

Държавният фолклорен ансамбъл “Филип Кутев“ ще представи в Кърджали най-мащабния си спектакъл “Извори”, който е част от националното турне на ансамбъла през 2024 година. Събитието ще а на 6юни, от 19 ч., в Театрално - музикален център Кърджали (театъра).   Със специалното участие на “Quarto Quartet”. В новаторския спектакъл участват над 100 певци,..

публикувано на 24.04.24 в 11:57
Група X-R@y за музиката си, инициативата

"Вкусен следобед" - в неделя с Радка Петкова

Следва една рецепта на Росица Генчева за козунак на конци в домашни условия с точни указания за втасването на тестото . Ще чуем и защо хлебарят е добър психолог, мнение на шеф Пеньо Иванов, който също както Генчева е имал множество участия в известното кулинарно предаване на Иван Звездев. Във втората част на предаването, веднага след новините в 17..

публикувано на 21.04.24 в 18:11

Царството на дивите овце - муфлоните, е "Женда" (видео)

Единственото място в Родопите, където се срещат дивите овце - муфлоните, е Държавното ловно стопанство "Женда". Наричат го "Царството на муфлона". Някога в българските земи това е бил един от най-масово срещаните видове, който изчезва вследствие на лов. Преди няколко десетилетия започва възстановяването му. Държавно ловно стопанство "Женда" е..

публикувано на 19.04.24 в 16:56
ГКПП „Рудозем – Ксанти“

Кога ще отвори ГКПП Рудозем-Ксанти?

До края на май, 2024 г. пътят от гръцка страна при ГКПП Рудозем-Ксанти ще бъде звършен. Това прогнозира областният управител на Смолян Захари Сираков в ефира на Радио Кърджали. Той увери, че от българска страна всички процедури са изпълнени за отварянето на пункта и изрази надежда, че поне до средата на тази година "Рудозем-Ксанти" да бъде отворен за..

публикувано на 19.04.24 в 14:52
Мирослав Шопов

Лош път до яз. "Кърджали" тревожи бизнеса

Приоритетно разходване на средствата от бюджета за туризъм за обекти, които са с най-голяма посещаемост препоръчват бизнесмени от бранша. Имат подозрения, че с пари от 85-те хиляди за финансиране на дейности по Програмата за развитие на туризма в община Кърджали ще бъдат асфалтирани селски улици в неатрактивни за туристите села, за да се изпълнят..

публикувано на 17.04.24 в 13:43

Ученици: Трябва да сме активни граждани, ако искаме по-добър живот

Винаги има смисъл. И – не на апатията! Така с две изречения може да се обобщят уроците, които младежи са научили от участието си в проект за запознаване с работата на местните власти. Изводът, обобщен в няколкото думи изрече в ефира на Радио Кърджали един от участниците – Любо, ученик в СУ „П. Р. Славейков“ в Кърджали. Учениците Мелвин и..

публикувано на 16.04.24 в 16:56