Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Звукови хроники "Магията на камерната песен": Френската следа…

БНР Новини
Полин Виардо, Хектор Берлиоз, Камий Сен-Санс, Албер Русел и Жан-Филип Рамо

От Рамо – през романтиците до ХХ столетие. Високата класика като че ли минава покрай френската музика – поне по отношение на камерните жанрове. Революцията ражда бляскави герои и фанфари, но не и съкровението на личността.
Самият Рамо не е сред ярките представители на камерната песен, по-скоро участието му там е случайно. Заел мястото на Люли – като официален придворен оперен композитор, автор и изпълнител на музика за харпсихорд, Рамо като че ли най-много се интересува от славата си на виден теоретик. Така отговаря на правилата за приличие във френския двор по време на барока: строгост, подреденост – независимо от изобилието от музикални „дантели“, които украсяват строгите музикални линии. Рамо, както и Купрен, очовечават тази строгост, раздиплят дантелите и разкриват простата красота на мелодиите.
Тази мелодическа красота е сякаш линията, която води от барока към творчеството на романтиците. Плюс силното внимание към словото. И към загадъчния колорит, който идва от близо и далеч: от Испания или от някакъв въображаем Изток. Този колорит звучи и в песните на Берлиоз, и на Сен-Санс, и на Полин Виардо – прочута певица, личност с невероятно влияние върху писатели, художници, композитори от различни точки на Европа и Русия. И – по различен начин – в творчеството на един от най-известните композитори от периода между двете войни – Албер Русел.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна