Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Арх. Божидара Вълкова, арх. Пенка Станчева и арх. Росица Браткова след конференцията "От мрак към светлина":

Децата учат в среда, която не отговаря на съвременните изисквания

Снимка: БНР

В четвъртък, в 145-то ОУ „Симеон Радев“ се проведе конференцията "От мрак към светлина". Целта е да се обърне внимание на архитектурата на училищните сгради и необходимостта да бъдат осъвременени, така че да отговарят на модерните тенденции в образованието. Освен това архитектите обърнаха внимание и на нуждата да се върнат към живот много изоставени български училища. Конференцията беше организирана от Съюза на архитектите в България.

Пред Радио София арх. Божидара Вълкова обобщи, че децата днес учат в среда, която не отговаря на съвременните изисквания.

„Хубавото е, че училищните сгради обичайно са доста благоприятни за трансформация. Не е необходимо да строим изцяло нови сгради, старите биха могли да бъдат адаптирани“, обясни арх. Вълкова.

Според арх. Пенка Станчева е необходимо в българското образование по-широко да бъде застъпено STEM обучението.

„Зад него стои едно проектно базирано обучение. Това означава, че децата учат докато правят нещо, а учителите преподават през някаква опитност. Това е добре забравено старо. Същността му каква е? Ще дам пример. Събират се учители по три предмета и правят комбиниран урок, в който задачата на децата е да направят аквариум. И тъй като те правят аквариум, учат едновременно и биология, и физика, и химия, та дори естетика. Съответно структурите на този вид обучение са много по-свободни, много по-интерактивни и децата разполагат с друг тип инициатива. Т.е. моделът, в който един човек стои на дъската и преподава нещо, вече трудно работи, поради новата динамика на днешния живот“, каза арх. Пенка Станчева.

Арх. Росица Браткова акцентира на осъвременяването и на сградите на детските градини.

„Идеята на конференцията е след това да излезе с конкретни предложения за нормативни промени. Основният проблем е, че всички училища и детски градини се третират еднакво, без значение къде се намират. Без значение дали става въпрос за изоставени села, където няма деца или за центъра на София, където има твърде много деца, а сградите не стигат. Аз смятам, че много полезно би било да се увеличи плътността в определени зони, там където наистина има проблем. В момента в центровете на градовете няма такива парцели, на които да могат да се построят училища и детски градини, защото не отговарят на изискванията на наредбата“, отбеляза арх. Росица Браткова.

Според архитектите правилата са архаични и има нужда от промяна. Те цитираха европейско проучване за десетте най-успешни инвестиции, според което магазините и офисите са на последните места, докато социалните проекти като социални домове, например, са много напред в класацията за инвестиции.

„В тези морално остарели училища и детски градини, които нашите деца обитават, те наистина изостават спрямо своите връстници, които обитават съвсем други пространства“.

Архитектите акцентираха на това, че когато пространството е различно и провокира децата да бъдат откриватели в него, това развива много способности. Архитектурата на повечето училища, което е само с коридор и класни стаи, според архитектите, притъпява способностите на подрастващите.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!