Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Каква информация може да получим от електронното си здравно досие?

| Интервю
Снимка: МЗ

От началота на седмицата всеки пациент може да види в електронното си досие своя персонален план за здравна грижа. Това съобщи пред БНР Борис Костадинов, директор на дирекция "Софтуерна интеграция" в “Информационно обслужване”.
"Това е новият модул. Може да проследите всички профилактични прегледи, имунизации и изследвания, които ви се полагат по здравна каса". 

Министерството на здравеопазването, съвместно с Министерството на електронното управление, организира изнесени пунктове, където да се оказва съдействие на гражданите, които искат да прегледат електронното си здравно досие. Помощ  оказват и служители в Регионалните здравни инспекции, Регионалните здравноосигурителни каси и офисите на "Информационно обслужване".

Всеки български гражданин разполага с такова. То дава достъп до лабораторни резултати, рецепти, болничен предстой, информация за кръводарявания, медицински бележки. Освен това всеки родител има достъп и до данните на своите деца. 

Хората засега ще виждат ограничен обем от информация, обясни репортерът на "Хоризонт" Елена Бейкова. Тя  вече е посетила един от пунктовете, където може да направиш преглед на здравното си досие, след като представиш лична карта, имейл и телефонен номер, както и след подписване на заявление за информирано съгласие. 

Направи ми впечатление, че и възрастни хора търсеха информация, посочи Бейкова.

"Да може при необходимост да си правим справка", "Да видим какво точно правят джипитата".

Борис Костадинов обясни в предаването "Преди всички", че досието работи директно с Националната здравна информационна система. 

"Записи има от началото на 2021 година. Лекарите са задължени да въвеждат информация там, но това невинаги се случва. Важно е да има информационни кампании и пациентите да изискват да се въвеждат техните записи". 

Той коментира съществуващата разлика при базата данни в зависимост от това дали влизаме през НЗОК, или през мобилното приложение. 

"Това са различни системи, но не би трябвало да има различна информация, защото по закон лекарите са длъжни да подават информация и на двете места". 

Информация за прегледи може да се въвежда най-много до месец назад, каза той.

"Всяка медицинска услуга, независимо дали е платена, или по каса, трябва да влезе в медицинското досие. 

Все още текат дискусии кой лекар до каква информация да има достъп.

Чисто юридически трябва да се изчисти предоставянето на достъп на трети лица, които са опълномощени. Например, ако вашите родители биха искали да ви предоставят такъв". 

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна