Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какво може да се направи, за да стане учителската професия по-привлекателна?

| Интервю
Снимка: Училище „Христо Ботев“ в Ню Йорк

Страната ни е изправена пред недостиг на учителски кадри. Очаква се връщането на над 2500 пенсионирани преподаватели в системата на училищното боразование, съобщи Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители. Тя отбеляза, че най-осезаем недостиг има при математиците, химиците и биолозите. 

Лилия Тодорова, директор на 108-мо училище в София, смята, че се правят постъпки за преодоляване на проблема със застаряващите кадри в преподавателския състав, но не е сигурна, че те са достатъчни. 

"Имаме колеги в пенсионна и предпенсионна възраст, но и доста млади, които стартират началото на професионалния си път".

Мирена Петрова, старши специалист в екип "Стратегически партньорства" на организация "Заедно в час", отбеляза, че престижът е сред ключовите моменти в повишаване привлекателността на професията. 

Мирена Петрова

"Все още е по-атрактивно, ако един млад човек каже, че работи в ай ти сферата, отклкото, че е учител".

Тя отбеляза, че голямо значенише има и даването на подкрепа за младите, които стартират кариерата си. 

"Начинаещият специалист трябва да бъде посрещнат от хора с опит, да го въведат в професията и да го подкрепят активно".

Тодорова разказа в предаването "Хоризонт до обед", че е изправена пред сериозен проблем, защото не може да намери учител по математика в 108-мо училище.  

"Нямаме и подадени кандидатури. Това е реалната обстановка".

Тодорова  обясни, че увеличението на заплатите през последните години е чувствително и то има значение при повишаване на мотивацията, но през последните години на висока инфлация отново се е получило изоставане. Тя смята, че по тази причина има и феминизация на професията, тъй като възнагражденията не са достатъчно големи, за да привлекат мъже.

Петрова пък изтъкна и друг проблем.

"Има доста учители мъже, които и в обществено не са добре приети. Например, ако един мъж реши да стане начален учител. Трябва да помислим и за общественото мнение".

Тя разказа още, че в програмата си имат и хора, които притежават педагогическа правоспособност, но не се чувстват добре подготвени да работят в училище. 

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл. 


По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна